(Un)questionable Role of Pedeutologyin Training Future Teachers of Religion

  • Anna Zellma University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Theology
Keywords: pedeutology; catechetic, teacher of religion; education; formation; pedagogy

Abstract

Preliminarytraining of religion teachers includes different areas of theological, humanist, pedagogical and catechetic education. To be qualified to teach religion, theology students are required to gain knowledge in pedagogy, didactics, psychology and to develop their practical skills and social competences. Among these general issues, knowledge of the teaching profession is worth particular attention.

Analyses carried out for this paper aimed to present the unquestionable role of pedeutology in training future religion teachers. It has been observed that multi-aspect knowledge about the teacher, different concepts of teacher training and socio-cultural factors that affect a teacher’s work correspond with the guidance provided in documents of the Church. Moreover, it allows a better understanding of one’s professional role and the ethical dimension of one’s educational work. It also favours developing responsibilityfor othersin teachers, especially for students. While pursuing these objectives, it is worth paying attention to a proper understanding of the detailed issues of pedeutology and to developing the ability to think and act creativelyin different teaching situations. Preferred methods include those based on dialogue and team work. They stimulate future religion teachers and reinforce the endeavours to achieve one’s own educational maturity and style of catechesis.

References

Banach Cz.; Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. IV, red. T. Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2005, s. 301-307.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań: Pallottinum 1998.

Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa: Fundacja Innowacja 1993, s. 583-592.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.

Kwiatkowska K., Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, „Dziennik Ustaw RP” z 2015, poz. 1264.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.

Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religII, „Dziennik Urzędowy MEN” z 2000, nr 3, poz. 21.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, „Dziennik Ustaw RP” z 2012, poz. 426.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, „Dziennik Ustaw RP” z 2012, nr 0, poz. 131.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków: Impuls 2013.

Wróblewska W., Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, „E-Mentor” 2012, nr 1, s. 14-19.

Wydział Teologiczny UAM w Poznaniu. Plany studiów. Kierunek Teologia. Specjalność katechetyczno-pastoralna, http://teologia.amu.edu.pl/dla-studenta/dla-studenta/studia-stacjonarne/studia-stacjonarne/plany-studiow-specjalno-katechetyczno-pastoralna [dostęp: 8.05.2016].

Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie. Program studiów i punkty ECTS, http://teologia.uksw.edu.pl/sites/default/files/uchwa%C5%82a_2014.pdf [dostęp: 8.05.2016].

Wydział Teologiczny UMK w Toruniu. Teologia – programy i plany studiów, http://www.teologia.umk.pl/index.php/studia/studia-stacjonarne/teologia/program-studiow [dostęp: 8.05.2016].

Wydział Teologiczny. Uniwersytet Opolski. Plany studiów, http://wt.uni.opole.pl/plany-studiow/ [dostęp: 8.05.2016].

Wydział Teologii KUL Jana Pawła II. Kurs B (stacjonarne jednolite magisterskie). Rok akademicki 2015/2016, http://e.kul.pl/qlprogram.html?ra=1&etap=0&kid=28&op=2 [dostęp: 8.05.2016].

Wydział Teologii Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Plany kształcenia, http://www.uwm.edu.pl/wt/50,Plany_ksztalcenia.html [dostęp: 8.05.2016].

Załącznik do „Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dziennik Ustaw RP” z 2012 nr 0 poz. 131.

Zellma A.; Pedeutologia (sylabus: Wydział Teologii UWM w Olsztynie), http://www.uwm.edu.pl/wt/upload/file/SYLABUSY/TEO%20Pedeutologia.PDF [dostęp: 8.05.2016].

Published
2019-12-13
Section
Articles