Antropologiczne implikacje sztucznej prokreacji
Abstrakt
Problematykę sztucznej prokreacji można analizować z różnych punktów widzenia. Dominują analizy z punktu widzenia prawnego, społecznego, sytuacji dziecka w związkach jednopłciowych oraz z punktu widzenia konsekwencji zdrowotnych dziecka i matki. Bardzo ważny jest wymiar antropologiczny, gdyż uwzględnia on sztuczną inseminację oraz możliwe w przyszłości sytuacje, gdyby ulepszone techniki umożliwiły odejście od budzących sprzeciw okoliczności i następstw ich stosowania.
Wymiar antropologiczny dominuje we wszystkich dokumentach Magisterium Kościoła, w których zostaje omówiona problematyka sztucznej prokreacji. W tym wymiarze dają się wyróżnić dwa aspekty. Pierwszy ocenia ingerencje techniczne w prokreację z perspektywy ludzkiej płciowości współkonstytuującej ludzką osobę oraz płodności jako owocu i znaku małżeńskiej miłości. Akt prokreacji, na miarę godności małżonków i ich dziecka, nie może ograniczać się wyłącznie do jednego wymiaru: czy to wyłącznie duchowego, czy też wyłącznie cielesnego, a tym samym nie może być odłączony od osobowego, duchowo-cielesnego zjednoczenia między rodzicami. Tymczasem w sztucznej prokreacji dochodzi do rozerwania tego „oznaczenia jedności i oznaczenia rodzicielstwa”.
Drugi aspekt ma na uwadze zasadę personalistyczną, która zabrania traktować osobę jako przedmiot lub jako środek do celu; nakazuje natomiast traktować ją jako wartość samą w sobie i cel sam w sobie. Zasada ta orientuje również ludzką prokreację. W żadnym momencie zaistnienia dziecka rodzice nie mają prawa do traktowania go jako „przedmiotu”−„środka” zaspokajającego ich pragnienie lub też pozwalającego im zrealizować ich cele. Analogicznie specjaliści, stosujący procedurę sztucznego zapłodnienia, nie mają prawa decydować o życiu dziecka, gdyż w ten sposób czynią siebie jego „panami”, uzurpują sobie prawo do decydowania o nim, o jego narodzeniu, o jego życiu lub o jego śmierci. Staje się to w szczególny sposób widoczne w przypadku kriokonserwacji ludzkich embrionów. Takiej relacji nie dopuszcza osobowa godność dziecka.
Bibliografia
Anzenbacher A.: Co oznacza „godność człowieka”? „Horyzonty Wychowania” 5:2006 nr 9 s.53-71.
Bajda J.: Konsekracja ciała w aspekcie powołania osoby. W: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do początku. Red. T. Styczeń. Lublin: RW KUL 1998 s. 185-202.
Bajda J.: Powołanie małżeństwa i rodziny. Łomianki: Fundacja „Pomoc Rodzinie” 2010.
Bołoz W.: Godność człowieka i bioetyka. „Horyzonty Wychowania” 5:2006 nr 9 s. 185-201.
Brugès J.-L.: Procreazione assistita e FIVET. W: Pontificio Consiglio per la Famiglia. Lexicon. Termini ambigui e discussi su famiglia, vita e questioni etiche. Bologna: Edizioni Dehoniane Bologna 2003 s. 737-743.
Buttiglione R.: Chrześcijanie a demokracja. Lublin: TN KUL 1993.
Drożdż B.: Przymioty ludzkiej godności. „Perspectiva” 5:2006 nr 2(9) s. 22-34.
Eschbach A.: Disputationes physiologicae-theologicae tum medicis chirurgis tum theologis et canonistis utiles. Romae: Desclée 1901(3).
Granat W.: Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1985.
Kant I.: Krytyka praktycznego rozumu. Tł. J. Gałecki. Warszawa: PWN 1972.
Kant I.: Uzasadnienie metafizyki moralności. Tł. M. Wartenberg. Warszawa: PWN 1953.
Mazurek F.J.: Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: RW KUL 2001.
Nagórny J.: Płciowość – miłość – rodzina. Lublin: Wyd. KUL 2009.
Narecki K.: Protagoras z Abdery. W: Powszechna encyklopedia filozofii. T. 8. Red. A. Maryniarczyk [i in.]. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2007 s. 509-512.
Pokrywka M.: Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny. Lublin: Wyd. KUL 2010.
Reale G., Antiseri D.: Il pensiero occidental dalle origini ad oggi. T. 1: Antichità e Medioevo. Brescia: Editrice la Scuola 1984(4).
Safjan M.: Prawo i medycyna. Warszawa: Oficyna Naukowa 1998.
Steininger F.: Bezżeństwo dla królestwa Bożego. W: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania. Red. T. Styczeń. Lublin: RW KUL 1993 s.227-235.
Styczeń T.: Ciało jako „znak obrazu Stwórcy”. Status quaestionis. W: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do początku. Red. T. Styczeń. Lublin: RW KUL 1998 s.85-138.
Styczeń T.: Człowieka portret własny. Karola Wojtyły – Jana Pawła II antropologia adekwatna. Strona internetowa „Ethos” – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=article&aid=102 (dostęp: 21.09.2013).
Styczeń T.: Istota więzi małżeńskiej w perspektywie filozoficzno-teologicznej. W: Jan PawełII. Familiaris consortio. Tekst i komentarze. Lublin: RW KUL 1987 s. 123-142.
Tatarkiewicz W.: Historia filozofii. T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN 2005(22).
Tettamanzi D.: Bioetica. Nuove frontiere per l'uomo. Casale Monferrato: Edizioni Piemme S.p.A. 1990.
S. Thomae de Aquino: Summa contra gentiles. W: S. Thomae de Aquino. Opera omnia. Pompaelone: Ad Universitatis Studiorum Navarrensis 2000. Http://www.corpusthomisticum.org/scg3111.html (dostęp: 10.11.2014).
S. Thomae de Aquino: Summa Theologiae. W: S. Thomae de Aquino. Opera omnia. Pompaelone: Ad Universitatis Studiorum Navarrensis 2000. Http://www.corpusthomisticum.org/sth3061.html (dostęp: 10.11.2014).
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność. Red. T. Styczeń [i in.]. Lublin: TN KUL 2001.
Wolski J.: In vitro a nadzieje i zagrożenia współczesnej rodziny. „Teologia i Moralność” 4:2008 s. 119-134.
Wons K.: Wybór życia dla królestwa niebieskiego. Od „dla-czego” do „dla-Kogo” bezżennej czystości. W: Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania. Red. T. Styczeń. Lublin: RW KUL 1993 s. 247-254.
Wróbel J.: Dobro wspólne małżeństwa i rodziny w świetle Jana Pawła II „Listu do Rodzin”. „Roczniki Teologiczne” 43:1996 z. 3 s. 37-48.
Wróbel J.: Encyklika Leona XIII „Arcanum Divinae Sapientiae”. Pierwsza encyklika o małżeństwie i rodzinie. W: Abyśmy się stali synami Bożymi. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Marianowi Graczykowi SDB w 70. rocznicę urodzin. Red. I. Mroczkowski, J.A. Sobkowiak. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2011 s. 267-292.
Wróbel J.: Prokreacja technicyzowana – wyzwania etyczne. „Roczniki Teologii Moralnej” 1(56):2009 s. 183-202.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.