W trosce o wiedzę pedagogiczną/wiedzę w pedagogice wolną od iluzji (cześć II)
Main Article Content
Abstrakt
Wiedza pedagogiczna/wiedza w pedagogice tworzona jest w społecznym kontekście. Poznać stan wiedzy w pedagogice, to zarazem odkryć obecne w niej różne iluzje. Pedagogika bowiem, będąc dyscypliną z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, korzysta z dorobku wielu nauk i tak jak one jest zagrożona różnorakimi iluzjami. W drugiej części artykułu autor „poszukuje” sposobów przeciwdziałania iluzjom, tak w pedagogice, jak i w innych naukach, poprzez świadomą troskę o ontologiczne, epistemologiczne, metodologiczne oraz aksjologiczne podstawy tworzenia i popularyzowania wiedzy naukowej.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Benedykt XVI: Encyklika Caritas in veritate. O integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie (29.06.2009).
Bronk A.: Poznawcza rola tradycji, w: Metodologia: tradycja i perspektywy, red. M. Walczak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 21-34.
Chudy W.: Nowe perspektywy filozofii chrześcijańskiej, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.77-89.
Czerepaniak - Walczak M.: Rola krytycznej refleksji w procesie poznania pedagogicznego. Aksjologiczne aspekty przedmiotu poznania, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin: RW KUL 1997, s.187-195.
Dłubacz W.: Fideizm, racjonalizm i bezkrytyczny pluralizm, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.203-211.
Gnitecki J.: Ontologiczne i aksjologiczne wyzwania współczesnej pedagogiki, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin: RW KUL 1997, s. 210-218.
Gutek G. L.: Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP 2003.
Hajduk Z.: Nauka a wartości. Aksjologia nauki, Lublin: TN KUL 2008.
Hejnicka - Bezwińska T.: Tworzenie – przekazywanie – wykorzystanie wiedzy pedagogicznej (w perspektywie poznawczej rozwoju nauk humanistycznych), w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.41-53.
Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, red. A. Chmielewski, M.Dudzikowa, A. Grobler, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2012.
JanPaweł II: Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego (25.03.1995).
JanPaweł II: Encyklika Fides et ratio. O relacjach między wiarą a rozumem (14.09. 1998).
JanPaweł II: List do Rodzin (02.02.1994).
Jaworska - Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2009.
Kiereś H.: „Fides et ratio” a modernizm i postmodernizm, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.185-196.
Kubinowski D.: Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s. 29-44.
Kwaśnica R.: Rzeczywistość jako byt sensu. Teza o językowym tworzeniu rzeczywistości, w: Język a kultura, t.I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski 1988, s.31-60.
Lipiec J.: Etyka badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.357-369.
Łyczek R.: O kulturze logicznej, w: Metodologia: tradycja i perspektywy, red. M. Walczak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s.93-112.
Maryniarczyk A.: Dlaczego filozofia bytu?, w: Rozum otwarty na wiarę, red. tenże, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.67-76.
Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski. D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010.
Morszczyńska U.: Racjonalność w badaniach pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.370-382.
Nowak M.: Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.15-28.
Nowak M.: Podstawy pedagogiki jako ogólna personalistyczna teoria rzeczywistości wychowania, w: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. A. Pluta, Częstochowa: Wydawnictwo WSP 1997, s.46-59.
Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008.
Palka S.: Badania z pogranicza pedagogiki i innych nauk, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. tenże, Gdańsk: GWP 2010, s.338-353.
Palka S.: Metodologia pedagogiki, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. T. Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2004, s.209-210.
Paź B.: M. A. Krąpiec, Ontologia, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t. VII, red. A. Maryniarczyk, W. Daszkiewicz, T. Zawojska, A. Szymaniak, Lublin: PTTzA 2006, s.810-816.
Piekarski J.: Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczna a permisywnym tolerantyzmem, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. tenże, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.151-173.
Piotrowski E.: Psychologiczne uwarunkowania badań w pedagogice, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.404-408.
Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010.
Possenti V.: Problem nihilizmu w „Fides et ratio”, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.153-168.
Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2012.
Rożdżeński R.: Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków: WN PAT 2003.
Rubacha K.: Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych, w:Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, red. Z. Kwieciński B. Śliwerski, Warszawa: PWN 2003, s.59-67.
Rubacha K.: Prawidłowości i/lub konteksty jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.55-62.
Śliwerski B.: Jaki paradygmat? w: Edukacja moralność – sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, red. J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak, Lublin: Verba 2007, s.443-454.
Szołtysek A. E.: Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2013.
Sztaba M.: Krytyczna rola uczonych/badaczy wobec instytucjonalizacji nieodpowiedzialności. Refleksje pedagoga społecznego, w: Wiedza a instytucjonalizacja nieodpowiedzialności, (Studia nad wiedzą, t. VII), red. J. Szymczak, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo KUL [publikacja w druku].
Sztaba M.: Nowomowa jako sposób kreowania społeczeństwa niewiedzy. Opis zjawiska i poszukiwanie dróg skutecznego przeciwdziałania mu, w: Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, (Studia nad wiedzą, t. VI), red. J. Szymczak, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo KUL 2014.
Sztaba M.: W trosce o wiedzę pedagogiczną/wiedzę w pedagogice wolną od iluzji. Część I, „Roczniki Pedagogiczne” 2012, nr 3, s.5-27.
Urbaniak - Zając D.: W nawiązaniu do wystąpień – dyskusja, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, taż, K. J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s. 233-253.
Bronk A.: Poznawcza rola tradycji, w: Metodologia: tradycja i perspektywy, red. M. Walczak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 21-34.
Chudy W.: Nowe perspektywy filozofii chrześcijańskiej, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.77-89.
Czerepaniak - Walczak M.: Rola krytycznej refleksji w procesie poznania pedagogicznego. Aksjologiczne aspekty przedmiotu poznania, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin: RW KUL 1997, s.187-195.
Dłubacz W.: Fideizm, racjonalizm i bezkrytyczny pluralizm, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.203-211.
Gnitecki J.: Ontologiczne i aksjologiczne wyzwania współczesnej pedagogiki, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin: RW KUL 1997, s. 210-218.
Gutek G. L.: Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP 2003.
Hajduk Z.: Nauka a wartości. Aksjologia nauki, Lublin: TN KUL 2008.
Hejnicka - Bezwińska T.: Tworzenie – przekazywanie – wykorzystanie wiedzy pedagogicznej (w perspektywie poznawczej rozwoju nauk humanistycznych), w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.41-53.
Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, red. A. Chmielewski, M.Dudzikowa, A. Grobler, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2012.
JanPaweł II: Encyklika Evangelium vitae. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego (25.03.1995).
JanPaweł II: Encyklika Fides et ratio. O relacjach między wiarą a rozumem (14.09. 1998).
JanPaweł II: List do Rodzin (02.02.1994).
Jaworska - Witkowska M.: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2009.
Kiereś H.: „Fides et ratio” a modernizm i postmodernizm, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.185-196.
Kubinowski D.: Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s. 29-44.
Kwaśnica R.: Rzeczywistość jako byt sensu. Teza o językowym tworzeniu rzeczywistości, w: Język a kultura, t.I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski 1988, s.31-60.
Lipiec J.: Etyka badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.357-369.
Łyczek R.: O kulturze logicznej, w: Metodologia: tradycja i perspektywy, red. M. Walczak, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s.93-112.
Maryniarczyk A.: Dlaczego filozofia bytu?, w: Rozum otwarty na wiarę, red. tenże, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.67-76.
Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski. D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010.
Morszczyńska U.: Racjonalność w badaniach pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.370-382.
Nowak M.: Epistemologiczne, aksjologiczne i metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.15-28.
Nowak M.: Podstawy pedagogiki jako ogólna personalistyczna teoria rzeczywistości wychowania, w: Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. A. Pluta, Częstochowa: Wydawnictwo WSP 1997, s.46-59.
Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008.
Palka S.: Badania z pogranicza pedagogiki i innych nauk, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. tenże, Gdańsk: GWP 2010, s.338-353.
Palka S.: Metodologia pedagogiki, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. T. Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2004, s.209-210.
Paź B.: M. A. Krąpiec, Ontologia, w: Powszechna encyklopedia filozofii, t. VII, red. A. Maryniarczyk, W. Daszkiewicz, T. Zawojska, A. Szymaniak, Lublin: PTTzA 2006, s.810-816.
Piekarski J.: Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczna a permisywnym tolerantyzmem, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. tenże, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.151-173.
Piotrowski E.: Psychologiczne uwarunkowania badań w pedagogice, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010, s.404-408.
Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk: GWP 2010.
Possenti V.: Problem nihilizmu w „Fides et ratio”, w: Rozum otwarty na wiarę, red. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, Lublin: PTTzA 2000, s.153-168.
Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2012.
Rożdżeński R.: Filozofia poznania. Zarys problematyki, Kraków: WN PAT 2003.
Rubacha K.: Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych, w:Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, red. Z. Kwieciński B. Śliwerski, Warszawa: PWN 2003, s.59-67.
Rubacha K.: Prawidłowości i/lub konteksty jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s.55-62.
Śliwerski B.: Jaki paradygmat? w: Edukacja moralność – sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, red. J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak, Lublin: Verba 2007, s.443-454.
Szołtysek A. E.: Filozofia edukacji. Kształtowanie umysłu, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2013.
Sztaba M.: Krytyczna rola uczonych/badaczy wobec instytucjonalizacji nieodpowiedzialności. Refleksje pedagoga społecznego, w: Wiedza a instytucjonalizacja nieodpowiedzialności, (Studia nad wiedzą, t. VII), red. J. Szymczak, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo KUL [publikacja w druku].
Sztaba M.: Nowomowa jako sposób kreowania społeczeństwa niewiedzy. Opis zjawiska i poszukiwanie dróg skutecznego przeciwdziałania mu, w: Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, (Studia nad wiedzą, t. VI), red. J. Szymczak, M. Zemło, A. Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo KUL 2014.
Sztaba M.: W trosce o wiedzę pedagogiczną/wiedzę w pedagogice wolną od iluzji. Część I, „Roczniki Pedagogiczne” 2012, nr 3, s.5-27.
Urbaniak - Zając D.: W nawiązaniu do wystąpień – dyskusja, w: Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice, red. J. Piekarski, taż, K. J. Szmidt, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s. 233-253.