The Mission of a Teacher of Religion in the Contemporary Polish School
Abstrakt
Misja nauczyciela religii we współczesnej polskiej szkole
Praca we współczesnej polskiej szkole stawia nauczycielom religii nowe wyzwania w obszarze kształcenia, opieki, wychowania i profilaktyki. Wynikają one nie tylko ze zmian strukturalnych, ale także programowych. Nowe podejście do wychowania i profilaktyki, a zwłaszcza dowartościowanie w polskiej szkole wychowania holistycznego, opartego na uniwersalnych wartościach, sprzyja realizacji powołania i posłannictwa nauczyciela religii. Obok przekazu wiedzy religijnej i ewangelizacji za istotne uznaje się bowiem wspieranie uczniów w odkrywaniu wartości ogólnoludzkich i ich internalizacji oraz w kształtowaniu postaw społecznych, w tym także w wychowaniu zdrowotnym, ekologicznym, patriotycznym. Wymienione działania mają wymiar wychowawczy i profilaktyczny. Sposób, w jaki nauczyciel religii wypełnia zadania z obszaru wychowania i profilaktyki, w znacznym stopniu warunkuje jakość nauczania religii w polskiej szkole.
Podejmując wyżej zasygnalizowaną problematykę, w niniejszym opracowaniu odwołano się do obowiązującego prawa oświatowego i dokumentów katechetycznych. Zwrócono przy tym uwagę na znaczenie aktywności własnej nauczyciela religii oraz na jego cechy osobowe i na świadectwo wiary.
Bibliografia
Bagrowicz, Jerzy. Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2006.
Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej. Rok rządu Beaty Szydło – dobra zmiana w edukacji [Department for Information and Promotion, Ministry of Education. The year of Beata Szydło's government – good change in education], https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/rok-rzadu-beaty-szydlo-dobra-zmiana-dla-edukacji.html, 10 November 2017, 1-2.
Dobra Szkoła – Reforma Systemu Edukacji [Good school – Education system reform], http://reformaedukacji.men.gov.pl/, 10 November, 2017, 1-2.
Gaś, Zbigniew B. (ed.), Profesjonalna profilaktyka w szkole: nowe wyzwania. Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, 2011.
KAI/BP KEP. Komisja Wychowania Katolickiego rozpoczęła prace nad nowym programem katechezy [The Committee for Catholic Education started work on the new catechesis curriculum], http://episkopat.pl/komisja-wychowania-katolickiego-rozpoczela-prace-nad-nowym-programem-katechezy/, 12 November 2017, 1-2.
Łabendowicz, Stanisław. “Poznawanie uczniów na katechezie przez katechetów.” Zeszyty Formacji Katechetów 7(2007), 2: 55-62.
Marek, Zbigniew. “Katecheza inspirowana adhortacją «Verbum Domini».” Katecheta 55(2011), 2: 3-8.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Dobra Szkoła [Ministry of Education. Good school]. Wolontariat w szkołach i placówkach [Voluntary service at schools and educational facilities], http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/wolontariat-w-szkolach-i-placowkach.html, 14 November 2017, 1-2.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dobra Szkoła [Ministry of Education. Good school]. Eksperyment pedagogiczny [Pedagogical experiment], http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/nauczyciel-i-dyrektor/eksperyment-pedagogiczny.htm, 15 November 2017, 1-4.
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dobra Szkoła [Ministry of Education. Good school]. Innowacje i eksperymenty w szkołach [Innovations and experiments at schools], https://refor maedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/innowacje-i-eksperymenty-w-szkolach.html, 16 November 2017, 1-2.
Ministry of Education. Dobra szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi [Good school. Education reform. Major changes. Questions and answers, men. gov.pl/wp.../2016/.../broszura-dobra-szkola-plik-internetowy, 10 November 2017, 1-40.
Okońska, Elżbieta. Nauczyciel religii w szkole. Tezy. Poszukiwania. Propozycje. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2006.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 1993 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. Dziennik Ustaw z 1993 r., nr 83, poz. 390.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. Dziennik Ustaw z 1999, nr 67, poz. 753-754.
Strus, Robert, Zwolak Sylwester. Nauczanie religii w przedszkolu i szkole. Wybrane zagadnienia dydaktyczne i prawne. Zamość: Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział w Zamościu Wydział Nauki i Wychowania Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Zamościu, 2013.
The Congregation for Clergy. General Directory for Catechesis. Poznań: Pallottinum, 1998.
The Polish Bishop's Conference. The Catechetic Directory of the Catholic Church in Poland. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2001.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Dziennik Ustaw RP z 2017, poz. 59.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. Dziennik Ustaw RP z 2017, poz. 60.
Zellma, Anna. Profesjonalny rozwój nauczyciela. Olsztyn: Wydział Teologii UWM, 2013.
Zellma, Anna. Wielostronne aktywizowanie młodzieży w nauczaniu religii. Studium w świetle „Programu nauczania religii katolickiej” z 2001 roku. Olsztyn: Wydawnictwo UWM w Olsztynie, 2006.
Copyright (c) 2018 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.