Teologiczny postkalwinizm
Abstrakt
Artykuł ukazuje kilka teorii ilustrujących wpływ Jana Kalwina na teologiczne dziedzictwo jego nauki. Wylicza cztery płaszczyzny widocznych wpływów. Związane są one z rozwojem ortodoksji reformowanej, purytanizmu, neoortodoksji oraz teologii wyzwolenia.
Bibliografia
Barth Karl: Kirchliche Dogmatik, t. II/2, Zollikon–Zürich: Evangelischer Verlag 1959.
Brovetto Constanzo, Mezzadri Luigi, Ferrario Fulvio, Ricca Paolo: Historia duchowości, t. V: Duchowość chrześcijańska czasów nowożytnych, tłum. Ewa Dobrzelecka OSsR, Kraków: Homo Dei 2005.
Elwood Christopher: Calvin für zwischendurch, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2001.
Hintz Marcin: Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2007.
Jaskóła Piotr: Panem jest Duch, Opole: Wydział Teologiczny UO 2000.
Jaskóła Piotr: Spiritus Effector. Nauka Jana Kalwina o roli Ducha Świętego w misterium zbawienia. Studium dogmatyczno-ekumeniczne, Opole: Wydawnictwo Św. Krzyża 1994.
McGrath Alister E.: Jan Kalwin, tłum. Jerzy Wolak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Semper” 2009.
Milerski Bogusław: Z problemów hermeneutyki protestanckiej, Łódź: Wydawnictwo Ewangelickie św. Mateusza 1996.
Nossol Alfons: Chrystologia Karola Bartha, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1979.
Plasger Georg: Johannes Calvins Theologie – Eine Einführung, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2008.
Zieliński Tadeusz J.: Iustificatio impii. Usprawiedliwienie „sola fide” jako główny artykuł wiary protestancko-konserwatywnego nurtu Kościoła Anglii na przykładzie teologii Alistera E. McGratha, Jamesa I. Packera oraz Johna R. W. Stotta. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2002.
Copyright (c) 2018 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.