Duchowa formacja katechetów świeckich w zlaicyzowanym środowisku

  • Marian Zając Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: formacja duchowa; katecheta; środowisko zlaicyzowane

Abstrakt

W swoim zbawczym dziele Bóg posługuje się ludźmi, których zwyczajowo nazywamy katechetami. Są oni tymi uczniami, którzy podążają ścieżkami Ewangelii i przybliżają jej treści innym. Aby mogli nauczać zasad nowego życia, sami muszą podlegać duchowej formacji, która jest procesem zmierzającym do ukształtowania dojrzałej, służebnej i dialogicznej osobowości. Posoborowe dokumenty katechetyczne akcentują szczególnie rolę osób świeckich w procesie katechetycznym. Obecna sytuacja świata, w której musi dokonać się formacja katechetów, charakteryzuje się tymczasowością, niepewnością jutra, co powoduje liczne trudności w jej adekwatnym przeprowadzeniu. Momentem startu dla właściwej formacji katechetycznej świeckich katechetów jest środowisko rodzinne, następnie systematyczna katechizacja oraz potencjał zawarty w ruchach religijnych i grupach apostolskich. Dobrze uformowany katecheta powinien odznaczać się postawą służebną i reprezentować postawę otwartą na problemy człowieka. Dojrzała osobowość katechety wyraża się w praktycznej syntezie życia oraz posługi. Opiera się zawsze na osobistej modlitwie, miłości nauczycielskiej, uczestnictwie w sakramencie Eucharystii, praktykowaniu pobożności maryjnej oraz dynamizmie czerpanym z przykładu św. Pawła Apostoła jako prawzoru skutecznych katechetów.

Bibliografia

Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy. Jesteśmy uczniami i misjonarzami Jezusa Chrystusa, aby nasze narody miały w Nim życie. Tłum. K. Zabawa, K. Łukaszczyk. Gubin 2014.

Bankowicz M., Bonhoeffer D.: Być chrześcijaninem znaczy być człowiekiem. „Chrześcijanin w Świecie” 175-176:1988 nr 20 s. 135-146.

Benedykt XVI: Przemówienie podczas spotkania z duchowieństwem diecezji rzymskiej w Bazylice św. Jana na Lateranie (13 maja 2005). OsRom 7-8:2008 s. 11.

Benedykt XVI: Przekazywanie wiary nowym pokoleniom jest odpowiedzią na kryzys wychowawczy. Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego Konferencji Episkopatu Włoch (29.05. 2008). OsRom 305:2008 nr 7-8 s. 12-14.

Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997.

Jan Paweł II: Dar i Tajemnica. Kraków 1996.

Jan Paweł II: List do kapłanów na Wielki Czwartek (13 04.1987) nr 10. AAS 79:1987 nr 1292.

Kongregacja ds. Duchowieństwa. Dyrektorium o posłudze i życiu kapłanów (31.01.1994). Wyd. polskie. Poznań 2003.

Kulpaczyński S.: Formacja katechetów. EK. T. 5. Lublin 1989 kol. 389-390.

Lobkowicz M.: Quo vadis Mater Ecclesia? „Znak” 10:2001 s. 28-40.

Łabendowicz S.: Formacja katechetów. Lublin−Radom 1994.

Majewski M.: Katecheza permanentna. Kraków 1989.

Majewski M.: Katecheza wierna Bogu i człowiekowi. Kraków 1986.

Materski E.: Odpowiedzialność Kościoła za katechezę. Radom 1993.

Ratzinger J.: Skandalöser Realismus? Gott handelt in der Geschichte. Bad Tölz 2005.

Stafin R. Kościele wypłyń na głębię. Refleksje duszpasterskie o Kościele w Europie na przykładzie Niemiec i Polski. Tarnów 2007.

Wrońska H. Katecheza a małe grupy szkolne i parafialne. Lublin 2007.

Zając M. Katechetyka w procesie kształcenia kaznodziejów. W: Integralne kształcenie kaznodziei. Red. W. Broński. Lublin 2006 s. 285-296.

Zając M. Katecheza maryjna w Polsce w latach 1905-2005. Lublin 2006.

Opublikowane
2019-12-06
Dział
Artykuły