Rola usług socjalnych w kreowaniu wizerunku organizacji pozarządowej na przykładzie Caritas Diecezji Radomskiej

  • Maria Gagacka Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
Słowa kluczowe: społeczeństwo obywatelskie; organizacje pozarządowe; wizerunek; usługi socjalne; Caritas Diecezji Radomskiej

Abstrakt

Nowe uwarunkowania funkcjonowania sektora non profit i zmiany w otoczeniu zewnętrznym tych organizacji związane z upowszechnianiem paradygmatu wielosektorowej polityki społecznej, którego instrumentem realizacji są zindywidualizowane, profesjonalnie wytwarzane i dostarczane usługi społeczne, sprawiają, że zaangażowanie i aktywność obywatelska w tej sferze ulega zasadniczym przeobrażeniom.

Organizacje pozarządowe działają w wielu obszarach życia społecznego, wspierają głównie osoby indywidualne, świadczą też usługi dla instytucji publicznych i innych organizacji pozarządowych. Najbardziej popularną formą działań jest bezpośrednie świadczenie usług członkom, klientom i podopiecznym organizacji. Tak wysoka pozycja tej bezpośredniej działalności, skierowanej do potrzebujących, jest najbardziej pokrzepiającym i pozytywnym trendem społeczeństwa obywatelskiego.

Świadcząc usługi na rzecz osób fizycznych, organizacje pozarządowe częściowo przejmują i wspierają zadania instytucji publicznych. Należy zaznaczyć, że wzrost współpracy między organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi przyczynia się do budowy sieci powiązań i pomnażania kapitału społecznego.

Przemiany sektora obywatelskiego wyrażają się także koniecznością dbania o własny wizerunek organizacji pozarządowych i wykorzystywania przez nie instrumentów public relations w procesie budowania korzystnych relacji ze wszystkimi podmiotami działającymi w jej otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym (wolontariuszami, darczyńcami, osobami korzystającymi z jej usług, czy też członkami całego społeczeństwa).

W artykule ukazano proces kreowania i zmiany wizerunku poprzez usługi socjalne świadczone na rzecz różnych grup beneficjentów. Analizie poddano Caritas Diecezji Radomskiej – organizację, która bardzo mocno zakorzeniła się w praktyce lokalnej polityki społecznej, wykazując się nie tylko profesjonalizmem w pracy socjalnej, lecz także zdolnością do współpracy i tworzenia partnerstw oraz wyrazistością własnego wizerunku.

Bibliografia

Arczewska M., Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wyd. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.

Auleytner J., Polityka społeczna – ciągłość i zmiany, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2004.

Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i na świecie, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2011.

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, Warszawa 2006.

Dutkiewicz M., Wizerunek sektora pozarządowego – więcej pytań niż odpowiedzi, „Trzeci Sektor” 2006, nr 5.

Elementarz III sektora, Stowarzyszenie Klon-Jawor, Warszawa 2005.

Gagacka M., Beneficjenci aktywnej polityki rynku pracy, w: Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi reintegracji w sektorze gospodarki społecznej, red. M. Grewiński, M. Rymsza, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, Warszawa 2011.

Gagacka M., Kompetencje przedsiębiorcy społecznego − klucz do efektywności ekonomii społecznej, w: Innowacje dla bezpiecznego i zintegrowanego rozwoju. Aktywna polityka społeczna, ekonomia bezpieczeństwo społeczne w przestrzeni europejskiej, red. E. Trafiałek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2016.

Gagacka M., Pluralizm w systemie usług społecznych − wyzwania i zagrożenia, „Roczniki Teologiczne” 61(2014), z. 1, s. 81-102.

Gagacka M., Tożsamość organizacji pozarządowych. Lokalny obraz tożsamości w świetle badań jakościowych, w: Rozwój społeczeństwa obywatelskiego – implikacje dla subregionu radomskiego, red. K. Głąbicka, Politechnika Radomska, Prace Naukowe, „Ekonomika” 2006, nr 2/15.

Gliński P., Cztery wymiary społecznej aktywności obywatelskiej, w: Elementy nowego ładu, red. H. Domański, A. Rychard, Wydawnictwo IFiS PAN. Warszawa 1997.

Gliński P., Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2006.

Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna. O przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 2009.

Grewiński M., Podmioty „trzeciego systemu” – nowy partner sektora publicznego w polityce pomocy i integracji społecznej – ekspertyza przygotowana na zlecenie MCPS, Warszawa 2009.

Habermas J., Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, IFiS PAN, Warszawa 1993.

Hall P.D., A historical overview of the private nonprofit sector, w: The Nonprofit Sector. A research handbook, red. W.W. Powell, Yale University Press, New Haven–London 1987.

Hartmann A., Usługi społeczne: specyfika, zadania i kierunki rozwoju z perspektywy teorii socjologicznych, w: Podręcznik usług społecznych – przykład Niemiec, red. A. Evers, R. Heinze, T. Olk, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. J. Korczaka, Warszawa 2013.

Hrynkiewicz J., Rola organizacji obywatelskich w polityce społecznej, w: Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie, red. J. Hrynkiewicz, Wyd. ISP, Warszawa 2002.

Iwankiewicz-Rak B., Siła wizerunku organizacji pozarządowej, „Trzeci Sektor” 2006, nr 5.

Iwankiewicz-Rak B., Obszary decyzji marketingowych organizacji non-profit, w: Marketing przełomu wieków, red. K. Mayure-Łopacińska, A. Styś, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2000.

Iwankiewicz-Rak B., Słabe państwo – silny trzeci sektor? Wybrane problemy rozwoju i funkcjonowania organizacji pozarządowych, w: Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: Trzeci sektor, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, IFiS, PAN, Warszawa 2002.

Kamiński T., Caritas w działalności pożytku publicznego: szanse i zagrożenia, w; Misericors. 75 lat Działalności Caritas Diecezji Tarnowskiej, red. P. Grzanka, Wyd. Biblos, Tarnów 2012.

Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, PWN, Warszawa 2005.

Koralewicz J., Ziółkowski G., Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.

Krawczyk M., Stan W., 15 lat Caritas Diecezji Radomskiej, Wyd. Caritas Diecezji Radomskiej, Radom 2007.

Niedźwiecki D., Liderzy społeczni w warunkach kryzysu społeczeństwa obywatelskiego, w: Teorie wspólnotowe a praktyka społeczna. Obywatelskość, polityka, lokalność, red. A. Gawlikowska, P. Gliński, A. Kościński, IFiS PAN, Warszawa 2005.

Przewłocka J., Polskie organizacje pozarządowe 2012. Badanie aktywności obywatelskiej, Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Sułkowski Ł., Organizacje w poszukiwaniu tożsamości, „Przegląd Organizacji” 2005, nr 3.

Szczepański M., Społeczności lokalne i regionalne a ład kontynentalny i globalny, w: Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska. Europa. Świat, red. W. Wesołowski, J. Włodarek, Wyd. Scholar, Warszawa 2005.

Tutkowski C., Mandes S., Kapitał społeczny w małych miastach, Scholar, Warszawa 2005.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.

Wójcik K., Public relations – wiarygodny dialog z otoczeniem, Placet, Warszawa 2005.

Zarębska A., Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2009.

Zaborowska A., Dostrzegać bezdomność. Bezdomność w perspektywie pomocy społecznej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015.

Zaborowska A., Bezdomność w regionie radomskim. Analiza socjologiczna, „Biuletyn Informacyjny. Wiadomości społeczne. Badania społeczne w subregionie radomskim” 2011, nr 2, s. 44-58.

Zaborowska A., Jak skutecznie pomagać bezdomnym – dylematy pracy socjalnej, w: Wsparcie społeczne. Między teorią a praktyką, red. M. Gagacka, A. Gołębiowski, PTPS, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Radom 2012, s. 181-191.

Zarębska A., Misja a tożsamość współczesnych przedsiębiorstw, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2005, nr 10.

Opublikowane
2019-12-13
Dział
Artykuły