Z teorii i praktyki wychowania moralnego w szkole
Abstrakt
Pluralizm wartości, występujący we współczesnym społeczeństwie, powoduje niepokojące zmiany w aksjosferze dzieci i młodzieży, wymagające pilnego zatroszczenia się o ich wychowanie moralne. Za wprowadzenie młodego pokolenia w świat wartości odpowiedzialni są, obok rodziców, przede wszystkim nauczyciele, pedagodzy, psychologowie szkolni, katecheci. Zobligowani są oni do profesjonalnych oddziaływań wychowawczych z racji pełnionych ról zawodowych. W artykule przedstawiono teoretyczne założenia wychowania moralnego w szkole oraz skonfrontowano je z praktyką edukacyjną. W oparciu o wyniki własnych badań sondażowych ukazano poglądy, kompetencje oraz dylematy nauczycieli i psychologów szkolnych związane z wychowaniem moralnym dzieci.
Bibliografia
Cichoń W., Wartości. Człowiek. Wychowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1996.
Denek K., Wartości w kontekście edukacji i nauk o niej, w: Wartości w pedagogice. Urzeczywistnianie wartości, red. W. Furmanek, A. Długosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, s. 11-41.
Dudziak U., Wychowanie moralne, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2016, s. 1431-1436.
Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Goliszek P.T., Personalistyczny wymiar katechezy, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
Konarzewski K., Nauczyciel, w: Sztuka nauczania, t. 2: Szkoła, red. K. Konarzewski, PWN, Warszawa 2005.
Lekka-Kowalik A., Normy etyczne i moralne, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2016, s. 654-659.
Łabendowicz S., Ewangelizacyjno-wspólnotowe przesłanie Światowych Dni Młodzieży, „Roczniki Teologiczne” 63(2016), z. 11, s. 23-57.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Impuls, Kraków 2002.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Warszawa 2008.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, KUL, Lublin 2000.
Pilch T., Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Wyd. Żak, Warszawa 1999.
Rubacha K., Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2000.
Zubrzycka-Maciąg T., Wychowanie moralne we współczesnej szkole, w: Edukacja – w stronę kluczowych wartości, red. J. Górniewicz, Centrum Badań Społecznych UW-M, Olsztyn–Białystok 2017.
Copyright (c) 2018 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.