Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanka

Main Article Content

Jolanta Andrzejewska

Abstrakt

W publikacji została ukazana w skrótowy sposób istota uczenia się. Ponadto wyodrębniono zadania nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej jako kreatora przestrzeni edukacyjnej zogniskowanej na procesie uczenia się w powiązaniu z teorią konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Skupiono się na opisie: sposobów tworzenia przez nauczyciela inspirującej, zróżnicowanej przestrzeni edukacyjnej do uczenia się i odkrywania świata przez uczniów w zespołach rówieśniczych, zasad społecznego klimatu edukacyjnego i właściwej rozwojowo aranżacji przestrzeni edukacyjnej oraz sposobu organizowania sytuacji problemowych i zadań otwartych. W artykule przedstawiono znaczenie budzenia, podtrzymywania i chronienia wewnętrznej motywacji ucznia do uczenia się nowych treści.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Andrzejewska, J. (2018). Elastyczna przestrzeń uczenia się dziecka, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37,1.
Andrzejewska, J. (2015). Nauczyciel – organizator środowiska edukacyjnego do uczenia się dziecka w interakcjach z rówieśnikiem. W: S. Guz, M. Centner-Guz, I. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J. (2013). Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J. (red.), 2009. Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Andrzejewska, J., Lewandowska, E., (2009). Nauczyciel – kreator przestrzeni i czasu szkolnego. W: K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bałachowicz, J. i in. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Braun, D. (2002). Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Brophy, J. (2004). Motywowanie uczniów do nauki. Wyd. 2. Warszawa: PWN.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Dahlberg, G., Moss, P., Pence, A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Davies, R.D., Braun, E.M. (2006). Dar uczenia się. Poznań: Wyd. Zys i S-ka.
Dumont, H., Istance, D., Benavides, F. (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: ABC a Wolters Kulwer Business.
Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Garbula, J.M. (2016). Szkolna edukacja w perspektywie ideologii edukacyjnych. W: E. Skrzetuska, M. Jurewicz (red.), Edukacja wczesnoszkolna w warunkach zmiany społecznej i kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Kyriacou, Ch. (1991). EssentialTeaching Skills. Wielka Brytania: Stanley Thornes Publishers.
Lewandowska E., Korwin-Szymanowska, A. (2015). Terenowe zajęcia przyrodnicze w klasach początkowych – propozycje zajęć. W: A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Wyd. 3. Warszawa: PWN.
Wollman, L. (2013). Rozwijanie potencjału uczenia się w społecznej przestrzeni edukacji, Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zwiernik, J. (2009). Dziecięca codzienność w przestrzeniach podwórka. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepkowska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu M. Kopernika.