Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania

Main Article Content

Stanisława Nazaruk
Ewa Tokarewicz
Anna Klim-Klimaszewska

Abstrakt

Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu.


Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bogdanowicz, M. (2009). Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy (s. 25-30). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz, M. (2003). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Kordas, K. (2004). Wykorzystanie Skali Ryzyka Dysleksji do diagnozy dzieci sześcioletnich w wybranych przedszkolach łomżyńskich. Łomża: BIP Urzędu Miejskiego w Łomży.
Brzezińska, A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4, 39-54.
Cyran-Prus, M., Matych, E. (2004). Zaburzenia lateralizacji. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 73-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dandache, S., Wouters, J., Ghesquière, P. (2014). Development of Reading and Phonological
Skills of Children at Family Risk for Dyslexia: A Longitudinal Analysis from Kindergarten to Sixth Grade. Dyslexia, 20, 305-329.
Dennison, P.E., Dennison, G. (2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Wydawca: Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii.
Dmochowska, M. (1991). Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa: WSiP.
Dziamska, D. (2010). Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Warszawa: WSiP.
Gooch, D., Hulme, Ch., Nash, H., Snowling, M.J. (2014). Comorbidities in Preschool Children at Family Risk of Dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 237-246. DOI:10.1111/jcpp.12139.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska.
Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii na zajęciach terapeutycznych w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Erica.
Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Mańkowska, I. (2005). Kreowanie rozwoju dziecka, kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce. Gdynia: Wydawnictwo Operon.
Przeweda, R. (1981). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP.
Putyński, L. (1998). Skala Rozwoju Motorycznego Oziereckiego (Historia i współczesne zastosowania), Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 2,145-149.
Sawa, B. (1980). Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa: WSiP.
Szymańska, W. (2004). Trudności w uczeniu się uwarunkowane zaburzeniami spostrzeżeń wzrokowych. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 45-48). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wlaźnik, K. (1996). Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Juka.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dz. U. z dnia 24 lutego 2017 r., poz. 356.