Filozoficzna interpretacja integralnej pedagogiki przedszkolnej bł. Edmunda Bojanowskiego

Main Article Content

Mariusz Sztaba

Abstrakt

Nie jest możliwe „uprawianie” i rozumienie pedagogiki oraz myśli pedagogicznej bez ich odniesień do metapedagogicznych założeń, szczególnie w obszarze filozofii rozumianej jako najbardziej pierwotna refleksja nad rzeczywistością, tzn. tym, co jest. Od początku filozoficznego myślenia widoczne są dwie przeciwstawne tradycje filozoficzne: realizm i idealizm. Mają one odmienną ontologię, epistemologię, antropologię i aksjologię, które stanowią założenia (fundament) konkretnej pedagogiki oraz myśli i działania pedagogicznego. Prezentowany artykuł w sposób szkicowy ukazuje realistyczne założenia integralnej pedagogiki przedszkolnej bł. Edmunda Bojanowskiego, dzięki którym jest ona adekwatna (zgodna z rzeczywistością) i otwarta na wciąż zmieniające się czasy i wyzwania, przy równoczesnej zdolności zachowania swojej tożsamości.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Giussani, L. (2002). Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii. Przeł. A. Surdej. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Heller, M. (2002). Sens życia i sens wszechświata. Studia z teologii współczesnej. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
Jan Paweł II (2000). Wychowanie jest pierwszym i zasadniczym zadaniem kultury. Przemówienie w siedzibie ONZ do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż, 02.06.1981. W: S. Urbański (red.), Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978-1999) (s. 130-136). Warszawa: Wydawnictwo WSZiP im. Bogdana Jańskiego.
Jaroszyński, P. (2011). Metafizyka czy ontologia? Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kiereś, B. (2015). U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Kiereś, H. (2009). Systematyka nurtów i typów filozofii. W: A. Maryniarczyk, W. Daszkiewicz, T. Zawojska, A. Szymaniak (red.), Powszechna encyklopedia filozofii. T. X. Suplement (s. 887-889). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Krąpiec, M.A. (2007). Przyczyny bytu. W: A. Maryniarczyk, W. Daszkiewicz, T. Zawojska, A. Szymaniak (red.), Powszechna encyklopedia filozofii. T. VIII (s. 527-545). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Krasnodębski, M. (2008). Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania. Warszawa: Wydawnictwo SWPR.
Maryniarczyk, A. (2016). Antropologiczne podstawy wychowania w przedszkolu katolickim. Kogo, dlaczego, w jakim celu wychowywać? W: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina – przedszkole – Kościół (s. 11-24). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Maryniarczyk, A. (2005). Realistyczna interpretacja rzeczywistości. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Obolevitch, T. (2012). Związek natury, religii i historii w koncepcji filozoficzno-pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. W: S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuczyński, L. Opiela, A. Smagacz (red.), Drogowskazy wychowania (s. 327-338). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (2014). Dziedzictwo myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego we współczesnej edukacji w Polsce i na świecie. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M. (2016a). Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości. „Polska Myśl Pedagogiczna” 2 (2), 199-214.
Opiela, M.L. (red.) (2016b). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Episteme.
Piątkowska, A., Stępień, K. (2005). Wychować charakter. Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytutu Edukacji Narodowej.
Ryk, A. (2012). W poszukiwaniu pedagogicznego arché. Zarys systemów pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
Sztaba, M. (2015a). Pedagogiczne implikacje analizy faktu sumienia. W: R. Ceglarek, M. Sztaba (red.), Być człowiekiem sumienia. Interdyscyplinarny namysł nad fenomenem sumienia (s. 95-138). Częstochowa: Wydawnictwo Archidiecezjalne Regina Poloniae.
Sztaba, M. (2015b). Rzecz o fundamentalnym wyborze pomiędzy realizmem a idealizmem w tworzeniu adekwatnej koncepcji wychowania. „Roczniki Pedagogiczne” 7(1), 27-45.
Wald, B. (2010). Miłość i poznanie. O pierwszeństwie tego, co konkretnie-realne przed pojęciowo-ogólnym. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień, P. Gondek (red.), Osoba i uczucia (59-83). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Wojtyła, K. (2001). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.