Duchowość ekologiczna jako nowe ujęcie relacji z Bogiem, człowiekiem i przyrodą
Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę duchowości ekologicznej w jej relacjach do Boga, człowieka i środowiska na podstawie encykliki papieża Franciszka Laudato si’. Papież podjął problematykę aktualną a zarazem skomplikowaną, której analiza narażona jest na różne formy redukcjonizmu bądź ideologizacji. Jego ujęcie duchowości ekologicznej bazuje na fundamencie Boga Stwórcy, który nadał stworzonemu światu porządek naturalny oraz ukształtował hierarchię bytów. Ta przesłanka chroni przed redukcjonistycznym patrzeniem na człowieka, a zarazem – przed uzurpowaniem przez niego władzy absolutnej. Na tym fundamencie Ojciec św. mógł rozwinąć postulat kontemplatywnego postrzegania świata, w którym odkrywa się stworzenia nie jako przedmioty do użycia, lecz nade wszystko widzi się w nich dar i wartość zadaną człowiekowi. Takie głębokie widzenie pozwala odkryć na nowo Boga jako Stwórcę i Ojca, z miłości powołującego człowieka i świat do istnienia. Dzięki wspólnocie pochodzenia od jednego Ojca chrześcijanin widzi w drugim człowieku − zwłaszcza w najsłabszym i bezbronnym − brata, z którym łączą go więzi solidarności i miłości. Wreszcie świat jest widziany nie jako miejsce eksploatacji i zdobyczy, lecz jako tajemnica, która prowadzi do Boga i w Bogu znajduje pełne wyjaśnienie. Im głębiej umysł oświecony wiarą kontempluje świat, tym bardziej widzi piękno i nieskończoność Boga. I zarazem im ściślej łączy się z Bogiem, tym bardziej świat odsłania mu swoje piękno i ścisłą relację ze Stwórcą.
Bibliografia
Franciszek, Encyklika w trosce o wspólny dom Laudato si’, Rzym 2015.
Augustyn, św., Objaśnienia Psalmów, tłum. J. Sulowski, PSP, t. 40.
Apokalipsa już się rozpoczęła. René Girard w rozmowie z redakcją czasopisma „Réforme”, „Znak” 2016, nr 11, s. 58-63.
Benedykt XVI, Encyklika o integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie Caritas in veritate, Rzym 2009.
Benedykt XVI, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 2007.
Benedykt XVI, Przemówienie na uniwersytecie w Ratyzbonie (Regensburg), 12.09. 2006,http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/podroze/ben16-ratyzbona_12092006.html [3.12.2016].
Bernard Ch.A., Wprowadzenie do teologii duchowości, tłum. J. Machniak, Kraków 1996.
Boguszewski P., Moralność mózgu. Paweł Boguszewski w rozmowie z Karoliną Głowacką, „Znak” 2016, nr 10, s. 24-29.
Cardini F., Frate Francesco, papa Francesco e l'ecologia, http://www.sanfrancescopatronoditalia.it/blog-francescani/frate-francesco-papa-francesco-e-l-ecologia--574#.WDrHIrlA_CM [28.11.2016].
Discorso del Santo Padre Francesco ai partecipanti alla riunione dell'associazione internazionale rurale cattolica (I.C.R.A), http://w2.vatican.va/content/francesco/it/speeches/2016/december/documents/papa-francesco_20161210_riunione-icra.html [10.12.2016].
Deutsche Bischofskonferenz, Schöpfung Zukunft der Schöpfung – Zukunft der Menschheit. Erklärung der Deutschen Bischofskonferenz zu Fragen der Umwelt und der Energieversorgung, Bonn 1980, s. 10, https://www.nachhaltigkeit.info/media/1294745787phpxOOD7y.pdf [25.11.2016].
Eichelberger W., Lepiej dać się zabić, niż zabić kogoś. Wojciech Eichelberger w rozmowie z Dominiką Kozłowską, „Znak” 2016, nr 10, s. 30-35.
Ekologia, http://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/ekologia [22.11. 2016].
Franciszek, Okazujemy miłosierdzie naszemu wspólnemu domowi. Przesłanie na Światowy Dzień Modlitwy o Ochronę Świata Stworzonego, „L'Osservatore Romano” (wyd. pol.) 2016, nr 9, s. 4-7.
Govanni Paolo II, Discorso ai partecipanti ad un convenio su ambiente e salute (24 marzo 1997, nr 5, https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/it/speeches/1997/ march/documents/hf_jpii_spe_19970324_ambiente-salute.html [16.11.2016].
Givanni Paolo II, Discorso ai partecipanti alla settimana di studio promossa dalla Pontificia Accademia delle Scienze (18 maggio 1990), https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/it/speeches/1990/may/documents/hf-jp-ii_spe_19900518_acc-scienze.html [16.11.2016].
Gogola J., Teologia komunii z Bogiem. Synteza teologii duchowości, Kraków 2012(4).
Grunt M., Pokój wewnętrzny warunkiem pokoju zewnętrznego w świetle wybranych wypowiedzi Jana Pawła II, w: Ku szczęściu – bez oszustwa, red. J. Misiurek i in., Lublin 1997, s. 181-200.
Hambach–Steins M., Ein Impuls zur „ökologischen Umkehr“ – Die Umwelt– und Sozialenzyklika Laudato si', w: „Ganzheitliche Ökologie“. Diskussionsbeiträge zur Enzyklika Laudato si' von Papst Franziskus, Münster 2015, s. 4-10.
Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel, w: Tenże, Dzieła, Kraków 1986(4), s. 125-397.
Jan Paweł II, Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem. Orędzie na XXIII Światowy Dzień Pokoju, Rzym 1990.
Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, Rzym 1987.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Marder M., Czy rośliny powinny mieć prawa?, „Znak” 2016, nr 6, s. 6-13.
Omelia di Sua Santitià Benedetto XVI, http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/homilies/2005/documents/hf_ben-xvi_hom_20050424_inizio-pontificato.html [26.11.2016].
Singer P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, Warszawa 2004.
Stelmach A., Zrównoważony rozwój – „walka z rakiem”, którym jest... człowiek, http://www.pch24.pl/zrownowazony-rozwoj---walka-z-rakiem--ktorym-jest----czlowiek,47539,i.html#ixzz4QmdJ6wlj [24.11.2016].
Toboła-Pertkiewicz P., Homo ecologicus. Zielona religia, http://www.pch24.pl/homo-ecologicus--zielona-pseudoreligia-,444,i.html [2.12.2016].
Wiedza o wszechświecie prowadzi naukowców do Boga, http://www.pch24.pl/wiedza-o-wszechswiecie-prowadzi-naukowcow-do-boga,32997,i.html [25.11.2016].
Zalewski S., Bóg a pełnia człowieka. Rozwój życia mistycznego chrześcijanina w dynamicznym procesie oczyszczeń według św. Jana od Krzyża, Płock 2015.
Zięba M., Papieska ekonomia. Kościół – Rynek – Demokracja, Kraków 2016.
Zrzucił sutannę, by krytykować Kościół i błogosławić zwierzęta, http://www.pch24.pl/animal-pastor--zrzucil-sutanne--by-krytykowac-kosciol-i-blogoslawic-zwierzeta,45997,i.html [2.12.2016].
Copyright (c) 2017 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.