Inkongruencja aksjologiczna. Wybrana problematyka pedagogiczna

Main Article Content

Jacek Siewiora

Abstrakt

Jednym z podstawowych problemów współczesnej pedagogiki jest konieczność zmierzenia się z chaosem, jaki zapanował w obszarze aksjologii. Konieczny jest zatem namysł nad jego filozoficznymi źródłami, ale przede wszystkim nad sposobami zaradzenia skutkom, jakie wywołał. Niezbędny wydaje się powrót do postrzegania dobra i zła jako kategorii pedagogicznych oraz kształtowania umiejętności wartościowania.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Dziewiecki, M. (2002). Ponowoczesność – człowiek – wychowanie. https://opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/ponowoczesnosc_wychowanie.html (dostęp 13.02.2021).
Fisher R., Yurii U. (1990). Путь к согласию или переговоры без поражения [Put’ k soglasiyu, ili peregovory bez porazheniya]. Moscov.
Kaczmarek, L. (1986), Humanizm i chrześcijaństwo, Studia Gdańskie, 6, 9-42.
Lipowicz, M. (2017). Ponowoczesność jako posthumanistyczna kondycja społeczno-kulturowa: perspektywa pedagogiczno-socjologiczna, Przegląd Pedagogiczny, 2, 34-50. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a1e54629-d80b-49c4-bc49-7c3da9090efd/c/Ponowoczesnosc_jako_posthumanistyczna_kondycja_spoleczno_kulturowa.pdf (dostęp: 15.02.2021).
Lipowicz, M. (2014). Problem z „ponowoczesnością”: pusty spór formalny czy zmiana charakteru egzystencji ludzkiej?, Analiza i Egzystencja 26, 111-134, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-76eebb75-7611-408c-a023-983253298d31/c/26_Lipowicz__Problem_z__ponowoczesnoscia__pusty_spor_formalny_czy_zmiana_charakteru_egzystencji_ludzkiej.pdf (dostęp: 15.02.2021).
List Episkopatu Polski do katolickiej młodzieży polskiej, Kraków 15.04.1948. W: Konferencja Episkopatu Polski, (1975). Listy pasterskie Episkopatu Polski: 1945-1974, Paris: Éd. du Dialogue.
Lubowicka, G., Maj, J. (2016). Uniwersalne, tradycyjne wartości w ponowoczesności – kryzys czy zmiana?, Edukacja Etyczna, 12, 69-75, https://edukacjaetyczna.pl/wp-content/uploads/Archiwum/10-lubo-Edukacja_12.pdf (dostęp: 13.02.2021).
Marks, K. (1960). Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa. Wstęp. W: K. Marks, F. Engels, Dzieła, t. I (s. 473). Warszawa, https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1843/krytyka-hegel-fil-prawa.htm (dostęp: 12.02.2021).
Mastalski, J. (2007). Samotność globalnego nastolatka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Roskal, Z. (2020). Ateizm, materializm i naturalizm – dla bardziej zaawansowanych. https://contragentiles.pl/glowne-dzialy/ateizm-i-naturalizm/krotkie-wprowadzenie-do-ateizmu-i-naturalizmu/ateizm-materializm-i-naturalizm-dla-bardziej-zaawansowanych/ (dostęp: 13.02.2021).
Ślipko, T. (2009). Zarys etyki ogólnej, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Tchorzewski, A. (1980). Patriotyzm i internacjonalizm jako wartości ideowo-moralne. Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne 6, 85-98, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/2253/Andrzej%20Tchorzewski%20Patriotyzm%20i%20internacjonalizm%20jako%20wartosci%20ideowo%20moralne.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 13.02.2021).
Tyrmand, L. (2013). Cywilizacja komunizmu. Kraków: Wydawnictwo MG.
Vasyanovych, G. P. (2011). Педагогічна етика [Pedahohichna etyka]. Kyiv.
Wajsprych, D. (2014).Wolność jako fundamentalna przesłanka liberalnej filozofii wychowania Józefa Tischnera, Paedagogia Christiana 2(34), 63-77, http://apcz.umk.pl/czasopisma/ index.php/PCh/article/download/6116/5577 (dostęp: 15.02.2021).
Wosińska, G. (2011). Punkty za pochodzenie, czyli jak władza ludowa kochała robotników, https://naszemiasto.pl/punkty-za-pochodzenie-czyli-jak-wladza-ludowa-kochala/ar/c13-4464806, (dostęp: 12.02.2021).