Towarzyszenie katechizowanym w ich wszechstronnym rozwoju

Słowa kluczowe: towarzyszenie, katecheta, wszechstronny rozwój, wychowanek, wychowanie, pedagogika, katechetyka, nauczanie religii, katecheza

Abstrakt

Analizy podjęte w artykule skoncentrowano wokół problematyki towarzyszenia osobom katechizowanym w procesie ich wszechstronnego rozwoju. Tak określona aktywność wychowawcza katechety jest zgodna z zasadą wierności Bogu i człowiekowi. Dotyczy zawsze konkretnego katechizowanego, który ma określone predyspozycje rozwojowe, żyje w konkretnej społeczności i podlega wpływom współczesnej kultury. Odwołując się do Dyrektorium o katechizacji i literatury przedmiotu zauważono, że towarzyszenie katechizowanym w ich wszechstronnym rozwoju jest podstawową kategorią pedagogiczną i katechetyczną. Przedstawiono różne aspekty towarzyszenia katechizowanym we wszechstronnym rozwoju. Szczególną uwagę zwrócono na powołanie, pasję oraz świadectwo życia i wiary. W tym kontekście podkreślono znaczenie spotkania, obecności, bycia obok i bycia z wychowankiem, dialogu. Za ważne uznano również aktywne słuchanie, zaufanie, troskę, oddanie, życzliwość, empatię, wiarygodność. Tak określone cechy i predyspozycje katechety odgrywają ważną rolę w nawiązaniu autentycznych relacji z wychowankami. Świadczą o kompetencjach komunikacyjnych, pedagogicznych i realizacyjnych katechety oraz jego świadomości powołania i posłannictwa wychowawczego wobec katechizowanych.

Bibliografia

Buchta, Roman, Wojciech Cichosz, and Anna Zellma. “Religious Education in Poland During the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship.” Religions 12 (2021): 1−13.

Czupryński, Wojsław. Małżeństwo i rodzina w świadomości policjantów na przykładzie studentów Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Studium teologicznopastoralne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2021.

Czupryński, Wojsław. “Przygotowanie do małżeństwa w obliczu współczesnych wyzwań kulturowych.” Studia Warmińskie 12 (2015): 215−225.

Czupryński, Wojsław. “Wychowanie w rodzinie w zderzeniu z ideologią gender.” Studia Ełckie 4 (2019): 455−469.

Dybowska, Ewa. “Towarzyszenie wychowawcze według pedagogiki ignacjańskiej.” Teologia i Moralność 2 (2014): 1−93.

“Wychowawca w dobie ponowoczesności.” Horyzonty Wychowania 9 (2010): 145−164.

Dziewiecki, Marek. Wychowawca w dobie ponowoczesności. Horyzonty Wychowania 9 (2010): 145−164.

Fijałkowski, Marek. “Papieża Franciszka inspiracje dla duszpasterstwa młodzieży.” Polonia Sacra 4 (2016): 87−99.

Franciszek. Adhortacja apostolska “Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie. Kraków: Wydawnictwo M, 2013.

Jaskulska, Sylwia, Barbara Jankowiak, Mateusz Marciniak, and Michał Klichowski. “Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach uczniów i uczennic: ocena relacji szkolnych i jej uwarunkowania.” Wychowanie w Rodzinie 2 (2021): 133−146.

Kulpaczyński, Stanisław. Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów. Lublin: POLIHYMNIA, 2009.

Kurzydło, Dariusz. Pedagogia przejścia. Wprowadzenie do metodologii katechetyki skoncentrowanej na dorastaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2020.

Marek, Zbigniew, and Anna Walulik. “Towarzyszenie wychowawcze w formacji człowieka.” Horyzonty Wychowania 19 (2020): 105−116.

Ministerstwo Edukacji i Nauki. “Wsparcie na rzecz Ukrainy — najważniejsze działania MEIN.” Accessed March 15, 2022. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wsparcie-na-rzecz-ukrainy--najwazniejsze-dzialania-mein.

Nowak, Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999.

Osewska, Elbieta. “Nauczanie religii jako towarzyszenie: od powierzchowności do duchowości, do osobistego poznania Boga wcielonego.” Studia Pastoralne 13 (2017): 46−61.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Dyrektorium o katechizacji. Kielce: Jedność, 2020.

Podgórska, Joanna. “Najmłodsza Polska jest już w jednej trzeciej niewierząca.” Accessed February 10, 2022. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/2144868,1,najmlodsza-polska-jest-juz-w-jednej-trzeciej-niewierzaca.read.

Przetacznik-Gierowska, Maria. “Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka.” In Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, eds. Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa, vol. 1, 57−101. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Pyżalski, Jacek. “Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 — przegląd najistotniejszych problemów.” Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2 (2021): 92−115.

Sadłoń, Wojciech, Luiza Organek, and Karol Kamiński. Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia. Dane za rok 2020. Warszawa: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC im. Witolda Zdaniewicza, 2021.

Salamucha, Agnieszka. “Pojęcie rozwoju w pedagogice.” Roczniki Nauk Społecznych 2 (2000− 2001): 159−166.

Słownik języka polskiego PWN. Accessed January 4, 2022. https://sjp.pwn.pl/slowniki/towarzyszenie.html.

Sobór Watykański II. “Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim `Gravissimum educationis' (28.10.1965 r.).” In Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, 314−324. Poznań: Pallottinum, 2002.

Śliwerski, Bogusław. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 1998.

Telka, Lucyna. “Towarzyszenie w rozwoju.” Accessed January 5, 2022. http://encyklopedia dziecinstwa.pl/index.php/Towarzyszenie_w_rozwoju.

Tyszkowa, Maria. “Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej.” In Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, eds. Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa, vol. 1, 45−56. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Welskop, Wojciech. “Rola nauczyciela — tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów.” Accessed March 12, 2022. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/3620/W.Welskop%20-%20Rola%20nauczyciela%20%e2%80%93%20tutora%20w%20procesie%20wspierania%20rozwoju%20osobistego%20uczni%c3%b3w.pdf?sequence=1&isAllowed=y, s. 130.

Wiszowaty, Edward. “Przepowiadanie w ponowoczesności.” Studia Pastoralne 9 (2013): 178−190.

Zellma, Anna. “Formacja sumienia uczestników lekcji religii w czasach płynnej nowoczesności.” Forum Teologiczne 15 (2014): 109−120.

Zellma, Anna. “Pedagogiczne aspekty adhortacji papieża Franciszka Amoris laetitia.” Roczniki Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 37 (2017): 235−248.

Zellma, Anna. “Rola szkolnego nauczania religii w rozwoju osobowym katechizowanej modzieży.” Ełckie Studia Teologiczne 4 (2003): 265−280.

Zellma, Anna, and Edward Wiszowaty. O Policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w służbie funkcjonariuszy. Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, 2017.

Opublikowane
2022-12-21
Dział
Artykuły