Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego we wstępnej formacji nauczycieli religii

  • Anna Zellma Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: nauczyciel religii; formacja wstępna; profilaktyka; wypalenie zawodowe; twórczość zawodowa; kompetencje

Abstrakt

Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego nauczycieli religii wpisuje się w aktualne dyskursy o nowej jakości wstępnej formacji. Uczelnie kształcące nauczycieli religii są zobowiązane do prowadzenia zajęć, podczas których studenci poznają syndrom wypalenia zawodowego i strategie przeciwdziałania tego rodzaju zagrożeniu.

W związku z powyższym analizy podjęte w niniejszym artykule zmierzają do ukazania działań profilaktycznych, jakie w zakresie wypalenia zawodowego należy podejmować we wstępnej formacji nauczycieli religii. Zasadnicze analizy dotyczyć będą treści kształcenia oraz sposobów wspierania studentów teologii w kształtowaniu dojrzałej osobowości i w motywowaniu do twórczości zawodowej. Zagadnienia te poprzedzi doprecyzowanie podstawowych terminów, takich jak: „profilaktyka”, „wypalenie zawodowe”, „formacja wstępna”.

Bibliografia

Day Ch.: Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.

Day Ch.: Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2008.

Dyrda K.: Modlitewna formacja katechetów. Tarnów: Biblos 2008.

Kiciński A.: Od stresu do wypalenia zawodowego. W: Między tradycją a współczesnością. 1 Krajowy Kongres katechetyczny. Red. A. Baloniak, J. Szpet. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw 2008 s. 271-279.

Kiciński A.: Współczesna formacja katechetów. „Roczniki Teologiczne” 52:2005 z. 6 s. 109-125.

Kulpaczyński S.: Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów. Lublin: Polihymnia 2009.

Kwiatkowska H.: Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008.

Mastalski J.: Wypalenie zawodowe nauczycieli - czym jest i jak je ograniczać? „Cywilizacja” 30:2009 s. 109-115.

Okońska E.: Nauczyciel religii w szkole: tezy, poszukiwania, propozycje. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2006.

Seredyńska A.: Profilaktyka wypalenia zawodowego kandydatów na pedagogów w świetle teorii psychodynamicznej. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM 2012.

Opublikowane
2019-12-05
Dział
Artykuły