Life Plans and Self-Esteem of Adolescents

  • Jacek Łukasiewicz Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie
  • Anna Stachyra-Sokulska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: samoocena; plany na przyszłość; nadzieje i obawy; młodzież

Abstrakt

Plany życiowe i samoocena u dorastającej młodzieży

Głównym przedmiotem rozważań jest określenie związku między poziomem samooceny a planami życiowymi gimnazjalistów. Badaniami objęto 100 gimnazjalistów w wieku od 14 do 17 lat. W celu uzyskania materiału badawczego zastosowano następujące narzędzia badawcze: Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny (MSEI) O'Brien i Epstein, Kwestionariusz Plany Życiowe Młodzieży (Łukasiewicz, Stachyra-Świderska, Stefanek). Wyniki badań wykazały, że wiele wymiarów samooceny jest związanych z planami zawodowymi. Poczucie bycia kochanym i świadomość własnych kompetencji wiąże się również z nadziejami dotyczącymi przyszłej pracy jako miejsca dającego możliwość własnego rozwoju. Młodzi ludzie, mający emocjonalne i finansowe wsparcie rodziców w kwestii przyszłej edukacji, czują się bardziej kochani, kompetentni, pełni wigoru i uważają, że potrafią wzbudzać szacunek innych osób. Ci, którzy liczą, że praca podniesie ich standard życia, to osoby, które wierzą w swoje zdolności, a także dobrze oceniają własną formę fizyczną i umiejętność oddziaływania na innych.

Bibliografia

Bardziejewska, Mariola. “Okres dorastania – szanse rozwoju.” Remedium 11(2004), 4.

Czerwińska-Jasiewicz, Maria. “Koncepcje młodzieży na temat własnego życia – propozycja nowego modelu badań.” Psychologia Rozwojowa 10(2005), 4: 59-72.

Czerwińska-Jasiewicz, Maria. “Ocena własnych perspektyw życiowych przez młodzież w zmieniającej się sytuacji społecznej w Polsce.” Forum Psychologiczne 1(1996), 1-2: 71-82.

Dąbrowska, Anna. Pedagogiczne aspekty percepcji siebie i przestrzeni życiowej przez dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych. Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Umiejętności, 2009.

Dziwańska, Kinga. “Specyfika formułowania planów krótkoterminowych w okresie dorastania – wyniki badań.” Psychologia Rozwojowa 14(2009), 1: 61-70.

Jan Paweł II. List apostolski do młodych całego świata (Dilecti Amici) z okazji międzynarodowego roku młodzieży w dniu 31 marca 1985 roku.

Liberska, Hanna. “Zmiany orientacji życiowej młodzieży w kontekście uwarunkowań rodzinnych.” Forum Psychologiczne 5(2000), 2: 172-185.

Mac-Czarnik, Lucyna. Procesy poznawcze w planowaniu własnego życia u młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo WSP, 2000.

Nurmi, Jari-Erik. “How do adolescents see their future? A review of the development of future orientation and planning.” Developmental Review 11(1991), 1-59.

Nuttin, Joseph. Motivation et perspectives d'avenir. Louvain: Press Universitaires de Louvain, 1980.

Oleszkowicz, Anna, Senejko, Alicja. Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.

Plopa, Mieczysław. Rodzice a młodzież. Teoria i metoda badania. Warszawa: Vizja Press&IT, 2012.

Ryś, Maria. “Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych.” Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides Et Ratio 2011, 2(6): 64-83.

Wieczorek, Gertruda. “Rodzice a wybór zawodu.” Problemy Profesjologii 2(2009), 103-112.

Zaleski, Zbigniew. Psychologia zachowań celowych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1991.

Opublikowane
2020-01-30
Dział
Artykuły