Korzystanie z nowych technologii cyfrowych przez dzieci niepełnosprawne intelektualnie w opinii rodziców

Słowa kluczowe: dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, inicjacja technologiczna, zagrożenia w sieci, rodzice

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań prowadzonych wśród rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Ich celem było opisanie wiedzy rodziców na temat aktywności cyfrowych ich dzieci oraz scharakteryzowanie działań opiekunów w zakresie korzystania przez dzieci z nowych technologii cyfrowych. Badania zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego. Objęto nimi 1295 osób. W badaniach stwierdzono statystycznie istotne związki pomiędzy częstotliwością korzystania z nowych mediów przez rodziców a częstotliwością korzystania z nich przez dzieci. Ustalono, że rodzice w pierwszej kolejności pozwalali dzieciom na samodzielne korzystanie z gier komputerowych (średni wiek inicjacji używania wynosił 11 lat), później z telefonu komórkowego (średni wiek inicjacji używania wynosił 11 lat i pół roku). Następnie wprowadzali dziecko w świat online (średni wiek inicjacji wynosił 12 lat). Dodatkowo stwierdzono istotne statystycznie różnice pomiędzy rodzicami pracującymi a niepracującymi w zakresie stosowanych w domu zasad korzystania z nowych mediów. Prawie 1/3 respondentów zgłaszała nadużywanie internetu przez dziecko, co dziesiąty rodzic wskazywał na kontakt dziecka w sieci z materiałami nieadekwatnymi do jego wieku, a co dwudziesty opiekun informował o potrzebie uregulowania płatności za ściągnięte przez dziecko z sieci aplikacje lub programy.

Bibliografia

Caton, Sue, and Melanie Chapman. „The use of social media and people with intellectual disability: A systematic review and thematic analysis”. Journal of Intellectual and Developmental Disability 41(2016): 125-39.

Gałecki, Piotr, Maciej Pilecki, Joanna Rymaszewska, Agata Szulc, Sławomir Sidorowicz i Jacek Wciórka. Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wydanie piąte. Wrocław: EDRA Urban i Partner, 2018.

Jenaro, Cristina, Noelia Flores, Maribel Cruz, Ma Carmen Pérez, Vanessa Vega, and Victor Torres. „Internet and cell phone usage patterns among young adults with intellectual disabilities.” Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 31(2018): 259-72.

Johnson, Genevieve Marie, and Korbla Puplumpu. „Internet Use during Childhood and the Ecological Techno-Subsystem.” Canadian Journal of Learning and Technology 34(2008), https://doi.org/10.21432/T2CP4T.

Krzyżak-Szymańska, Ewa, Joanna Kowalkowska i Andrzej Szymański. Zagrożenia dzieci i młodzieży w sieci: cyberproblemy, diagnoza i profilaktyka: vademecum nauczyciela. Katowice: GWSH w Katowicach, 2016.

Normand, Claude L., and François Sallafranque-St-Louis. „Cybervictimization of Young People With an Intellectual or Developmental Disability: Risks Specific to Sexual Solicitation.” Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 29(2016): 99-110.

Plichta, Piotr. Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017.

Pyżalski, Jacek, Mariusz Przybyła i Michał Klichowski. Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3-6 lat. Poznań: Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 2014.

Pyżalski, Jacek, Aldona Zdrodowska, Łukasz Tomczyk i Katarzyna Abramczuk. Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.

Schalock, Robert L., Ruth Luckasson, and Marc J. Tassé. „Intellectual Disability: Definition, Diagnosis, Classification, and Systems of Supports, 12th Edition”. AAIDD, 2021, https:// www. aaidd.org/publications/bookstore-home/product-listing/intellectual-disabil ity-definition-diagnosis-classification-and-systems-of-supports-12th-edition.

Szymański, Andrzej i Ewa Krzyżak-Szymańska. „Rola rodziców w zapobieganiu nadużywania przez dzieci nowych technologii cyfrowych”, Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA, 3(2018): 17-21.

TNS Polska S.A. Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych. Warszawa: Fundacja Orange, Fundacja Dzieci Niczyje, 2013, https://docpl ayer. pl/2803613-Bezpieczenstwo-dzieci-w-internecie-raport-z-badan-jakosciowych-i-iloscio wych. html.

TNS Polska S.A. Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie. Warszawa: Fundacja Orange, 2016.

Opublikowane
2021-12-03
Dział
Artykuły