Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19: sytuacja zawodowa i materialna – egzemplifikacje badawcze

Main Article Content

Lucyna Myszka-Strychalska
Paulina Peret-Drążewska
Mateusz Marciniak
Ewa Karmolińska-Jagodzik
Bożena Kanclerz

Abstrakt

Pandemia COVID-19 przyczyniła się do modyfikacji niemalże wszystkich sfer życia człowieka. Nie ominęły one również młodego pokolenia, które uważane jest za jedną z grup wiekowych najbardziej odczuwających jej skutki, jak i najłatwiej adaptującej się do zmieniających się warunków obecnej rzeczywistości. Celem niniejszego artykułu jest poddanie bliższemu oglądowi przeobrażeń obszarów sytuacji zawodowej i materialnej młodych ludzi mających miejsce w pandemii. Przedstawiono w nim wyniki badań naukowych stanowiących element szerszego projektu badawczego Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19. Badania zostały przeprowadzone z udziałem studentów różnych trybów studiów (N=1259) z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej (CAWI). Zgromadzony materiał empiryczny poddano analizie jakościowej i ilościowej (zastosowane procedury statystyczne: współczynnik V-Cramera, test chi-kwadrat, jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA). Uzyskane dane wskazują na pogorszenie sytuacji materialnej i zawodowej co piątej badanej osoby, co dowodzi niekorzystnego oddziaływania pandemii na życie młodzieży akademickiej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

ADP Research Institute (2020). Jak pandemia COVID–19 wpłynęła na globalnych pracowników? https://www.adp.pl/wszystko-o-kadrach/zaangazowanie-pracownikow-zarzadzanie-talentem/people-at-work-2021-a-global-workforce-view/ [dostęp: 04.01.2022].
Arnett, J. J. (2007). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach. New Jersey: Pearson.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1-2), 1-10. DOI: 10.5114/nan.2021.108030.
Eurostat (2019). Glossary: Young people neither in employment nor in education and training (NEET). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Young_people_neither_in_employment_nor_in_education_and_training_(NEET) [dostęp: 09.09.2019].
Eurostat (2020). Unemployment by sex, age and other typologies. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11054062/3-02072020-AP-EN.pdf/ce573d1a-04a5-6762-5b56-cb322cbdc5ac [dostęp: 03.02.2022].
Gambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Cudo, A., Hansen, K., Gorgol, J., Huflejt-Łukasik, M., Kmita, G., Kubicka, K., Łyś, A.E., Maison, D., Oleksy, T., Wnuk, A. (2020). Uwarunkowania objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w trakcie epidemii Covid-19 – raport z pierwszej fali badania podłużnego. http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2020/05/Uwarunkowania_objawow_depresji_leku_w_trakcie_pandemii_raport.pdf [dostęp: 04.01.2022]
Goldenberg, H., Goldenberg, I., Łuczak, M., Młynarz, M., Siemieniuk, K., (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Havighurst, R. J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman.
Institute of Student Employers (ISE). https://ise.org.uk/page/ISEPublications [dostęp: 04.01.2022].
Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha (IPWC) (2020). Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
International Labour Organization (2020). ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Fourth edition Updated estimates and analysis, 27 May 2020. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_745963.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Intrum (2020). European Consumer Payment Report 2020. https://www.intrum.com/media/8047/ecpr-2020-special-edition-white-paper.pdf [dostęp: 03.02.2022].
Jakubowska-Baranek, J. (2016). (Nie)osiąganie autonomii psychicznej u młodzieży w kontekście relacji z rodzicami. W: E. Karmolińska-Jagodzik (red.), Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne (s. 71-83). Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie.
Karmolińska-Jagodzik, E., Bartkowiak, A. (2021). Relacje młodych ludzi (18-25) z ich rodzicami w czasie pandemii COVID-19. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 13, 185-206. DOI: 10.19251/sej/2021.13(12).
Kuliberda, A., Magdziak, A., Olesiewicz, P., Pankowska, A., Strojek, J., Wiśniewski, K., Żak, E., Siermińska-Warczak, C. (2021). Wpływ epidemii COVID-19 na zmianę sposobu świadczenia pracy wśród studentów i osób z ich otoczenia wykonujących pracę zawodową. Instytut Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. https://prawoiekonomia.ukw.edu.pl/jednostka/instytut-prawa-ekonomii/aktywnosc-naukowa-studentow-ip/63127/raport-z-badan-naukowych-na-temat-wplywu-pandemii-covid-19-na-rynek-pracy [dostęp: 05.01.2022].
Kutwa, K. (2021). Corona Generation. Growing Up in a Pandemic, Kubisiak, A., Sawulski, J. (cooperation). Warsaw: Polish Economic Institute. https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/03/PIE-Corona-Generation.pdf [dostęp: 01.02.2022].
Liberska, H. (2007). Współczesny obraz moratorium. W: B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.). Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia (s. 25–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Łapiński, B. (1988). Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania, Psychologia wychowawcza, 31(5), 499-507.
Matuszewska, M. (1997). Zmiany rozwojowe wczesnej dorosłości. Forum Psychologiczne, 2, 31-44.
Merino, R., Gracia, M. (2006). Emancipation enlargement and the acquisition of autonomy by young people in Catalonia. Young, 14(1), 33-47.
Mindshare (2021). Jak koronawirus zmienił zwyczaje i postawy młodzieży w Polsce, Młodzież 2021. https://www.mindshareworld.com/poland/news/jak-koronawirus-zmienil-zwyczaje-i-postawy-mlodziezy-w-polscemindshare-polska-prezentuje-wyniki-badania [dostęp: 18.02.2022].
More in Common (2021). Wpływ COVID-19 na społeczeństwo. Polska. https://www.moreincommon.com/media/p4hmctco/more-in-common-the-new-normal-poland-pl.pdf [dostęp: 25.01.2022].
Myszka-Strychalska, L. (2020). Autonomia jako zadanie (auto)edukacyjne młodzieży. Roczniki Pedagogiczne, 12(48), (4) 107-120. DOI: 10.18290/rped20124-8.
Newman, S. K., Chen, T. V. (2007). The missing class. Portraits of the near poor in America. Boston: Beacon Press.
Niezależne Zrzeszenie Studentów (2020). Sytuacja studentów w czasie epidemii koronawirusa. Warszawa. https://nzs.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/NZS_Sytuacja-studentow_w-czasie_epidemii_koronawirusa.pdf [dostęp: 03.01.2022].
Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piszczatowska-Oleksiewicz, M. (2014). Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, Pogranicze. Studia Społeczne, 24, 181-206.
Portal Rynekpracy.pl. (2020) Na pandemii koronawirusa najwięcej stracą finansowo młodzi ludzie i kobiety. https://rynekpracy.pl/wiadomosci/na-pandemii-koronawirusa-finansowo-straca-najwiecej-mlodzi-ludzie-i-kobiety [dostęp: 04.01.2022].
PwC, Well.hr i Absolvent Consulting. (2021). Młodzi Polacy na rynku pracy 2021. https://www.pwc.pl/pl/publikacje/mlodzi-polacy-na-rynku-pracy-2021.html [dostęp: 20.04.2022].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020 poz. 410.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020, poz 455.
Suchodolska, J. (2016). Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(10), 231-247. DOI:10.14746/kse.2016.10.18.
UNICEF, ETF. (2020). Preventing a „Lockdown generation” in Europe and Central Asia. Building resilient societies with young people in the era of COVID-19. https://www.unicef.org/eca/media/14716/file/Lockdown%20generation.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Wawrzonek, A. (2020). Wyłaniający się rynek pracy – realia i wyzwania rzeczywistości postpandemicznej, Studia Edukacyjne, 58, 123-145, DOI: 10.14746/se.2020.59.7.
Zakaria, F. (2021). Ten Lessons for a Post-Pandemic World. New York: W.W. Norton & Company.
Żebrowski, M. (2021). Badania ARC Rynek i Opinia przy współpracy z ERGO Hestią. Pandemia zmienia system wartości Polaków. https://media.ergohestia.pl/pr/631683/pandemia-zmienia-system-wartosci-polakow [dostęp: 19.02.2022].