Duchowa wartość pracy nauczyciela akademickiego

  • Adam Rybicki Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: teologia pracy; duchowość; nauczanie

Abstrakt

Artykuł podejmuje temat duchowej wartości pracy na uczelni, przy czym określenie „duchowy” zostało podzielone na dwie kategorie: szerszą i węższą. W odniesieniu do tej pierwszej artykuł zaznacza kilka aspektów: moralny, osobowościowy, edukacyjny itd., natomiast w znaczeniu węższym, odnoszącym się do duchowości chrześcijańskiej, artykuł podejmuje temat pracy na uczelni jako realizację chrześcijańskiej cnoty miłości, powołania i drogi do świętości. Ostatnia część poświęcona jest zagrożeniom duchowym płynącym z pracy naukowej i dydaktycznej na uczelni.  Jest to zatem nie tyle próba odpowiedzi na pytanie, jakim wykładowcą należy być, aby studenci odnieśli jak największy pożytek, lecz jaki pożytek duchowy dla samego wykładowcy niesie ten rodzaj ścieżki zawodowej i w jakim stopniu jest dla niego również drogą osobistego rozwoju duchowego.

Bibliografia

Barska J., Obraz nauczyciela akademickiego, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki  etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016, s. 165-166.

Boulnois O., Duchowość czy życie chrześcijańskie w Duchu?, w: L. Balter (red.), Duchowość chrześcijańska (Kolekcja „Communio”, t. 11), Poznań 1995, s. 60-66.

Chmielewski M., Przez Jezusa do Maryi w duchowości polskiej, w: S. Napiórkowski, K. Pek, (red.), Przez Jezusa do Maryi (Biblioteka mariologiczna, t. 4), Częstochowa-Licheń 2002, s. 125-137.

Chmielewski M., Integrujący charakter teologii duchowości, „Roczniki Teologiczne” 50(2003), z. 5, s. 43-60.

Congregazione per L’Educazione Cattolici, Pontificio Consiglio per i Laici, Pontificio Consiglio della Cultura, Presenza della Chiesa nell’università e nella cultura universitaria, http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/cultr/documents/rc_pc_cultr_doc_22051994_presence_it.html [07.12.2018].

Cybulski R., Mistrz i uczeń w historii języka polskiego, w: D. Bieńkowska, J. Lewandowicz (red.), Mistrz i uczeń. Zbiór studiów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2013, s. 15-26.

Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, w: W. Okoń (opr. i wstęp), Osobowość nauczyciela, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1962, s. 41-63.

Draguła A., O uczciwym uprawianiu teologii, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki  etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016, s. 145-153.

Fukuyama F.: Zaufanie: Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Guliński J., Rzut okiem z drabiny, w: P. Lissewski, D. Narożna (red.), Z akademickiego podwórka. Wykładowcy o studentach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2014, s. 11-15.

Jan Paweł II, Encyklika Vita consecrata (25.03.1996).

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in America (22.01.1999).

Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens (14.09.1981).

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele, http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19900524_theologian-vocation_pl.html [12.12.2018].

Lissewski P., Narożna D. (red.), Z akademickiego podwórka. Wykładowcy o studentach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 2014.

Mizgalska J., Psychozawodowy rozwój trenera, w: J. Zieziula i in. (red.), Akademia profesjonalnego nauczyciela-wykładowcy i trenera, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji Publicznej, Szczecin 2007, s. 50-51, 53-59.

Piwowarczyk P., Z perspektywy uczestników Programu Doktoranckiego AAL, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016, s. 163-166.

Putnam R., Demokracja w działaniu. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995.

Rogalski M., Nauczycielka akademicka. Brudnopis znaleziony w norweskiej szufladzie Ludwika Wittgensteina przez Richarda Rorty’ego, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki  etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016, s. 170-171.

Rokitiańska M., Dydaktyk idealny, w: K. Jankowski i in. (red.), Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2003, s. 35-38.

Sobański R., Powołanie nauczyciela akademickiego, w: M. Spyra (red.), Nauczyciel akademicki. Materiały z sesji zorganizowanej z okazji XX-lecia Duszpasterstwa Nauczycieli Akademickich 22 listopada 2003, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 25-30.

Toeplitz Z., Obowiązki dydaktyka, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki  etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016, s. 79-88.

Wojtyła K., Osoba i czyn, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków 1969.

Wypowiedź B. Fotygi w ramach „Bitwy o kulturę” w Teatrze Starym w Lublinie dn. 2.04.2013, http://video.teatrstary.eu/video/bitwa-o-kulture-kultura-lemingow/ [01.12.2018].

Zawisza R., Nauczyciel akademicki – le courage de la vérité, w: B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki  etos i warsztat, Wydawnictwo LEXEM, Piaseczno 2016.

Żynel A., Powołanie, w: Z. Pawlak (red.), Katolicyzm A-Z, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1982, s. 314-315.

Opublikowane
2020-06-24
Dział
Artykuły