Fenomenologia w pedagogice. Uwarunkowania, możliwości i potrzeby
Main Article Content
Abstrakt
W badaniach pedagogicznych rzadko wykorzystuje się podejście fenomenologiczne do analizy zjawisk składających się na doświadczenie jednostki. Celem artykułu jest próba ukazania możliwości zastosowania fenomenologii Edmunda Husserla do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Szukano odpowiedzi na następujące pytania: Czym jest fenomenologia? Dlaczego warto zajmować się fenomenologią? Czy można wykorzystać fenomenologię jako „szkołę myślenia” w teorii pedagogicznej i w jaki sposób można ją odnieść do pedagogicznej praktyki? Poczynione analizy nakłaniają do prowadzenia dalszych poszukiwań, które pomogą w sposób szeroki i wielostronny uwidocznić zakresy oraz drogi aplikacji myśli fenomenologicznej na grunt współczesnej teorii i praktyki pedagogicznej.
Article Details
Bibliografia
Ablewicz, K. (1994). Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Cyrańska, E. (2001). W poszukiwaniu istoty, czyli o możliwości otwierania horyzontu badań pedagogicznych na metodę fenomenologii. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych (s. 32-51). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Garfinkel, H. (1984). Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej. W: Kryzys i schizma. Antyscjentyczne tendencje w socjologii współczesnej, t.1. Warszawa: PIW.
Heidegger, M. (2010). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
Husserl, E. (1967). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga 1, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: PWN.
Husserl, E. (1974). Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga 2, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: PWN.
Moustakas, C.E. (2001). Fenomenologiczne metody badań, tłum. S. Zabielski. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Ryk, A. (2011). W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od pedagogiki Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej. Kraków: Impuls.
Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, tłum. S. Czerniak, A. Węgrzecki. Warszawa: PWN.
Schütz, A. (1989). Fenomenologia i nauki społeczne. W: Z. Krasnodębski (red.), Fenomenologia i socjologia (s. 107-130). Warszawa: Wydawnictwo PWN.