Problemy formacji muzycznej duchownych w Polsce
Abstrakt
Autor analizuje problem muzycznego przygotowania kandydatów do kapłaństwa i stałej formacji muzycznej kapłanów już wyświęconych i pracujących w duszpasterstwie. Głównym argumentem za koniecznością takiego przygotowania przyszłych kapłanów jest kompetentne zawiadywanie powierzoną wspólnotą religijną. Od przygotowania kapłanów zależy poziom sprawowanej liturgii, w której muzyka odgrywa ważną rolę. Autor przedstawia założenia teoretyczne zawarte w nauczaniu Kościoła. Wskazują one wyraźnie na potrzebę gruntownej edukacji muzycznej kapłanów. Ponadto zaprezentowano dwa programy edukacji muzycznej w polskich seminariach duchownych. Według autora ostatni (stosowany od 1999 r.) wymaga korekt w celu skuteczniejszej realizacji wskazań Kościoła.
Bibliografia
Leleń A.: Nauczanie muzyki, w: Musicam Sacram Promovere. Dyskusja panelowa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 2004, s. 93.
Lisiecki T.: Działalność pedagogiczno-muzyczna ks. Tadeusza Miazgi w Wyższym Seminarium Duchownym w Lublinie w latach 1950-1968 (mps. Archiwum KUL).
Mutti R.: Oczyśćmy kościoły z muzycznego kiczu, w: http://ekai.pl/wydarzenia/komentarze/x42342/oczyscmy-koscioly-z-muzycznego-kiczu/ (dostęp: 12.03.2016).
Pawlak I.: Program nauczania muzyki kościelnej w seminariach duchownych w Polsce, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 5 (1972), s. 257-264.
Pawlak I.: Ukochać muzykę kościelną, „Liturgia Sacra” 6 (2000), nr 2 (16), s. 291-293.
Ratzinger J.: Teologiczne fundamenty muzyki kościelnej, w: J. Ratzinger, Teologia Liturgii, (Opera omnia, t. 11), Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s. 469-493.
Szymonik K.: Nauczanie muzyki, w: Musicam Sacram Promovere. Dyskusja panelowa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 2004, s. 93-94.
Waloszek J.: Nauczanie muzyki, w: Musicam Sacram Promovere. Dyskusja panelowa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 2004, s. 94.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.