Model nauczyciela wczesnoszkolnej edukacji włączającej

Main Article Content

Anna Zamkowska

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja wybranych modeli nauczyciela włączającej edukacji wczesnoszkolnej oraz wyników badań dotyczących ich implementacji. Szczególną uwagę zwrócono na uznanie wartości jako źródła kształtowania kompetencji nauczyciela i potrzebę posiadania przez niego kompetencji w zakresie zrozumienia złożonych sytuacji edukacyjnych, refleksyjnego na nie reagowania, rozwoju zawodowego i kreatywnego kształtowania środowiska klasy włączającej. Aby skutecznie pracować z uczniami o różnych umiejętnościach, konieczne jest opanowanie kompetencji komunikacyjnych i kompetencji umożliwiających efektywną współpracę z innymi partnerami, takimi jak nauczyciel wspomagający i członkowie zespołu specjalistów.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Al-Khamisy, D. (2010). Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Arnesen, A-L., Hadzhitheodoulou-Loizidou, P., Bîrzéa, C., Essomba, M. A., Allen, J. (red.) (2009). Policies and practices for teaching socio-cultural diversity. Concepts, principles and challenges in teacher education. Strasbourg: Council of Europe.
Bąbka, J. (2001). Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, założenia i rzeczywistość. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne do działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (tłum. T. Gałkowski), mps. UNESCO 1994.
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2012). Profil nauczyciela edukacji włączającej. Odense, Dania.
Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2011). Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej – wyzwania i szanse. Odense, Dania.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie z dnia 21 listopada 2008 w sprawie przygotowania młodzieży na wyzwania XXI wieku: program europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa, OJ 2008/C 319/08.
Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006), przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 13 grudnia 2006 r., rezolucją 61/106.
Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, oprac. Zespół przy MNiSzW, 31 stycznia 2018 r.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szumski, G., Smogorzewska, J., Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33-54, http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2017.02.004.
Uberman, M., Mach, A. (2016). Kompetencje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(3), 165-185.
Watkins, A., Donnelly, V. (2014). Core Values as the Basis for Teacher Education for Inclusion. Global Education Review, 1(1), 76-92.
WHO (2013). Światowy raport o niepełnosprawności – podsumowanie (tłum. polskie PFRON). Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr I/(6), 5-49.
Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.