Trynitarno-komunijna teologia stworzenia
Abstrakt
Stwórcą świata jest Trójjedyny Bóg – transcendentny i immanentny jednocześnie wobec świata. W kontekście dialogu między teologią i naukami przyrodniczymi pojawiają się nowe wyzwania i perspektywy. Nauka ukazuje wszechświat ewoluujący na wszystkich poziomach, a najważniejszą racją konstytutywną dla teologii jest relacja nieustannego stwarzania. Odbicie Komunii Boga w stworzeniu i jego komunijna sakramentalność jest fundamentem trynitarno-komunijnej teologii stworzenia. Teologia wyróżnia trzy modele interpretujące działanie Boga w świecie: przez bezpośrednie interwencje, przez ustanowiony w nim ład i przez aktywną obecność. Ostatni model ukazuje, że stworzenie dokonało się nie tyle przez wszechmoc i mądrość, co przez miłość Boga. Istotnym elementem rozumienia trynitarnego dzieła stworzenia jest jego aspekt chrystologiczny, a perspektywa przebóstwienia wszechświata otwiera ostateczne wymiary tej wizji.
Bibliografia
Bartnik Cz. S., Dogmatyka katolicka, t. II, Lublin 2003.
Dorschner J. (Hg.), Der Kosmos als Schöpfung. Zum Stand des Gesprächs zwischen Naturwissenschaft und Theologie, Regensburg 1998.
Eschatology from a Cosmic Perspective, red. G.F.R. Ellis, Philadelphia 2002.
Ganoczy A., Nauka o stworzeniu, tł. J. Fenrychowa, Kraków 1999.
Heller M., Teologia i Wszechświat, Tarnów 2009.
Kehl M., I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, tł. W. Szymona, Poznań 2008.
Meuffels O., Theologie der Liebe in postmoderner Zeit, Würzburg 2001.
Peacocke A., Theology for a Scientific Age: Being and Becoming-Natural, Divine and Human, Minneapolis 1933.
Rahner K., Immanentne i transcendentne spełnienie świata, w: tenże, Pisma wybrane, t. II, tł. G. Bubel, Kraków 2007, s. 115-133.
Rahner K., Theological Investigations, vol. X, London 1973.
Resurrection: Theological and Scientific Assessment, red. T. Peters, R.J. Russell, M. Welker, Grand Rapids 2002.
Russell R.J., Cosmology: From Alpha to Omega, Minneapolis 2005.
Russell R.J., Stoeger W.R., Coyne G., Physics, Philosophy and Theology: A Common Quest for Understanding, Rzym 1988.
Scola A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, tł. L. Balter, Poznań 2005.
Sobór Florencki, Sessio XI, Bulla unionis Coptorum (Cantate Domino) (1441), w: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. III, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003, s. 570-619.
Sobór Konstantynopolitański I, Wyznanie wiary 150 Ojców, w: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001, s 69 n.
Stoeger W.R., Key Developments in Physics Challenging Philosophy and Theology, w: Religion and Science: History, Method, Dialogue, red. W.M. Richardson, W.J. Wilman, New York 1996, s. 183-200.
Stoeger W.R., The Mind-Brain Problem, the Laws of Nature, and Constitutive Relationships, w: Neuroscience and the Person: Scientific Perspectives on Divine Action, red. R.J. Russell, N. Murphy, T.C. Meyering, M. Arbib, Rzym 1999, s.129-146.
Stoeger W.R., Divine Action in a Broken World, w: Science and Religion… and Culture in the Jesuit Tradition: Perspectives from East Asia, red. J.M.C. Francisco, R.M.G. de Jesus, Adelaide 2006, s. 7-22.
Stoeger W.R., Przedmowa, w: D. Edwards, Jak działa Bóg?, tł. M. Chojnacki, Kraków 2013.
The End of the World and the Ends of God: Science and Theology on Eschatology, red. J. Polkinghorne, M. Welker, Harrisburg 2000.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.