Effective Organizational Culture of Family Firms –the Perspective of Future Successors: a Qualitative Study

Main Article Content

Klaudia Martynowska

Abstrakt

Efektywna kultura organizacyjna firm rodzinnych z perspektywy przyszłych sukcesorów. Badanie jakościowe


Rodzina jest źródłem zaufania, lojalności i poczucia przynależności w oparciu o relacje, które są również podstawą biznesu. Z tego względu, wspólne prowadzenie firmy przez rodzinę wydaje się logiczne. Niemniej jednak, podwójna rola odgrywana przez członków rodziny może utrudniać funkcjonowanie firmy. Niniejszy artykuł ma na celu interpretację rozumienia zjawiska efektywnej kultury organizacyjnej firm rodzinnych przez przyszłych sukcesorów. W badaniu wzięło udział 32 sukcesorów. Interpretacyjnej analizie fenomenologicznej (IPA) poddano częściowo ustrukturowane wywiady pogłębione. Wyniki przedstawiają następujące kategorie: zaufanie, poczucie „my”, przedsiębiorcze wychowanie oraz bezpośredniość w komunikacji, składające się na autorski model objaśniający złożoną kulturę organizacyjną firm rodzinnych. Przedstawiono kierunki przyszłych badań ilościowych oraz wartość aplikacyjną w obszarze przedsiębiorstw rodzinnych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Buist, K.L., Deković, M., Meeus, W. & van Aken, M.A. (2004). The reciprocal relationship between early adolescent attachment and internalizing and externalizing problem behaviour. Journal of adolescence, 27(3), 251–266.
Carsurd, A.L. and Brannback, M. (2012). Understanding Family Business. New York: Springer.
DiMaggio, P. (1997). Culture and cognition. Annual review of sociology, 23, 263–287.
Edmondson, A. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383.
GUS (2015). Małe i średnie przedsiębiorstwa niefinansowe w Polsce w latach 2009-2013. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Haugh, H. & McKee, L. (2004). The cultural paradigm of the smaller firm. Journal of Small Business Management, 42(4), 377–394.
Hitt, M.A., Sirmon, D.G., Ireland R.D. (2007). Managing firm resources in dynamic environments to create value: looking inside the black box. Academy of Management Review, 32(1), 273–292.
Kerr, M., Stattin, H. & Trost, K. (1999). To know you is to trust you: Parents’ trust is rooted in child disclosure of information. Journal of adolescence, 22(6), 737–752.
Kirkwood, J. (2007). Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered? International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 13(1), 39–59.
McClure, J.P. & Brown, J.M. (2008). Belonging at work. Human Resource Development International, 11(1), 3–17
Morris, M.H., Williams, R.O., Allen, J.A. & Avila, R.A. (1997). Correlates of success in family business transitions. Journal of business venturing, 12(5), 385–401.
Mulholland, K. (1997). The Family Enterprise and Business Strategies. Work Employment & Society, 11(4), 685–711.
Parker, S.K., Williams, H.M. & Turner, N. (2006). Modeling the antecedents of proactive behavior at work. Journal of applied psychology, 91(3), 636–652.
Wheelock, J. & Baines, S. (2004). Balancing work and family life in disadvantaged small business households. In: J. Targalski (eds.), Entrepreneurship, Employment and Beyond (pp. 157–12). Krakow: University of Economics Publishers.
Wilderom, C.P.M., Van den Berg, P.T., Glunk, U. & Maslowski, R. (2001). Beyond the handbook: organizational culture. In 61st Academy of Management Annual Meeting 2001: How Governments Matter. Washington, United States.