Élèves polonais et français du secondaire, À la recherche de guides du monde des livres
Main Article Content
Abstrakt
Licealiści polscy i francuscy w poszukiwaniu przewodników po świecie książek
Wyniki sondażu przedstawione w artykule są częścią obszernych badań prowadzonych w latach 2005-2008 wśród licealistów polskich z klas pierwszych i trzecich w trzech środowiskach (wieś, małe i duże miasto) w regionie radomskim oraz wśród licealistów francuskich, również z klas pierwszych i maturalnych w dwóch środowiskach (małe i duże miasto) w regionie ile-de-France. Metodą sondażu diagnostycznego (ankieta audytoryjna) przebadano 455 licealistów polskich i 236 licealistów francuskich. Artykuł prezentuje odpowiedzi respondentów na jedno z pytań otwartych zawartych w kwestionariuszu, czyli: „Skąd dowiadujesz się o książkach, które warto przeczytać?”. Pytanie to było skierowane do wszystkich respondentów i dotyczyło czytania literatury oprócz lektur szkolnych. W obu badaniach, polskim i francuskim, kwestie te potraktowane zostały jednakowo. Wypowiedzi licealistów porównano jako dwa niezależne sondaże, które obrazują zainteresowania czytelnicze współczesnej młodzieży w zjednoczonej Europie.
Article Details
Bibliografia
Baudelot Ch., Cartier M., Detrez Ch., Et pourtant ils lisent... Paris 1999.
Chartier R., Histoire de la lecture. Un bilan de recherches, Paris 1996.
Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. [Lecture des Polonais au XXe siècle], Varsovie 2000.
Straus G., Czytanie książek u progu liceum. [La lecture de livres au début de l’école secondaire], Varsovie 2002.
Straus G., Wolff K., Czytać, nie czytać... Kupować, nie kupować... [Lire, ne pas lire... Acheter, ne pas acheter...], Varsovie 2000.
Straus G., Wolff K., Książka na początku wieku. [Le livre au début du siècle], Varsovie 2004.
Straus G., Wolff K., Czytanie, kupowanie, wypożyczanie. [Lecture, achat, prêt], Varsovie 2006.
Straus G.,Wolff K.,Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie. [La lecture, l’achat, le surfing], Varsovie 2008.