Autentyczność i pasja nauczyciela jako uwarunkowania rozwoju ucznia. Pedeutologiczne inspiracje płynące z biografii Anny Nagórskiej (1882-1963)

Main Article Content

Lucyna Dziaczkowska

Abstrakt

W artykule została podjęta kwestia wspomagania rozwoju ucznia w perspektywie tkwiących w nauczycielu uwarunkowań, jakimi są jego autentyczność, życiowe pasje oraz pasja życia i rozwoju. W oparciu na wątkach biograficznych Anny Nagórskiej – nauczycielki, poetki i animatorki kultury, dokonano próby rekonstrukcji konkretnej „dobrej praktyki” pracy nauczyciela. Aby nie poprzestać jedynie na refleksji historycznej, w tekście pojawiają się pytania (i próby odpowiedzi na nie) o możliwości i skuteczność stosowania podobnych praktyk we współczesnej szkole.

Article Details

Dział
Artykuły
Biogram autora

Lucyna Dziaczkowska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych

Dr hab. Lucyna Dziaczkowska, prof. KUL – Katedra Pedagogiki Porównawczej i Filozofii Wychowania, Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin

Bibliografia

Branicki, W. (2016). Autentyczność osobowa a medialność. Warszawa: NOMOS.
Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Pasja jako źródło i efekt emancypacji. W: M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 53-68). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Dąbrowski, K. (1988). Pasja rozwoju. Warszawa: SOW ZSP „Alma-Press”.
Jasińska, K. (1996). Autentyczność a bycie moralnie dobrym. W: H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego (s. 195-203). Toruń: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Jaworska, S. (oprac.) (2008). Żyje w naszej pamięci i sercach. Tarnów–Radna Góra: Zgromadzenie sióstr św. Józefa.
Kazio-Kłyszowa, H. (2010). Na obrzeżach i w centrum świata. Opowieść o Annie Nagórskiej. Lublin: Gaudium.
Kozielecki, J. (1987). Edukacja poza nudą i lękiem. Odra 10, s. 13-16.
Mounier, E. (1998). Osoba – osobowość – jednostka. W: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Tom III. Księga druga (s. 128-132). Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.
Sęk, H. (1994). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej (s. 325-343). Poznań–Toruń: Edytor.
Stróżewski, W. (2013). Logos, wartość, miłość. Kraków: Znak.