Szkolna edukacja religijna a procedura oceny jej efektów

  • Marian Zając Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: edukacja religijna; procedura oceny; ewaluacja; ewaluator; nadzór pedagogiczny

Abstrakt

W aktualnej rzeczywistości edukacyjnej konieczne są informacje dotyczące procedury oceny efektów szkolnej edukacji religijnej. Nazywana jest ona fachowo ewaluacją. Istotą nowego typu postępowania jest obecnie odejście od zwyczajowego nadzoru pedagogicznego jako działalności diagnostyczno-oceniającej na rzecz działania mającego na celu ocenę efektów aktywności edukacyjnej w szkole. Ewaluacja ma swoje strategiczne cele oraz rozbudowane narzędzia badawcze, także w ramach wyznaniowej lekcji religii. Wiążą się z nią ważne zagadnienia etyczne, które czynią z niej działanie wiarygodne w ocenie systemu kształcenia religijnego oraz nauczycieli religii w nim zaangażowanych. Kluczowe znaczenie posiada zagadnienie możliwości wykorzystania nowej procedury ewaluacyjnej w nauczaniu religii. Nauczyciele religii powinni przekonać się do korzystania z możliwości badawczych ewaluacji w celu interpretowania informacji dotyczących edukacji religijnej w szkole z intencją jej udoskonalania.

Bibliografia

Brycla G., Jelonek M., Worek B.: Jak skonstruować dobre narzędzie do ewaluacji jakości zajęć dydaktycznych? Refleksje praktyczne. W: Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody/Narzędzia/Dobre praktyki. Red. W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed. Kraków: Wydawnictwo WSE 2010 s. 51-76.

Ewaluacja w edukacji. Red. L. Korporowicz. Warszawa: Oficyna Naukowa 1997.

Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia. Red. G. Mazurkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2010.

Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Red. H. Mizerek. Olsztyn: Wydawnictwo MG 1997.

Frąckiewicz B., Stefaniak A.: Ewaluacja w szkole/placówce. Jak opracować koncepcję pracy? Praktyczne rozwiązania. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2011.

Frąckiewicz B., Kołodziejska J.: Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły, placówki oświatowej. Rozwiązania praktyczne. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2011.

Frąckiewicz B., Stefaniak A.: Ewaluacja w szkole. Praktyczne rozwiązania. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2010.

Korporowicz L.: Ewaluacja zorientowana na rozwój. „Dyrektor Szkoły” 10:2010 s. 11-16.

Mizerek H.: Po co szkole ewaluacja. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2009 nr 1 s. 35-45.

Niemierko B.: Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne 2007.

Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne. Ewaluacja - kwestie ogólne. Warszawa: Oficyna Naukowa 2005.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17.

Stróżyński K.: Praktyka ewaluacji w szkole. Poradnik dyrektora. Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2011.

Stróżyński K.: Prowadzenie ewaluacji w ramach nadzoru pedagogicznego. Poradnik dyrektora szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2010.

Zając M.: Ewaluacja w nauczaniu religii. Lublin: Wydawnictwo KUL 2013.

Zellma A.: Planowanie dydaktyczne w szkolnym nauczaniu religii. W: Dydaktyka katechezy. Cz. 2. Red. J. Stała. Tarnów: Wydawnictwo Biblos 2004 s. 16-106.

Opublikowane
2019-12-05
Dział
Artykuły