Oczekiwania młodzieży względem katechety w szkole średniej – raport z badań

  • Teresa Zubrzycka-Maciąg Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: religia w szkole, nauczyciel religii, katecheta, młodzież

Abstrakt

Nauczyciel religii pełni szczególną rolę w wychowaniu młodego pokolenia. Obok zadań przynależnych każdemu nauczycielowi jest on zobligowany do wspierania uczniów w rozwoju duchowym, warunkującym ich zdolność do rozumienia samego siebie, budowania własnej tożsamości i nadawania znaczenia swojemu życiu. Przed katechetą stoi trudne zadanie, bowiem młodzi ludzie, choć są bardzo zainteresowani religią i duchowością, mają też dużo wątpliwości, pytań i rozterek w tym zakresie. Celem artykułu jest ukazanie oczekiwań uczniów szkół średnich względem osoby katechety: jego cech osobowości, umiejętności, kompetencji psychospołecznych oraz podejścia do wychowanków. Na podstawie badań sondażowych, przeprowadzonych w grupie 70 absolwentów szkół średnich, ustalono, że młodzi ludzie potrzebują katechety, któremu będą mogli zaufać w sprawie najważniejszej, jaką jest sens ludzkiego życia. Dlatego oczekują od katechetów dawania wiarygodnego świadectwa wiary, dobrego przygotowania merytorycznego, a także podmiotowego i partnerskiego traktowania, wraz z gotowością do podejmowania otwartego dialogu z uczniami.

Bibliografia

Baniak, Józef. „Katecheza szkolna w opiniach i ocenach młodzieży i rodziców”. Poznańskie Studia Teologiczne 9 (2000): 237–259.

Borda, Michał i Roman Solecki. „Duchowa sfera wychowania w życiu młodzieży”. Studia Redemtorystowskie 15 (2017): 555–570.

Erikson, Erik H. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka, 2004.

Goliszek, Piotr T. „Communicating Faith Through Catechesis”. Studia Pastoralne 9 (2013): 69–70.

Goliszek, Piotr T. Katecheza a osoba. Wybrane zagadnienia z metodologii personalistycznej w katechezie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.

Goliszek, Piotr T. „Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych”. Teka Komisji Prawniczej 13 (2020), 2: 177–195.

Goliszek, Piotr T. „Wychowanie do prawdy w osobowym świadectwie katechety”. W Katecheza w szkole współczesnej, red. Marian Zając, 183–201. Lublin: Polihymnia, 2010.

Jan Paweł II. „W imię przyszłości kultury. Przemówienie w siedzibie UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980”. W Jan Paweł II. Nauczanie papieskie, t. 3, cz. 1, przygot. do druku Eugeniusz Weron, Antoni Jaroch, red. Florian Kniotek, 731. Poznań–Warszawa: Pallottinum, 1985.

Jedynak, Witold. „Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?”. Poznańskie Studia Teologiczne 32 (2018): 207–228.

Kiciński, Andrzej. „Formacja katechety na wzór Samuela”. W Miejsca katechezy. Rodzina, parafia, szkoła, red. Stanisław Kulpaczyński, 347–363. Lublin: Polihymnia, 2005.

Krąpiec, Albert. Odzyskać świat realny. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1993.

Łobocki, Mieczysław. ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1999.

Łobocki, Mieczysław. „Niektóre warunki skutecznego wychowania”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 10 (1995): 7–10.

Łobocki, Mieczysław. Teoria wychowania w zarysie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007.

Łobocki, Mieczysław. Wychowanie moralne w zarysie. Kraków: Impuls, 2008.

Milerski, Bogusław i Tadeusz Gadacz, red. Religia. Encyklopedia PWN, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.

Osial, Wojciech. „Misja wychowawcza lekcji religii w szkole”. Warszawskie Studia Teologiczne 25 (2012), 2: 269–280.

Tomasik, Piotr. „Nauczanie religii w szkole jako podstawa formacji chrześcijańskiej”. Studia Gdańskie 23 (2008): 179–190.

Zając, Marian. „(R)ewolucja myślenia o katechezie w szkole”. W Katecheza w szkole współczesnej, red. Marian Zając, 254. Lublin: Polihymnia, 2010.

Zając, Marian. „Wprowadzenie”. W XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, red. Marian Zając, 9–10. Lublin: Wydawnictwo Natan, 2015.

Zellma, Anna. „Katecheta”. W Leksykon pedagogiki religii. Podstawy, koncepcje, perspektywy, red. Cyprian Rogowski, 255–258. Warszawa: Verbinum, 2007.

Zubrzycka-Maciąg, Teresa. „Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole”. Edukacja – Technika – Informatyka (2018), 3: 159–164.

Zubrzycka-Maciąg, Teresa. „Wychowanie moralne we współczesnej szkole”. W Edukacja – w stronę kluczowych wartości, red. Józef Górniewicz, 9–20. Olsztyn–Białystok: Centrum Badań Społecznych UWM, 2017.

Zubrzycka-Maciąg, Teresa i Piotr T. Goliszek. „The Personal Aspect of the Moral and Axiological Upbringing of Children and Adolescents”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 39 (2020), 2: 23–37.

Opublikowane
2022-12-21
Dział
Artykuły