Szanse integralnego rozwoju i wychowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym w świetle nowej Podstawy Programowej

Main Article Content

Marta Buk-Cegiełka

Abstrakt

Według K. Ostrowskiej integralny rozwój człowieka to „całościowy zewnętrzny i wewnętrzny rozwój człowieka i przystosowanie do życia według przyjętego wzoru”. Jak pisze K. Chałas: „Ów integralny rozwój stanowi priorytetowy cel zabiegów edukacyjnych. Przez integralny rozwój człowieka będziemy rozumieć rozwój wszystkich warstw człowieka, wzajemnie ze sobą zintegrowanych i przenikających się, prowadzący w projekcie życia do pełni człowieczeństwa”.


Integralne wychowanie sprowadza się do dynamizowania równomiernego rozwoju posczególnych warstw życia i funkcjonowania człowieka, wzajemnego ich przenikania poprzez urzeczywistnianie wartości, które w naturalny sposób są „związane” z poszczególnymi warstwami: biologiczną, psychiczną, społeczno-moralną, kulturową, światopoglądową.


Powstaje więc pytanie: W jakim stopniu Podstawa Programowa dla I etapu edukacyjnego stwarza szanse integralnego rozwoju i wychowania? Odpowiedź sprowadza się do ustalenia struktur wartości zawartych w celach szkoły w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz w treściach nauczania.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Chałas K., Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości, Kielce–Lublin: Wydawnictwo Jedność 2011.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.
Hildebrand D.V., Kłoczowski J.A., Paściak J., Tischner J., Wobec wartości, Poznań: W drodze 1984.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.
Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk: Rubikon 1994.
Piwowarski W. (red.), Słownik Katolickiej nauki społecznej, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1993.
Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego. Załącznik nr 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.

Inne teksty tego samego autora