Przestrzeń aksjologiczna w nauczaniu religii dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Main Article Content

Iwona Lis

Abstrakt

Czas nauki dziecka w wieku wczesnoszkolnym to czas intensywnej pracy intelektualnej i duchowej, czas poznawania głębiej wartości religijnych. Niesie on ze sobą wiele zmian w życiu dziecka osobistym, rodzinnym i szkolnym. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie:, w jaki sposób wartości religijne poszerzają przestrzeń aksjologiczną małego dziecka? W kontekście tego ogólnego pytania zostały sformułowane pytania szczegółowe: w jaki sposób nauczanie religii w edukacji wczesnoszkolnej wprowadza dziecko w świat tych wartości?  jaka jest rola nauczyciela na tym etapie edukacyjnym w poszerzaniu przestrzeni aksjologicznej?

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Chałas, K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. 1. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Chałas, K. Maj, A. Mariański, J. (2009). Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. T. 4. Religia, wiara, nadzieja, miłość, modlitwa, świętość. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Denek, K (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Jan Paweł II. (1999). Homilia w czasie Mszy św. odprawionej w Legnicy 2 VII 1997. W: Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie. Kraków.
Jan Paweł II. Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów. Włocławek 6 VI 1991. W: Tamże.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków.
Malicka, M. (1999). Dać ludziom pragnienie. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. T. 4. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Milerski, B. (2010). Pedagogika religii. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (s. 62.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Oleś, P. (1983). System klaryfikacji wartości: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik. Roczniki Filozoficzne, 31,4,63.
Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schrade, U. (1992). Etyka – główne systemy. Warszawa: Redakcja Wydawnictw Oświatowych DSP Unia-Press.
Wołosiuk, B. (2010). Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wołosiuk, B. (2012). Komunikacja interpersonalna w rodzinie w kontekście wychowania dzieci do wartości. W: M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.