The Research Activities of the Department of Ethnomusicology and Hymnology of the John Paul II Catholic University of Lublin and its Music Archive Collections
Abstrakt
Działalność Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz jej zbiory muzyczne
Celem artykułu jest przedstawienie działalności Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz omówienie jej zbiorów muzycznych. Tworzą je ludowe śpiewy religijne, które mają odniesienie do źródeł śpiewnikowych, jak też funkcjonują wyłącznie w ustnej tradycji i wielopokoleniowym przekazie. Badania nad tym repertuarem rozpoczęto w 1970 roku i do tej pory zebrano ponad 25 000 śpiewów (m.in. pieśni adwentowe, kolędy i pastorałki, pieśni wielkopostne, wielkanocne, maryjne, do Serca Pana Jezusa, eucharystyczne, do Świętych Pańskich, pogrzebowe oraz dziadowskie). Ludowe śpiewy z żywej tradycji zachwycają bogactwem i autentyzmem przekazu od lat, dlatego stanowią bezcenne źródło wieloaspektowych i interdyscyplinarnych badań dla wielu pokoleń etnomuzykologów, hymnologów, folkorystów czy etnolingwistów. Analiza tego materiału wykazuje pewne procesy zachodzące w rozwoju polskich pieśni ludowych, jak też potwierdza ich wyjątkowość, a niejednokrotnie unikatowość.
Bibliografia
Bartkowski, Bolesław. “Akcja nagrywania religijnych śpiewów ludowych.” Zeszyty Naukowe KUL 15(1972) 2(58): 78–80.
Bartkowski, Bolesław. “Badania nad polskimi śpiewami religijnymi żyjącymi w żywej w tradycji ustnej.” Biuletyn Informacyjny KUL 1975: 19–23.
Bartkowski, Bolesław. “Piąty rok badań nad pieśniami religijnymi.” Zeszyty Naukowe KUL 19(1976) 3: 69–82.
Bartkowski, Bolesław. Polskie śpiewy religijne w żywej tradycji. Style i formy. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1987.
Bartkowski, Bolesław. “Problem ludowości i wariabilności polskich pieśni religijnych, żyjących w tradycji ustnej.” Seminare. Poszukiwania naukowo-pastoralne 2(1977): 301–317.
Bartkowski, Bolesław. “Uwagi o polskich religijnych pieśniach narracyjnych.” Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 34(1987) 7: 81–87.
Bartkowski, Bolesław. “Z badań nad religijnymi pieśniami ludowymi.” Zeszyty Naukowe KUL 16(1973) 2(62): 65–67.
Bartkowski, Bolesław. “Z badań terenowych nad pieśniami religijnymi.” Zeszyty Naukowe KUL, 18(1975) 1(69): 55–60.
Bartkowski, Bolesław. “Związki chorału gregoriańskiego z ludową muzyką i pieśnią religijną w Polsce.” In Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian, edited by Anna Czekanowska, 115–130. Kraków: Musica Iagellonica, 1995.
Czekanowska, Anna. “Uwagi etnomuzykologa na temat tożsamości źródła.” In Źródła Muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja. XXVIII Konferencja muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich. Gdańsk 7-8 maja 1999, edited by Ludwik Bielawski and Józefa K. Dadak-Kozicka, 26–30. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich, 1999.
Dadak-Kozicka, Józefa K. “Rodzimość muzyki według XIX-wiecznych folklorystów.” Polski Rocznik Muzykologiczny, 113–132. Warszawa: Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, 2004.
Dahlig, Piotr. “Dzieło Oskara Kolberga a badania folklorystyczne w Europie.” In Muzyka wobec tradycji. Idee – dzieło – recepcja, edited by Szymon Paczkowski, 101–111. Warszawa: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2004.
Dahlig, Piotr. “Julian Pulikowski i akcja zbierania folkloru 1935-39.” Muzyka 1993, 3–4: 119–155.
Dahlig, Piotr. “Zbiory fonograficzne Instytutu Sztuki PAN.” Twórczość Ludowa 14(1999), 3–4: 29–33.
Kolbuszewski, Jacek. “Polska pieśń pogrzebowa. Prolegomena.” Polska Sztuka Ludowa. Konteksty 40(1986) 1–2: 49–56.
Mrowiec, Karol. “Z problematyki polskiej pieśni religijnej.” Ruch Biblijny i Liturgiczny 1959, 3: 296–309.
Polskie śpiewy religijne społeczności katolickich. Studia i materiały. Vol. I, edited by Bolesław Bartkowski, Karol Mrowiec, and Jan Stęszewski. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1988.
Sobieski, Marian. “Wartość zbiorów Oskara Kolberga dla polskiej kultury muzycznej.” In Jadwiga and Marian Sobiescy. Polska muzyka ludowa i jej problemy, edited by Ludwik Bielawski, 512-520. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1973.
Strycharz-Bogacz, Kinga and Antoni Zoła. “Ludowe pieśni religijne w polskich zwyczajach rodzinnych.” In Aldona Plucińska. Polskie zwyczaje rodzinne, 248–257. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn, 2014.
Siedlecki, Jan. Śpiewnik kościelny z melodjami na 2 głosy. Zawiera pieśni polskie i śpiewy łacińskie oraz różne nabożeństwa i modlitwy. Wydanie jubileuszowe (1878–1928). Elaborated by Rev. W. Świerczek CM in cooperation with Bolesław Wallek Walewski. Lwów, Kraków, Paryż, 1928. Nakład i własność Księży Misjonarzy Reedition Kraków 1947.
Śpiewnik kościelny, czyli pieśni nabożne z melodyjami w Kościele katolickim używane a dla wygody kościołów parafijalnych przez X. M. M. Mioduszewskiego zgrom. XX. Miss. zebrane. Kraków: W drukarni Stanisława Gieszkowskiego, 1838.
Zoła, Antoni. “Badania nad ludowym śpiewem religijnym w Instytucie Muzykologii KUL (1970-1991) .” Twórczość Ludowa 6(1991) 2/19: 43–45.
Zoła, Antoni. “Gregorian Chant and Folk Culture in Poland.” In Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission, edited by Piotr Dahlig, 243–256. Warszawa: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
Zoła, Antoni. “Melodyka ludowych śpiewów religijnych w Polsce.” Lublin: Polihymnia, 2003.
Zoła, Antoni. „Pastorałki i kolędy w żywej tradycji polskich śpiewów religijnych.” Muzyka w Liturgii 4(1989) 2: 3–6.
Zoła, Antoni. “Pieśni maryjne w żywej tradycji. Typologia i charakterystyka.” In Muzyka Sakralna. Materiały z seminariów „Gaude Mater,” edited by Jolanta Masłowska, 63–72. Warszawa: Centrum Animacji Kultury, 1998.
Zoła, Antoni. “Śpiewy za zmarłych w źródłach fonograficznych Instytutu Muzykologii KUL.” Etnolingwistyka 9/10(1997/98): 365–366.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.