Osoba punktem wyjścia i dojścia w edukacji wczesnoszkolnej

Main Article Content

Krystyna Chałas

Abstrakt

W edukacji na każdym jej poziomie biorą udział dwa jej główne podmioty: uczeń i nauczyciel. Przyjmując personalistyczne ich ujęcie, w którym człowiek jest rozumiany jako osoba, jednocześnie przyjmujemy uniwersalistyczny, refleksyjny i mądrościowy sposób ujęcia wychowania, którego centrum stanowi osoba ze swym indywidualnym, biologicznym, psychologicznym, społecznym, duchowym i religijnym wymiarem.


Istota edukacji wczesnoszkolnej sprowadza się więc do rozwoju osoby ludzkiej, jej dojrzałości osobowościowej. Wzajemne relacje nauczyciel–uczeń ukierunkowane są na urzeczywistnianie przymiotów osoby, by pełniej przeżywać swoje człowieczeństwo.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bartnik, Cz. (2003). Dogmatyka katolicka. T. 2. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Chlewiński, Z., Zaleski, Z. (1989). Godność. W: Encyklopedia Katolicka. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
Chłodna-Błach, I. (2016). Odpowiedzialność. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 670-672). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Górniewicz, J. (1997). Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samoreagulacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Maj, A. (2009). Wartości religijne w aspekcie teologicznym. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański (red.), Wychowanie ku wartościom religijnym (s. 235-307). Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Matulka, Z. (1997). Wychowanie do wolności jako podstawowy problem pedagogiczny. W: M. Nowak, T. Kukołowicz (red.), Pedagogika ogólna. Podstawowe problemy aksjologiczne (s. 243-250). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Najder-Stefaniak, K. (2016). Twórczość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 1183-1188). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Nowak, M. (2016). Mądrość. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 572-575). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Nowak, M. (2013). Pedagogika personalistyczna – wyzwania i nadzieja dnia dzisiejszego. W: K. Guzowski, A. Kostecka, G. Barth (red.), Osoba a wychowanie (s. 13-31). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Nowosad, S., Wyrostkiewicz, M. (2014). Wolność. W: Wielka Encyklopedia Nauczania Jana Pawła II (s. 586-588). Radom: Wydawnictwo POLWEN.
Skorowski, H. (2014). Demokracja przestrzenią poszanowania człowieka. W: S. Fel, M. Wódka (red.), Godność osoby ludzkiej w społeczeństwie i gospodarce (s. 329-339). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Steuden, S. (2011). Mądrość jako pozytywny aspekt starzenia się. W: S. Steuden, M. Stanowska, J. Janowski (red.), Starzenie się z godnością (s. 71-82). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wiechnik, R. (1996). Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzbicki, A. (2016). Osoba. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej (s. 694-697). Radom: Wydawnictwo Polwen.
Wojtyła K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń, W. Chudy, J.W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wojtyła K. (2003). Rozważania o istocie człowieka. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Słownik współczesnego języka polskiego (1998). Warszawa: Wydawnictwo Przegląd Reader’s Digest.

Inne teksty tego samego autora