„Nowe nowe media” a katecheza Kościoła

  • Jarosław Czerkawski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: mass media; media elektroniczne; nowe nowe media; katecheza; wspólnota

Abstrakt

Współczesny świat korzysta z mass mediów na skalę niespotykaną. Każda kultura i każde społeczeństwo przeniknięte jest medialną rzeczywistością. Media kształtują w wielu ludziach obraz świata inny od tego, jaki on jest w rzeczywistości. Poważnym zagrożeniem ze strony mediów jest rozluźnianie związków wspólnotowych między ludźmi. Człowiek, zakorzeniony w wirtualnym świecie, nie ma poczucia wspólnoty i życia dla i we wspólnocie. Budowanie poczucia wspólnoty jest jednym z ważnych zadań stojących przed Kościołem. Zajmując się mediami, Kościół nie wskazuje na ich negatywny obraz, lecz zaleca by kierujący mediami posługiwali się kryteriami moralnymi, odnoszącymi się wobec drugiego człowieka, dla jego dobra. Niewątpliwie przed katechezą Kościoła stoi poważne zadanie, jakim jest budowanie poczucia wspólnoty w człowieku, który korzystając z mediów rozluźnia swoją obecność we wspólnocie. Świat medialny, w szczególności mediów elektronicznych, stanowi ogromną przestrzeń do ewangelizacji i katechizacji, jaką może wykonać Kościół.

Bibliografia

Białek P. , Jak młody człowiek staje się dziś uczniem Jezusa, w: Chrześcijaństwo w dobie smartfonów, red. P. Rączka, P. Gruszczyński, Lublin 2015, s. 59-74.

Gruszczyński P.A., Być chrześcijaninem w epoce smartfonów, w: Chrześcijaństwo w dobie smartfonów, red. P. Rączka, P. Gruszczyński, Lublin 2015, s. 13-32.

Jones E.M., Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013.

Lepa A., Media jako problem współczesnej katechezy, www.katecheza.episkopat.pl/download/Media_w_kat_i_ewangel.doc, [dostęp: 09.06.2015].

Levison P., Nowe nowe media, Kraków 2010.

Łęcki G., Media wizualne a katecheza: zagrożenia, wyzwania, zastosowania, w: Kultura – media – teologia, Warszawa 2011.

Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.

Mąkosa P., Miejsce i rola współczesnych mediów w katechezie, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 5(60)2013, s. 115-128.

Mcquail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Parfianowicz W., Media, czyli co: środki masowego przekazu?, „Oaza” 2012, nr 105.

Rotkiewicz H., Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu, Wrocław 1983.

Szymik J., Wuwer A., Kultura, literatura, społeczeństwo: Interdyscyplinarność́ a metodologia współczesnych badań teologicznych, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 2(2007), s. 317-342.

Wiśniewski J., Samotność́ w sieci, Warszawa 2003.

Opublikowane
2019-12-13
Dział
Artykuły