Sensory Integration in Poland as a New Area of Practice and Theory in Social Sciences

Main Article Content

Piotr Magier

Abstrakt

Integracja sensoryczna w Polsce jako nowy obszar praktyki i teorii nauk społecznych


Przedmiotem artykułu jest jeden z najnowszych obszarów praktyki oraz badań prowadzonych na pograniczu nauk społecznych (psychologia, pedagogika) oraz medycyny – integracja sensoryczna. Celem artykułu jest opis podstawowych elementów definiujących integrację sensoryczną: dziejów, definicji, założeń teoretycznych i metodologicznych. Artykuł ma zatem charakter wprowadzający, porządkujący i metateoretyczny. Potrzebę badań w tym zakresie uzasadnia niejasny status poznawczy integracji sensorycznej, połączony z dużą popularnością tego zakresu wiedzy i praktyki terapeutycznej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Arnwine, B. (2016). Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej [Starting Sensory Therapy]. Translated by K. Jaroszewski. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Ayres, A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna [Sensory Integration and the Child] Translated by J. Okuniewski. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Ayres, A.J. (2018). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się [Sensory integration and learning disorders]. Translated by J. Okuniewski. Warszawa: Harmonia Universalis.
Błeszyńska, K.M. (2006). Stygmatyzacja [Stigmatisation]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, vol. V (p. 1102–1105). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Bronk, A. (2003). Czy pedagogika jest nauką autonomiczną? [Is pedagogy an autonomous science?]. In: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, (ed.), W trosce o integralne wychowanie [Caring about integral education] (pp. 47–76). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Cabral, T.I., Pereira de Silva, L.G., Tudella, E., Simões Martinez, C.M. (2019). Rozwój motoryczny a przetwarzanie sensoryczne: badanie porównawcze pomiędzy wcześniakami i dziećmi urodzonymi o czasie [Motor development and sensory processing: a comparative study between preterm and term infants] (pp. 5–11). Translated by N. Smagacz. Integracja Sensoryczna No. 2.
Cermak S.A., Ayres, A.J. (2019). Przekraczanie linii środka ciała u dzieci z trudnościami w uczeniu się i u dzieci w normie (dominacja ręki, integracja sensoryczna, lateralizacja) [Crossing the Body Midline in Learning-Disabled and Normal Children (hand dominance, laterality, sensory integration)]. Translated by N. Smagacz (pp. 12–16). Integracja Sensoryczna No. 2.
http://pstis.pl/pl/html/index.php?v1=block&str=podstrona_historia (accessed on 29/05/2019).
http://pstis.pl/pl/html/index.php?v1=block&str=podstrona_zarzad (accessed on 07/06/2019).
http://www.integracjasensoryczna.org.pl/pl/O-kursach-SI (accessed on 10/09/2019).
http://www.integracjasensoryczna.org.pl/pl/wladze-ptis (accessed on 07/06/2019).
http://www.iwspo.pl/porady-prawne/prawo-oswiatowe/1363 (10/09/2019).
https://pstis.pl/pl/html/?str=podstrona_certyfikat_terapeuty (accessed on 10/09/2019).
Irikowic, T., Olson, H.C., Astley, S. (2019) Stres rodzicielski i przetwarzania sensoryczne: dzieci ze spektrum alkoholowych zaburzeń płodowych [Parenting Stress and Sensory Processing: Children With Fetal Alcohol Spectrum Disorders]. Translated by N. Smagacz (pp. 12–22). Integracja Sensoryczna No. 1.
Kozielecki, J. (1996) Koncepcje psychologiczne człowieka [Psychological concepts of man]. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.
Kranowitz, C.S. (2015) Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego [The Out-of-Sync Child Has Fun. Activities for Kids with Sensory Processing Disorder]. Translated by J.A. Kamrowska, K. Majcher, P. Sorensen. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Leszczyńska-Rejchert, A. (2007) Terapia Zajęciowa [Occupational Therapy], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Vol. VI (pp. 673–678). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Maas, V.F. (2016) Uczenie się przez zmysły [Learning through our senses]. Translated by D. Szatkowska. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Magier, P. (2013) Pedagogy and social work. The attempt to outline the range of mutual theoretical cooperation. The methodological context, in: L. Haburajová-Ilavská, K. Minarovičová, D. Baková (ed.), I. Vyšehradské Stretnutie “Sociálne Služby ako Pilier Európskej Spoločnosti“. Recenzovaný zborník príspevkov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou, ktorá sa uskutočnila na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre v dňoch 25.–26. apríla 2013 (pp. 137–152). Nitra: Katedra sociálnej práce a sociálnych vied UKF v Nitre.
Miller, L.J. (2016) Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego [Sensational Kids: Hope and Help for Children with Sensory Processing Disorder]. Translated by A. Pałynyczko-Ćwiklińska. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Odowska-Szlachcic, B. (2016) Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego [The sensory integration method in supporting speech development in children with central-nervous-system damage]. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Przyrowski, Z. (2019) Integracja sensoryczna. Teoria, diagnoza, terapia [Sensory integration. Theory, diagnosis, therapy]. Warszawa: Wydawnictwo EMPIS.
Przyrowski, Z. (2015) Kliniczna obserwacja. Podręcznik [Clinical monitoring. A manual]. Warszawa: EMPIS & Sensum Mobile.
Szamburski, K. (2007) Integracja sensoryczna [Sensory integration], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Vol. II (pp. 360–366). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.