Montessori's Education – Elements of Theory and Practice

Main Article Content

Marta Buk-Cegiełka

Abstract

Teaching and educational M. Montessori's system, called also Montessori's education or method, despite the passing years is still alternative for traditional education and works in school practice in many countries in Europe and beyond its borders. It also works in Poland. Although that system was created by M. Montessori more than a hundred years ago it is still interpreted anew. This happens because of the many undeniable advantages and special its author's resume. The aim of this article is presenting the basic establishment of M. Montessori's teaching and educational system and guidelines and examples of projects of practical solutions that are adaptation of the system to the conditions, challenges and tasks that polish, still reforming school is facing.

Article Details

Section
Articles

References

Adamek I.: Maria Montessori i jej system, Kraków 1997.
Amstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.
Badura-Strzelczyk G.: Próby wykorzystania elementów pedagogiki M.Montessori w praktyce nauczania początkowego, [w:] K. Baranowicz (red.), Pedagogika alternatywna – dylematy praktyki, Kraków 2000.
Bednarczuk B.: Teoriopoznawcze podstawy edukacji metodą Marii Montessori, „Życie Szkoły” 2001, nr 1.
Bednarczuk B.: Formy organizacji pracy uczniów w metodzie Marii Montessori, „Wychowanie na co Dzień” 2001, nr 4-5.
Berg H. K.: Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi, Kielce 2007.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 1997.
Guz S.: Edukacja w systemie Montessori, Lublin 1998.
Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole, Lublin 2006.
Kucha R.: Rozwój pedagogiki Marii Montessori w Polsce – rys historyczny, „Rocznik Edukacji Alternatywnej” 2003, nr 1, s. 23-42.
Miksza M.: Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków 2009.
Montessori M.: Domy dziecięce, Warszawa 2005.
Rachańska J.: Kluczowe zadania nauczyciela w pedagogice Montessori, „Rocznik Edukacji Alternatywnej” 2003, nr 1, s. 55-60.
Schaffer H. R.: Psychologia dziecka, Warszawa 2008, s. 206.
Stein B.: Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Kielce 2003.
Wenneström K. S., Smeds M. B.: Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, Kraków 2007.
Zbróg Z.: Wybrane teoretyczne i praktyczne problemy motywowania dzieci sześcioletnich do uczenia się czytania, [w:] S. Guz, I. Zwierzchowska (red.), Opomyślny start szkolny dziecka, Warszawa 2010.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>