Przestrzeń aksjologiczna nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w nowej Podstawie Programowej dla klas IV-VIII szkoły podstawowej

Main Article Content

Krystyna Chałas

Abstrakt

Reforma strukturalna zapoczątkowana w 2016 r. wiąże się z opracowaniem Podstawy Programowej. To ważny dokument określający wizję szkoły i procesy wychowawczo-dydaktyczne. Struktura Podstawy Programowej zawiera cele ogólne, zadania szkoły, cele kształcenia – wymagania ogólne dla poszczególnych przedmiotów wraz z treściami nauczania w formie wymagań szczegółowych. Powstaje pytanie: Jakiego rodzaju wartości stanowią przestrzeń aksjologiczną nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych? Odpowiedź na to pytanie pozwoli poszukać sposobów edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom w procesie lekcyjnym.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Chałas K., Programowe szanse realizacji idei nowego humanizmu w reformującej się szkole, w: J. Gajda (red.), O nowy humanizm w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS 2000.
Chałas K., Fidelus A., Kobylińska, Z., Aksjologiczny zarys podstawy programowej dla szkoły podstawowej w ramach reformy edukacji 2016-2017, w: Aksjologia społeczno-polityczna, red. Z. Kobylińska, M. Melnyk, H. Skorowski, Olsztyn−Warszawa: Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego. UKSW 2016, s. 154-185.
Piwowarski W. (red), Słownik katolickiej nauki społecznej, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1993.
Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego. Załącznik nr 2, s. 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.