Duchowa formacja katechetów świeckich w zlaicyzowanym środowisku
Abstrakt
W swoim zbawczym dziele Bóg posługuje się ludźmi, których zwyczajowo nazywamy katechetami. Są oni tymi uczniami, którzy podążają ścieżkami Ewangelii i przybliżają jej treści innym. Aby mogli nauczać zasad nowego życia, sami muszą podlegać duchowej formacji, która jest procesem zmierzającym do ukształtowania dojrzałej, służebnej i dialogicznej osobowości. Posoborowe dokumenty katechetyczne akcentują szczególnie rolę osób świeckich w procesie katechetycznym. Obecna sytuacja świata, w której musi dokonać się formacja katechetów, charakteryzuje się tymczasowością, niepewnością jutra, co powoduje liczne trudności w jej adekwatnym przeprowadzeniu. Momentem startu dla właściwej formacji katechetycznej świeckich katechetów jest środowisko rodzinne, następnie systematyczna katechizacja oraz potencjał zawarty w ruchach religijnych i grupach apostolskich. Dobrze uformowany katecheta powinien odznaczać się postawą służebną i reprezentować postawę otwartą na problemy człowieka. Dojrzała osobowość katechety wyraża się w praktycznej syntezie życia oraz posługi. Opiera się zawsze na osobistej modlitwie, miłości nauczycielskiej, uczestnictwie w sakramencie Eucharystii, praktykowaniu pobożności maryjnej oraz dynamizmie czerpanym z przykładu św. Pawła Apostoła jako prawzoru skutecznych katechetów.
Bibliografia
Aparecida. V Ogólna Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Dokument końcowy. Jesteśmy uczniami i misjonarzami Jezusa Chrystusa, aby nasze narody miały w Nim życie. Tłum. K. Zabawa, K. Łukaszczyk. Gubin 2014.
Bankowicz M., Bonhoeffer D.: Być chrześcijaninem znaczy być człowiekiem. „Chrześcijanin w Świecie” 175-176:1988 nr 20 s. 135-146.
Benedykt XVI: Przemówienie podczas spotkania z duchowieństwem diecezji rzymskiej w Bazylice św. Jana na Lateranie (13 maja 2005). OsRom 7-8:2008 s. 11.
Benedykt XVI: Przekazywanie wiary nowym pokoleniom jest odpowiedzią na kryzys wychowawczy. Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego Konferencji Episkopatu Włoch (29.05. 2008). OsRom 305:2008 nr 7-8 s. 12-14.
Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997.
Jan Paweł II: Dar i Tajemnica. Kraków 1996.
Jan Paweł II: List do kapłanów na Wielki Czwartek (13 04.1987) nr 10. AAS 79:1987 nr 1292.
Kongregacja ds. Duchowieństwa. Dyrektorium o posłudze i życiu kapłanów (31.01.1994). Wyd. polskie. Poznań 2003.
Kulpaczyński S.: Formacja katechetów. EK. T. 5. Lublin 1989 kol. 389-390.
Lobkowicz M.: Quo vadis Mater Ecclesia? „Znak” 10:2001 s. 28-40.
Łabendowicz S.: Formacja katechetów. Lublin−Radom 1994.
Majewski M.: Katecheza permanentna. Kraków 1989.
Majewski M.: Katecheza wierna Bogu i człowiekowi. Kraków 1986.
Materski E.: Odpowiedzialność Kościoła za katechezę. Radom 1993.
Ratzinger J.: Skandalöser Realismus? Gott handelt in der Geschichte. Bad Tölz 2005.
Stafin R. Kościele wypłyń na głębię. Refleksje duszpasterskie o Kościele w Europie na przykładzie Niemiec i Polski. Tarnów 2007.
Wrońska H. Katecheza a małe grupy szkolne i parafialne. Lublin 2007.
Zając M. Katechetyka w procesie kształcenia kaznodziejów. W: Integralne kształcenie kaznodziei. Red. W. Broński. Lublin 2006 s. 285-296.
Zając M. Katecheza maryjna w Polsce w latach 1905-2005. Lublin 2006.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.