Wielokulturowość a tożsamość
Abstrakt
W opracowanym zagadnieniu, które dotyczyło związków pomiędzy wielokulturowością a tożsamością, po zaprezentowaniu wymiarów, ideologii oraz praktycznej strony pluralizmu kulturowego, przedstawiono tożsamość (jednym z ważnych jej elementów jest religia), jako dużą wartość dla społeczeństwa żyjącego zwłaszcza w środowisku europejskim. Te zaś przemyślenia, poparte nabytymi już doświadczeniami, szczególnie z Francji, Belgii i Niemiec, doprowadziły do stwierdzenia, że pluralizm kulturowy jest pewną wartością, ale stawiane są mu określone wymagania, szczególnie dotyczące jego ideologii. Nie może nią być ani monizm dominujący, ani monizm hybrydowy. Nie do przyjęcia jest również mieszanie kultur. Ponadto pewne społeczności, jak np. muzułmanie, nie są w stanie się zintegrować ze społeczeństwem o wartościach chrześcijańskich. Ponadto tworzą grupy zamknięte nie poddające się żadnej kontroli ze strony władz porządkowych, co sprzyja różnego rodzaju przestępczości. Taki zaś stan, według zasady „pars pro toto”, powoduje, że obciąża się całą określoną społeczność i początkowe pozytywne nastawienia do niej zamienia się na izolację. Zatem – skoro nie sprawdziły się dotychczasowe rozwiązania, nie należy uporczywie trwać nadal przy nich, ale szukać nowych, które nie niszczą tożsamości społeczeństw zasiedziałych.
Bibliografia
Alport G. W., Osobowość i religia, Warszawa 1988.
Babiński G., Religia i tożsamość narodowa – zmieniające się relacje, w: Religia i kultura w glo¬ba¬li¬za¬cyjnym świecie, red. M. Kempny, G. Woroniecka, Kraków1999, s. 197-211.
Bagrowicz J.,Konfesyjny czy ogólnokulturowy model nauczania religijnego młodzieży?, „Kwar¬tal¬¬nik Pedagogiczny” 2(1999), s. 69-85.
Borowik T., Doktor T., Pluralizm religijny i moralny w Polsce. Raport z badań, Kraków 2001.
Bronk A., Religia, w: Religia. Encyklopedia PWN, t. VIII, red. T. Gadacz, B. Milerski, Warszawa 2003, s. 393-403.
Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.
Budzik S., Kijas Z. (red.), Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religII, Tarnów 2000.
Bukowski K., Religie świata wobec chrześcijaństwa, Poznań 1988.
Człowiek w kulturze, „Kwartalnik Filozoficzno-kulturalny”, 1996, nr 8.
Gęsiak L., Wielokulturowość. Rola religii w dynamice zjawiska, Kraków 2007.
Geortz C., Religia jako system kulturowy, w: Racjonalność i styl myślenia, red. E. Mokrzycki, War¬szawa 1992, s. 498-555.
Góźdź K., Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej, Lu¬blin: Wydawnictwo KUL 2006 (Człowiek jako istota kulturowa, s. 434-482).
Halik T., Religia i globalizacja, „Znak” 54(2003), nr 4, s. 12-21.
Jenkins F., Chrześcijaństwo przyszłości, tł. pol. S. Grodź; Słowo wstępne A. Bronk, Warszawa 2009.
Kondrat K., Filozofia analityczna wobec pluralizmu religijnego, Białystok 2000.
König K., Międzyreligijna, międzykulturowa i globalna („jeden świat”) pedagogika religII, „Keryks” II (3003), nr 1, s. 262-267.
Mariański J., Religia i Kościół w społeczeństwie pluralistycznym, Kraków 1993.
Misiaszek K., „Verbum Domini” zaproszeniem do wychowania inkulturowego w: Studia Kateche¬tycz¬ne, t. VIII: Kerygma–Biblia–Katecheza, red. R. Czekalski, Warszawa 2012, s. 147-156.
Mrozek A., Koran a kultura arabska, Warszawa 1967.
Nadolski B., Kulturotwórczy wymiar chrześcijańskiego świętowania, „Liturgia Sacra” 13(2007), nr 1(29), s. 35-45.
Religia i kultura w globalizacyjnym świecie, red. M. Kempny, G. Woroniecka, Kraków 1999.
Rusecki M. i in. (red.), Chrześcijaństwo jutra. Materiały II Międzynarodowego Kongresu Teo¬logii Fundamentalnej, Lublin, 18-21 września 2001, Lublin 2001.
Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999.
Skorowski H., Człowiek, Kultura, Świat, Warszawa 2002.
Węcławski T., Wspólny świat religII, Kraków 1995.
Wolanin A., Dialog chrześcijaństwa z innymi religiami, Kraków 1993.
Wolsza K., Kultura – kult – liturgia z perspektywy antropologiczno-filozoficznej, „Liturgia Sacra” 13(2007), nr 1(29), s. 5-18.
Zulehner P. M., Religia jako megatrend, „Keryks” II (2003), nr 1, s. 21-35.
Życiński J., Sacrum i kultura, Tarnów 1996.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.