Promentors – Promoting Mentors’ Work in Education. Analiza założeń oraz efektów projektu

Main Article Content

Anna Szudra-Barszcz
Agnieszka Amilkiewicz-Marek

Abstrakt

Promentors to projekt międzynarodowy. Jego uczestnicy szukają inspiracji do poprawy jakości kształcenia nauczycieli opierając się na założeniach różnych modeli mentoringu. W maju bieżącego roku polem ich poszukiwań stał się Lublin. W odpowiedzi na tę potrzebę zespół z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zorganizował czterodniowe spotkanie, podczas którego zagraniczni goście, studenci, doradcy metodyczni z Lublina, dyrektorzy różnych placówek edukacyjnych (państwowych i niepublicznych) oraz nauczyciele mieli okazję wymienić się doświadczeniami i efektami swoich działań w zakresie mentoringu.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bakiera, L. (2016). Mentoring rozwojowy jako przykład komplementarności międzypokoleniowej. E-mentor, 5 (67), 4-13. DOI: 10.15219/em67.1268.
Borowska, B., Buk-Cegiełka, M. (2016). Seminarium Wymiany Doświadczeń „Integralna edukacja – wybrane zagadnienia”. „Rozwijanie wielostronnej aktywności dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym w procesie twórczego kształcenia językowego”. Lublin, 4 marca 2016 r. Roczniki Pedagogiczne, 4, 135-138.
Chrzanowska, I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/2tdjxg/edukacja-online.pdf [dostęp: 26.07.2022].
Kornas-Biela, D. (2021). Mentoring in the process of education: the need for personalistic approach. W: M. Scharpf, A. Frey (red.), Vom individuum her denken. Berufs- und Bildungsberatung in Wissenschaft und Praxis (s. 107-122). Bielefeld: wbv Media.
Levinson, D. J. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Knopf.
Polskie Stowarzyszenie Mentoringu (2013). „Mentoring w praktyce polskich przedsiębiorstw”. Analiza danych i dokumentów zastanych (desk-research). https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/20190211162831u71jf.pdf [dostęp: 27.07.2022].
Raniszewska, D. (2016). Jeden obraz – wiele słów. Fotografia w rozwoju osobistym, terapii i pracy wychowawczej. Zapis podróży własnej. Kraków: Znak.
Raniszewska, D. (2017). Fotografia w coachingu i rozwoju osobistym. Coaching Review, 1(9), 142-165. DOI: 10.7206/cr.2081-7029.53. https://journals.kozminski.edu.pl/system/files/Raniszewska_2017.pdf [dostęp: 27.07.2022].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).
Sbait, S. (2022). Being a Catholic in Lublin!!. https://promentors.org/being-a-catholic-in-lublin/ [dostęp: 27.07.2022].
Spaemann, R. (2001). Osoby. O różnicy między czymś a kimś. Tłum. J. Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szudra-Barszcz, A. (2009). Dialogiczna etyka wychowawcza. W: W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej (s. 213-225). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Szudra-Barszcz, A. (2022). Community mentoring. Benefits and Risks. https://promentors.org/community-mentoring-benefits-risks/ [dostęp: 23.07.2022].
Świdrak, E., Badora, A. (2021). Expected and implemented skills, knowledge and attitudes of mentors in the light of Stefan Kunowski’s theory of integral development in the opinion of education students. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 4, 459-483.
Yariv, A. (2022). My Academic and Personal Exploration in Lublin. https://promentors.org/my-academic-and-personal-exploration-in-lublin/ [dostęp: 27.07.2022].