Duchowość w integralnej edukacji wczesnoszkolnej

Main Article Content

Adam Maj

Abstrakt

Podstawa programowa i organizacja procesu edukacji implikuje możliwość realizacji edukacji wczesnoszkolnej jako integralnej, która wiąże się z rozwojem ucznia w zakresie psychofizycznym, społecznym, kulturowym, nie wykluczając duchowego. Duchowość, rozumiana naturalistycznie czy religijnie (w ujęciu chrześcijańskim), wiąże ze sobą takie kategorie, jak sens (sens ostateczny), wartości (najwyższe, ostateczne), doskonałość moralna, świętość. Duchowy rozwój dzieci w okresie wczesnoszkolnej edukacji stanowi ważną fazę w ich rozwoju integralnym, zmierzającym ku dojrzałości osobowościowej zintegrowanej z dojrzałością duchową, dojrzałością religijną.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Buk-Cegiełka, M. (2013). Integralny rozwój i wychowanie dziecka w systemie wychowawczo- dydaktycznym Marii Montessori. Elementy teorii i praktyki. Lublin: Libropolis.
Chałas, K. (2007). Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin: KUL.
Chmielewski, M. (2002). Duchowość. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków: Wydawnictwo M.
Jan Paweł II (1994). List do rodzin.
Jusiak, R. (2016). Duchowość chrześcijańska. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Radom: POLWEN.
Karbowniczek, J., Klim-Klimaszewska, A. (2016). Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce. Kraków: WAM.
Kulpaczyński S. (2009). Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów. Lublin: Polihymnia.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Marszałek, L. (2013). Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej. Warszawa: Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego.
Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: PWN.
Murawska, B. (2014). Edukacja wczesnoszkolna. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Ostrowska, K. (1994). W poszukiwaniu wartości. Gdańsk: Rubikon.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (2017). Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2017, poz. 356.
Popielski, K. (2004). Noo-logoterapia. Elementy wprowadzenia. Lublin–Kielce: ŚCPiE.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Socha, P. (2000). Psychologia rozwoju duchowego – zarys zagadnienia. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.