Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania
Main Article Content
Abstrakt
Pisanie zalicza się do podstawowych umiejętności gwarantujących dziecku uczenie się, dlatego ważne jest to, aby ta umiejętność przez dziecko została opanowana w najwyższym stopniu. W odniesieniu do nauki pisania specjaliści zwracają uwagę na potrzebę kształtowania sprawności manualnych, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtowanie równowagi, opanowanie których zapewni dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej. Wymienione umiejętności określa się pojęciem grafomotoryki. Dzieci, które w przyszłości mogą mieć problemy z nauką pisania, można dostrzec już w przedszkolu.
Dlatego celem podjętych badań było zdiagnozowanie poziomu rozwoju grafomotoryki u dzieci 5-letnich (120 osób) uczęszczających do kilku losowo wybranych przedszkoli w powiecie bialskim. Badania przeprowadzono za pomocą testu Oziereckiego przystosowanego do polskich potrzeb przez Aleksandra Barańskiego. Badania zrealizowano w dwóch etapach. Pierwszy etap przeprowadzono na początku roku szkolnego, drugi zaś po 6 miesiącach. Wyniki badań pokazały, z jednej strony, progres umiejętności grafomotorycznych u większości dzieci, a z drugiej, w niektórych przypadkach, potrzebę wsparcia w formie specjalistycznych zajęć terapeutycznych.
Article Details
Bibliografia
Bogdanowicz, M. (2003). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Kordas, K. (2004). Wykorzystanie Skali Ryzyka Dysleksji do diagnozy dzieci sześcioletnich w wybranych przedszkolach łomżyńskich. Łomża: BIP Urzędu Miejskiego w Łomży.
Brzezińska, A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4, 39-54.
Cyran-Prus, M., Matych, E. (2004). Zaburzenia lateralizacji. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 73-80). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dandache, S., Wouters, J., Ghesquière, P. (2014). Development of Reading and Phonological
Skills of Children at Family Risk for Dyslexia: A Longitudinal Analysis from Kindergarten to Sixth Grade. Dyslexia, 20, 305-329.
Dennison, P.E., Dennison, G. (2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Wydawca: Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii.
Dmochowska, M. (1991). Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa: WSiP.
Dziamska, D. (2010). Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Warszawa: WSiP.
Gooch, D., Hulme, Ch., Nash, H., Snowling, M.J. (2014). Comorbidities in Preschool Children at Family Risk of Dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 237-246. DOI:10.1111/jcpp.12139.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska.
Klim-Klimaszewska, A. (2015). Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii na zajęciach terapeutycznych w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Erica.
Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.
Mańkowska, I. (2005). Kreowanie rozwoju dziecka, kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce. Gdynia: Wydawnictwo Operon.
Przeweda, R. (1981). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP.
Putyński, L. (1998). Skala Rozwoju Motorycznego Oziereckiego (Historia i współczesne zastosowania), Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 2,145-149.
Sawa, B. (1980). Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa: WSiP.
Szymańska, W. (2004). Trudności w uczeniu się uwarunkowane zaburzeniami spostrzeżeń wzrokowych. W: E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1. (s. 45-48). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wlaźnik, K. (1996). Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Juka.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Dz. U. z dnia 24 lutego 2017 r., poz. 356.