Poczęcie człowieka i status jednokomórkowej ludzkiej zygoty z perspektywy bioetyki katolickiej

  • Józef Wróbel Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: poczęcie człowieka; status zygoty; epigenetyka

Abstrakt

W dyskusji nad statusem ludzkiej zygoty tylko wyjątkowo pojawia się problem jej animacji. Współczesne nauczanie Magisterium Kościoła na temat początku życia ludzkiego podkreśla, iż już od chwili „poczęcia” zaczyna się życie nowej istoty ludzkiej. Za ten początek bardzo często uznaje się powstanie diploidalnego jądra jednokomórkowej zygoty, co – jak stwierdza embriologia – ma miejsce od 12 do 24 godzin po zapłodnieniu. Odkrycia epigenetyki pozwalają stwierdzić, że ludzka specyfika zygoty zostaje zdefiniowana i procesy właściwe dla życia nowego człowieka zaczynają się już w chwili zapłodnienia (poczęcia), czyli od momentu wniknięcia do cytoplazmy oocytu główki plemnika, czyli od chwili zaistnienia w tej cytoplazmie dwóch haploidalnych przedjądrzy (jądra gamety męskiej i żeńskiej).

Bibliografia

Bartel H., Embriologia, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 20074.

Daniels J.R., Bolton V., Monk M., Imprinted Expression of SNRPN in Human Preimplantation Embryos, „The American Journal of Human Genetics” 1998, nr 63, s. 1009-1014.

Gibbs W.W., Genom ukryty poza DNA, „Świat Nauki” 2004, nr 1, s. 58-65.

Härle W., Menschenwürde – konkret und grundsätzlich, w: Menschsein in Beziehungen. Studien zur Rechtfertigungslehre und Anthropologie, Tübingen 2005.

Kohda T., Ishino F., Embryo Manipulation Via Assisted Reproductive Technology and Epigenetic Asymmetry in Mammalian Early Development, „Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences” 2012, t. 368, nr 1609. Http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/368/1609/20120353 (dostęp: 13.05.2017).

Łukasik M., Karmalska J., Szutowski M.M., Łukaszkiewicz J., Wpływ metylacji DNA na funkcjonowanie genomu, „Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego” 2009, nr 2, s. 13-18. Http://biuletynfarmacji.wum.edu.pl/0902Lukasik/Lukasik.html (dostęp: 15.05.2017).

Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Wyd. UWM, Olsztyn 2007.

Midro A.T., Genetyczne i epigenetyczne uwarunkowania płci człowieka, w: Gender. Spojrzenie z różnych perspektyw, red. W. Wieczorek, Wyd. Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa 2015.

Midro A.T., Hoser H.F., Problemy bioetyczne ingerencji medycznych zaburzających genetyczne i epigenetyczne uwarunkowania rozwoju człowieka. „Family Forum” 2015, nr 5, s. 29-42.

Mieth D., Konfessionelle Identität in der biomedizinischen Debatte? Relecture der Beseelungstheorie bei Thomas von Aquin, „Ökumenische Rundschau” 51(2002), s. 315-327.

Otowicz R., Etyka życia. Bioetyczny i teologiczny kontekst problematyki życia poczętego, Wyd. WAM, Kraków 1998.

Schockenhoff E., Etyka życia. Postawy i nowe wyzwania, Wydz. Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014.

Sikora W., Dziedziczenie epigenetyczne, Zakład Biofizyki Obliczeniowej i Bioinformatyki. Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii. Uniwersytet Jagielloński. Http://bioinfo.mol.uj.edu.pl/articles/Sikora05 (dostęp: 28.10.2014).

Speroff L., Fritz M.A., Kliniczna endokrynologia ginekologiczna i niepłodność, MediPage, Warszawa 2007.

Spork P., Drugi kod. Epigenetyka, czyli jak możemy sterować własnymi genotypami, Wyd. W.A.B., Warszawa 2011.

Szewczyk K., Bioetyka, t. 1: Medycyna na granicach życia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Wyd. WAM, Kraków 19942.

Watson J.D., Crick F.H.C., Molecular Structure of Nucleic Acids: A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid, „Nature” 1953, nr 171, s. 737-738.

Wróbel J., Kiedy ciało może przyjąć duszę, „W drodze” 1990, nr 3(199), s. 19-29.

Wróbel J., Godność poczętego życia ludzkiego, „Homo Dei” 1992, nr 2-3, s. 36-51.

Opublikowane
2019-12-16
Dział
Artykuły