Godność człowieka źródłem celów wychowania i zadań szkoły

Main Article Content

Krystyna Chałas

Abstrakt

Godność osobowa jest wartością daną. Określa wartość człowieka jako osoby. Godność osobowościowa stanowi zadanie dla człowieka. Jest wartością zadaną, utracaną. U jej podstaw znajdują się działania moralnie wartościowe. Godność osobowa i osobowościowa są zintegrowane z rozumnością – mądrością, wolnością, odpowiedzialnością, ważnymi przymiotami osoby. Integracja ta generuje określane cele wychowania i zadania dla szkoły. Ich realizacja zapewnia integralny rozwój i integralne wychowanie.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Chałas, K., Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej – edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Chlewiński, Z., Zaleski, Z. (1989). Godność. W: L. Bieńkowski i in. (red.), Encyklopedia katolicka (t. 5, kol. 1231-1232). Lublin: Towarzystwo Naukowe.
Encyklopedia popularna PWN (2010). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hildebrand von, D. (1982). Fundamentalne postawy moralne. W: D. von Hildebrand, J. A. Kłoczowski OP, J. Paściak OP, J. Tischner (red.), Wobec wartości (s. 14-52). Poznań: Wydawnictwo W drodze.
Jedliński, R. (2020). Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2000.
Kaczorowski, B. (red.) (2004). Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kalinowski, M. (2020). Formowanie wewnętrzne człowieka o dojrzałej duchowości głównym zadaniem Uniwersytetu Katolickiego. „Europa Christi”, nr 33 (dodatek Fundacji „Myśląc Ojczyzna”, 25 października 2020), s. IV.
Kozielecki, J. (1977). O godności człowieka. Warszawa: Czytelnik 1977.
Lekka-Kowalik, A. (2016). Godność podmiotów edukacji. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 384). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Łabocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mariański, J. (2016). Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość. Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mariański, J. (2017). Godność ludzka – wartość ocalona. Studium socjopedagogiczne. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Mazurek, F. J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Nowak, M. (2016). Mądrość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 572). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Podrez, E. (1993). Godność człowieka. W: W. Piwowarski (red.), Słownik katolickiej nauki społecznej (s. 54-55). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Stępień, K. (2016). Godność osobowa. W: K. Chałas, A Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 377-378). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen.
Szostek, A. (1989). Wokół godności, prawdy, miłości. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.