Academic Youth During the COVID-19 Pandemic: Professional and Financial Situation – Research Examples

Main Article Content

Lucyna Myszka-Strychalska
Paulina Peret-Drążewska
Mateusz Marciniak
Ewa Karmolińska-Jagodzik
Bożena Kanclerz

Abstract

The COVID-19 pandemic has contributed to the modification of almost all spheres of human life. They also affected the young generation, which is considered to be one of the age groups most affected by its effects, as well as the most easily adapting to the changing conditions of the present reality. Therefore, the purpose of this article is to provide a closer look at the transformations in the areas of professional and financial situation of young people taking place in the pandemic. It presents the results of scientific research as part of a wider research project „Academic students during the COVID-19 pandemic”. The research was carried out with the participation of students of various modes of study (N = 1259) with the use of an online questionnaire (CAWI). The collected empirical material was subject to qualitative and quantitative analysis (applied statistical procedures: Cramer’s V-coefficient, chi-square test, one-way ANOVA). The obtained data indicate a deterioration of the financial and professional situation of every fifth respondent, which proves the negative impact of the pandemic on the lives of academic youth.

Article Details

Section
Articles

References

ADP Research Institute (2020). Jak pandemia COVID–19 wpłynęła na globalnych pracowników? https://www.adp.pl/wszystko-o-kadrach/zaangazowanie-pracownikow-zarzadzanie-talentem/people-at-work-2021-a-global-workforce-view/ [dostęp: 04.01.2022].
Arnett, J. J. (2007). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach. New Jersey: Pearson.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1-2), 1-10. DOI: 10.5114/nan.2021.108030.
Eurostat (2019). Glossary: Young people neither in employment nor in education and training (NEET). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Young_people_neither_in_employment_nor_in_education_and_training_(NEET) [dostęp: 09.09.2019].
Eurostat (2020). Unemployment by sex, age and other typologies. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11054062/3-02072020-AP-EN.pdf/ce573d1a-04a5-6762-5b56-cb322cbdc5ac [dostęp: 03.02.2022].
Gambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Cudo, A., Hansen, K., Gorgol, J., Huflejt-Łukasik, M., Kmita, G., Kubicka, K., Łyś, A.E., Maison, D., Oleksy, T., Wnuk, A. (2020). Uwarunkowania objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w trakcie epidemii Covid-19 – raport z pierwszej fali badania podłużnego. http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2020/05/Uwarunkowania_objawow_depresji_leku_w_trakcie_pandemii_raport.pdf [dostęp: 04.01.2022]
Goldenberg, H., Goldenberg, I., Łuczak, M., Młynarz, M., Siemieniuk, K., (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Havighurst, R. J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman.
Institute of Student Employers (ISE). https://ise.org.uk/page/ISEPublications [dostęp: 04.01.2022].
Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha (IPWC) (2020). Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
International Labour Organization (2020). ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Fourth edition Updated estimates and analysis, 27 May 2020. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_745963.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Intrum (2020). European Consumer Payment Report 2020. https://www.intrum.com/media/8047/ecpr-2020-special-edition-white-paper.pdf [dostęp: 03.02.2022].
Jakubowska-Baranek, J. (2016). (Nie)osiąganie autonomii psychicznej u młodzieży w kontekście relacji z rodzicami. W: E. Karmolińska-Jagodzik (red.), Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne (s. 71-83). Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie.
Karmolińska-Jagodzik, E., Bartkowiak, A. (2021). Relacje młodych ludzi (18-25) z ich rodzicami w czasie pandemii COVID-19. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 13, 185-206. DOI: 10.19251/sej/2021.13(12).
Kuliberda, A., Magdziak, A., Olesiewicz, P., Pankowska, A., Strojek, J., Wiśniewski, K., Żak, E., Siermińska-Warczak, C. (2021). Wpływ epidemii COVID-19 na zmianę sposobu świadczenia pracy wśród studentów i osób z ich otoczenia wykonujących pracę zawodową. Instytut Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. https://prawoiekonomia.ukw.edu.pl/jednostka/instytut-prawa-ekonomii/aktywnosc-naukowa-studentow-ip/63127/raport-z-badan-naukowych-na-temat-wplywu-pandemii-covid-19-na-rynek-pracy [dostęp: 05.01.2022].
Kutwa, K. (2021). Corona Generation. Growing Up in a Pandemic, Kubisiak, A., Sawulski, J. (cooperation). Warsaw: Polish Economic Institute. https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/03/PIE-Corona-Generation.pdf [dostęp: 01.02.2022].
Liberska, H. (2007). Współczesny obraz moratorium. W: B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.). Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia (s. 25–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Łapiński, B. (1988). Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania, Psychologia wychowawcza, 31(5), 499-507.
Matuszewska, M. (1997). Zmiany rozwojowe wczesnej dorosłości. Forum Psychologiczne, 2, 31-44.
Merino, R., Gracia, M. (2006). Emancipation enlargement and the acquisition of autonomy by young people in Catalonia. Young, 14(1), 33-47.
Mindshare (2021). Jak koronawirus zmienił zwyczaje i postawy młodzieży w Polsce, Młodzież 2021. https://www.mindshareworld.com/poland/news/jak-koronawirus-zmienil-zwyczaje-i-postawy-mlodziezy-w-polscemindshare-polska-prezentuje-wyniki-badania [dostęp: 18.02.2022].
More in Common (2021). Wpływ COVID-19 na społeczeństwo. Polska. https://www.moreincommon.com/media/p4hmctco/more-in-common-the-new-normal-poland-pl.pdf [dostęp: 25.01.2022].
Myszka-Strychalska, L. (2020). Autonomia jako zadanie (auto)edukacyjne młodzieży. Roczniki Pedagogiczne, 12(48), (4) 107-120. DOI: 10.18290/rped20124-8.
Newman, S. K., Chen, T. V. (2007). The missing class. Portraits of the near poor in America. Boston: Beacon Press.
Niezależne Zrzeszenie Studentów (2020). Sytuacja studentów w czasie epidemii koronawirusa. Warszawa. https://nzs.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/NZS_Sytuacja-studentow_w-czasie_epidemii_koronawirusa.pdf [dostęp: 03.01.2022].
Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piszczatowska-Oleksiewicz, M. (2014). Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, Pogranicze. Studia Społeczne, 24, 181-206.
Portal Rynekpracy.pl. (2020) Na pandemii koronawirusa najwięcej stracą finansowo młodzi ludzie i kobiety. https://rynekpracy.pl/wiadomosci/na-pandemii-koronawirusa-finansowo-straca-najwiecej-mlodzi-ludzie-i-kobiety [dostęp: 04.01.2022].
PwC, Well.hr i Absolvent Consulting. (2021). Młodzi Polacy na rynku pracy 2021. https://www.pwc.pl/pl/publikacje/mlodzi-polacy-na-rynku-pracy-2021.html [dostęp: 20.04.2022].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020 poz. 410.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020, poz 455.
Suchodolska, J. (2016). Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(10), 231-247. DOI:10.14746/kse.2016.10.18.
UNICEF, ETF. (2020). Preventing a „Lockdown generation” in Europe and Central Asia. Building resilient societies with young people in the era of COVID-19. https://www.unicef.org/eca/media/14716/file/Lockdown%20generation.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Wawrzonek, A. (2020). Wyłaniający się rynek pracy – realia i wyzwania rzeczywistości postpandemicznej, Studia Edukacyjne, 58, 123-145, DOI: 10.14746/se.2020.59.7.
Zakaria, F. (2021). Ten Lessons for a Post-Pandemic World. New York: W.W. Norton & Company.
Żebrowski, M. (2021). Badania ARC Rynek i Opinia przy współpracy z ERGO Hestią. Pandemia zmienia system wartości Polaków. https://media.ergohestia.pl/pr/631683/pandemia-zmienia-system-wartosci-polakow [dostęp: 19.02.2022].

Most read articles by the same author(s)