Teologiczny postkalwinizm

  • Piotr Jaskóła Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny
Słowa kluczowe: kalwinizm; predestynacja; ortodoksja reformowana; purytanizm; neoortodoksja; teologia wyzwolenia

Abstrakt

Artykuł ukazuje kilka teorii ilustrujących wpływ Jana Kalwina na teologiczne dziedzictwo jego nauki. Wylicza cztery płaszczyzny widocznych wpływów. Związane są one z rozwojem ortodoksji reformowanej, purytanizmu, neoortodoksji oraz teologii wyzwolenia.

Bibliografia

Barth Karl: Kirchliche Dogmatik, t. II/2, Zollikon–Zürich: Evangelischer Verlag 1959.

Brovetto Constanzo, Mezzadri Luigi, Ferrario Fulvio, Ricca Paolo: Historia duchowości, t. V: Duchowość chrześcijańska czasów nowożytnych, tłum. Ewa Dobrzelecka OSsR, Kraków: Homo Dei 2005.

Elwood Christopher: Calvin für zwischendurch, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2001.

Hintz Marcin: Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny, Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2007.

Jaskóła Piotr: Panem jest Duch, Opole: Wydział Teologiczny UO 2000.

Jaskóła Piotr: Spiritus Effector. Nauka Jana Kalwina o roli Ducha Świętego w misterium zbawienia. Studium dogmatyczno-ekumeniczne, Opole: Wydawnictwo Św. Krzyża 1994.

McGrath Alister E.: Jan Kalwin, tłum. Jerzy Wolak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Semper” 2009.

Milerski Bogusław: Z problemów hermeneutyki protestanckiej, Łódź: Wydawnictwo Ewangelickie św. Mateusza 1996.

Nossol Alfons: Chrystologia Karola Bartha, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1979.

Plasger Georg: Johannes Calvins Theologie – Eine Einführung, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2008.

Zieliński Tadeusz J.: Iustificatio impii. Usprawiedliwienie „sola fide” jako główny artykuł wiary protestancko-konserwatywnego nurtu Kościoła Anglii na przykładzie teologii Alistera E. McGratha, Jamesa I. Packera oraz Johna R. W. Stotta. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2002.

Opublikowane
2020-01-30
Dział
Artykuły