Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19: sytuacja zawodowa i materialna – egzemplifikacje badawcze
Main Article Content
Abstrakt
Pandemia COVID-19 przyczyniła się do modyfikacji niemalże wszystkich sfer życia człowieka. Nie ominęły one również młodego pokolenia, które uważane jest za jedną z grup wiekowych najbardziej odczuwających jej skutki, jak i najłatwiej adaptującej się do zmieniających się warunków obecnej rzeczywistości. Celem niniejszego artykułu jest poddanie bliższemu oglądowi przeobrażeń obszarów sytuacji zawodowej i materialnej młodych ludzi mających miejsce w pandemii. Przedstawiono w nim wyniki badań naukowych stanowiących element szerszego projektu badawczego Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19. Badania zostały przeprowadzone z udziałem studentów różnych trybów studiów (N=1259) z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej (CAWI). Zgromadzony materiał empiryczny poddano analizie jakościowej i ilościowej (zastosowane procedury statystyczne: współczynnik V-Cramera, test chi-kwadrat, jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA). Uzyskane dane wskazują na pogorszenie sytuacji materialnej i zawodowej co piątej badanej osoby, co dowodzi niekorzystnego oddziaływania pandemii na życie młodzieży akademickiej.
Article Details
Bibliografia
Arnett, J. J. (2007). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach. New Jersey: Pearson.
Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
Dymecka, J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 16(1-2), 1-10. DOI: 10.5114/nan.2021.108030.
Eurostat (2019). Glossary: Young people neither in employment nor in education and training (NEET). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Young_people_neither_in_employment_nor_in_education_and_training_(NEET) [dostęp: 09.09.2019].
Eurostat (2020). Unemployment by sex, age and other typologies. https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11054062/3-02072020-AP-EN.pdf/ce573d1a-04a5-6762-5b56-cb322cbdc5ac [dostęp: 03.02.2022].
Gambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Cudo, A., Hansen, K., Gorgol, J., Huflejt-Łukasik, M., Kmita, G., Kubicka, K., Łyś, A.E., Maison, D., Oleksy, T., Wnuk, A. (2020). Uwarunkowania objawów depresji i lęku uogólnionego u dorosłych Polaków w trakcie epidemii Covid-19 – raport z pierwszej fali badania podłużnego. http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2020/05/Uwarunkowania_objawow_depresji_leku_w_trakcie_pandemii_raport.pdf [dostęp: 04.01.2022]
Goldenberg, H., Goldenberg, I., Łuczak, M., Młynarz, M., Siemieniuk, K., (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Havighurst, R. J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman.
Institute of Student Employers (ISE). https://ise.org.uk/page/ISEPublications [dostęp: 04.01.2022].
Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha (IPWC) (2020). Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
International Labour Organization (2020). ILO Monitor: COVID-19 and the world of work. Fourth edition Updated estimates and analysis, 27 May 2020. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_745963.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Intrum (2020). European Consumer Payment Report 2020. https://www.intrum.com/media/8047/ecpr-2020-special-edition-white-paper.pdf [dostęp: 03.02.2022].
Jakubowska-Baranek, J. (2016). (Nie)osiąganie autonomii psychicznej u młodzieży w kontekście relacji z rodzicami. W: E. Karmolińska-Jagodzik (red.), Międzypokoleniowe relacje młodzieży z rodzicami. Wybrane konteksty edukacyjne (s. 71-83). Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie.
Karmolińska-Jagodzik, E., Bartkowiak, A. (2021). Relacje młodych ludzi (18-25) z ich rodzicami w czasie pandemii COVID-19. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 13, 185-206. DOI: 10.19251/sej/2021.13(12).
Kuliberda, A., Magdziak, A., Olesiewicz, P., Pankowska, A., Strojek, J., Wiśniewski, K., Żak, E., Siermińska-Warczak, C. (2021). Wpływ epidemii COVID-19 na zmianę sposobu świadczenia pracy wśród studentów i osób z ich otoczenia wykonujących pracę zawodową. Instytut Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. https://prawoiekonomia.ukw.edu.pl/jednostka/instytut-prawa-ekonomii/aktywnosc-naukowa-studentow-ip/63127/raport-z-badan-naukowych-na-temat-wplywu-pandemii-covid-19-na-rynek-pracy [dostęp: 05.01.2022].
Kutwa, K. (2021). Corona Generation. Growing Up in a Pandemic, Kubisiak, A., Sawulski, J. (cooperation). Warsaw: Polish Economic Institute. https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/03/PIE-Corona-Generation.pdf [dostęp: 01.02.2022].
Liberska, H. (2007). Współczesny obraz moratorium. W: B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.). Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia (s. 25–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Łapiński, B. (1988). Rola rodziny w osiąganiu autonomii przez dziecko w okresie dorastania, Psychologia wychowawcza, 31(5), 499-507.
Matuszewska, M. (1997). Zmiany rozwojowe wczesnej dorosłości. Forum Psychologiczne, 2, 31-44.
Merino, R., Gracia, M. (2006). Emancipation enlargement and the acquisition of autonomy by young people in Catalonia. Young, 14(1), 33-47.
Mindshare (2021). Jak koronawirus zmienił zwyczaje i postawy młodzieży w Polsce, Młodzież 2021. https://www.mindshareworld.com/poland/news/jak-koronawirus-zmienil-zwyczaje-i-postawy-mlodziezy-w-polscemindshare-polska-prezentuje-wyniki-badania [dostęp: 18.02.2022].
More in Common (2021). Wpływ COVID-19 na społeczeństwo. Polska. https://www.moreincommon.com/media/p4hmctco/more-in-common-the-new-normal-poland-pl.pdf [dostęp: 25.01.2022].
Myszka-Strychalska, L. (2020). Autonomia jako zadanie (auto)edukacyjne młodzieży. Roczniki Pedagogiczne, 12(48), (4) 107-120. DOI: 10.18290/rped20124-8.
Newman, S. K., Chen, T. V. (2007). The missing class. Portraits of the near poor in America. Boston: Beacon Press.
Niezależne Zrzeszenie Studentów (2020). Sytuacja studentów w czasie epidemii koronawirusa. Warszawa. https://nzs.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/NZS_Sytuacja-studentow_w-czasie_epidemii_koronawirusa.pdf [dostęp: 03.01.2022].
Oleś, P. K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piszczatowska-Oleksiewicz, M. (2014). Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, Pogranicze. Studia Społeczne, 24, 181-206.
Portal Rynekpracy.pl. (2020) Na pandemii koronawirusa najwięcej stracą finansowo młodzi ludzie i kobiety. https://rynekpracy.pl/wiadomosci/na-pandemii-koronawirusa-finansowo-straca-najwiecej-mlodzi-ludzie-i-kobiety [dostęp: 04.01.2022].
PwC, Well.hr i Absolvent Consulting. (2021). Młodzi Polacy na rynku pracy 2021. https://www.pwc.pl/pl/publikacje/mlodzi-polacy-na-rynku-pracy-2021.html [dostęp: 20.04.2022].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020 poz. 410.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 16 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Dz.U. 2020, poz 455.
Suchodolska, J. (2016). Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(10), 231-247. DOI:10.14746/kse.2016.10.18.
UNICEF, ETF. (2020). Preventing a „Lockdown generation” in Europe and Central Asia. Building resilient societies with young people in the era of COVID-19. https://www.unicef.org/eca/media/14716/file/Lockdown%20generation.pdf [dostęp: 06.02.2022].
Wawrzonek, A. (2020). Wyłaniający się rynek pracy – realia i wyzwania rzeczywistości postpandemicznej, Studia Edukacyjne, 58, 123-145, DOI: 10.14746/se.2020.59.7.
Zakaria, F. (2021). Ten Lessons for a Post-Pandemic World. New York: W.W. Norton & Company.
Żebrowski, M. (2021). Badania ARC Rynek i Opinia przy współpracy z ERGO Hestią. Pandemia zmienia system wartości Polaków. https://media.ergohestia.pl/pr/631683/pandemia-zmienia-system-wartosci-polakow [dostęp: 19.02.2022].