Upbringing Towards Intensification of Faith – Teleological Aspects

Main Article Content

Krystyna Chałas
Adam Maj

Abstract

Religious faith is a supernatural reality – given for free and, at the same time, set – requiring man's commitment. In the second aspect we can talk about the development of faith. Supporting the development of faith means upbringing according to psycho-social development of a student. The main aim in the process of upbringing towards the intensification of faith is supporting a student in shaping his comprehensive, mature and personal relationship with Christ. This aim implies specific aims of upbringing which are the main topic of the analysis included in the article.

Article Details

Section
Articles

References

Balter L., Od wiary do teologii, w: Podstawy wiary. Teologia, (Kolekcja „Communio”, t. VI), Poznań 1991.
Benedykt XVI, List apostolski „Porta fidei”, 11 X 2011.
Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi”, 30 XI 2007.
Chałas K., Maj A., Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, t. IV, Lublin–Kielce 2009.
Dajczer T., Rozważania o wierze. Z zagadnień teologii duchowości, Częstochowa 1992.
Giussani L., Zmysł religijny, Poznań 2000.
Hansemann G., Wychowanie religijne, Warszawa 1988.
Heller M., Wszechświat i Słowo, Kraków 1994.
JanPaweł II, Encyklika Fides et ratio, 14 IX 1998.
JanPaweł II, Homilia w czasie Mszy św. na placu Zwycięstwa, w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, Kraków 1999.
JanPaweł II, Homilia w czasie Mszy św. w Legnicy, 2 lipca 1997, w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, Kraków 1999.
Janusz R., Lisiak B., Poznański J., Nauka – Wiara –Katecheza. Jak mówić o relacjach nauka–wiara w katechezie?, Kraków 2002.
Jelonek T., Biblia a nauka. Czy nauka sprzeciwia się Biblii?, Kraków 2005.
Kowalczyk S., Filozofia Boga, Lublin 1993.
Kowalczyk S., Poznanie Boga, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M.Rusecki, Lublin–Kraków 2002.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Ogórek P. P., Czym jest świętość w teologii życia wewnętrznego T. Merona, Kraków 1998.
Pawlina K., Dyskutować czy adorować życie, „Niedziela” 2008, nr 47.
Pylak B., Poznawać w świetle wiary, Lublin 2003.
Ratzinger J. – Benedykt XVI, Patrzeć na Chrystusa, Kraków 2005.
Ratzinger J., Wiara, prawda, tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, Kielce 2004.
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 2006.
Rusiecki M., Religijność a dojrzałość osobowa człowieka (wyzwania dla polskiego nauczyciela na III tysiąclecie), w: Kształcenie kandydatów na nauczycieli. Teoria – praktyka, red. T. Gumuła, T. Dyrda, Kielce 2006.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym, 1965.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 1965.
Ziemiański S., Teologia naturalna. Filozoficzna problematyka Boga, Kraków 1995.
Zuberbier A., Czy wiem w co wierzę?, Kielce 1992.