Edukacja na zewnątrz. Wielość perspektyw, podejść, głosów

Main Article Content

Teresa Parczewska

Abstrakt

Na całym świecie zwraca się coraz większą uwagę na rolę przebywania na świeżym powietrzu – w przyrodzie, jako ważnego aspektu dzieciństwa. Artykuł ukazuje wielorakie spojrzenia na proces uczenia się i miejsce, w którym ono się odbywa, oraz zachęca do rozważenia własnego sposobu rozumienia i interpretowania problematyki związanej z edukacją na zewnątrz. Wykorzystanie różnych perspektyw ujmowania tegoż zagadnienia może pomóc w uzyskaniu lepszego rozpoznania tego, jak przebiega proces uczenia się wewnątrz i na zewnątrz sali lekcyjnej i jakie to ma znaczenie dla rozwoju dziecka.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bauman, Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Bentsen, P., Ho, S., Gray, T., Waite, S. (2017). A Global View of Learning Outside the Classroom. In: S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom from Birth to Eleven (p. 53-66). London: Sage.
Boryczko, M. (2015). Paradoksalne funkcje szkoły. Studium krytyczno-etnograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Dewey, J. (2014). Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza SC.
Elliott, S. (2015). Children in the natural world. In: J.M. Davis (ed.), Young Children and the Environment: Early Education for Sustainability (p. 32-54). Melbourne: Cambridge University Press.
Engeström, Y., Miettinen, R., Punamäki R.-L. (1999). Perspectives on Activity Theory. New York: Cambridge University Press.
Freire, P. (2000). Bankowa koncepcja edukacji jako narzędzie opresji. W: K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie (s. 67-78). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Greenwood, D.A. (2008). A critical pedagogy of place: gridlock to parallax. „Environmental Education Research” 14(3), 336-348.
Harding, S. (2005) Outdoor play and the pedagogic garden. In: J . Moyles (ed.), The Excellence of Play (p. 138-153). Maidenhead: Open Uniwersity Press.
Humberstone, B., Pedersen, K. (2001) Gender, class and outdoor traditions in the UK and Norway. „Sport Education and Society” 6(1), 23-33.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Illeris, K. (20072). How we Learn. London: Routledge.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 3(59), 127-135.
Klus-Stańska, D. (red.) (2015). (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków: Impuls.
Klus-Stańska, D., Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.
Kwaśnica, R. (2016). O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 18, 3(71), 23-24.
Kwlley, P. (2014). Indercultural comparative research: rethinking insider and outsider perspectives. „Oxford Review of Education” 40(2), 1-20.
Lester, S., Russell, W. (2010). Children’s Right to Play: An Examination of the Importance of Play in the Lives of Children Worldwide. The Hague: Bernard van Leer Foundation.
Louv, R. (2014). Ostatnie dziecko lasu. Warszawa: Grupa Wydawnicza Relacja.
McKenzie, M. (2008). The places of pedagogy: or, what we can do with culture through intersubjective experiences. „Environmental Education Research” 14(3), 361-372.
Michalak, R. (2004). Aktywizowanie uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Min, B., Lee, J. (2006). Children’s neighbourhood place as a psychological and behavioural domain. „Journal of Environmental Psychology” 26, 51-71.
Misiorna, E. (2011). Aktywne uczestnictwo dziecka w kreowaniu szkolnej rzeczywistości. W: H. Krauze-Sikorska, Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością (s. 145-154). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Neill, J. (2001). A Profile of Outdoor Education Programs and their Implementation in Australia. Paper presented to the National Assembly for Youth Development, Miyazaki, Japan, 14 November.
Ostrowska, U. (2016). Doświadczenie aksjologiczne. W: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej (s. 282-284). Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne.
Rogers, C.R. (2000). Tworzenie klimatu wolności. W: K. Blusz, Edukacja i wyzwolenie (s. 79-101). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Senge, P., Scharmer, C., Jawaorski, J., Flowers, B. (2005). Presence: Exploring Profound Change in People, Organizations and Society. London: Nicholas Brealey Publishing.
Sowińska, H. (red.) (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stawiński, W. (red.) (1993). Podstawy nauczania środowiska przyrodniczego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Thorburn, M., Alison, P. (2010) Are we ready to go outdoors now? The prospect for outdoor education during a period of curriculum renewal in Scotland. „The Curriculum Journal” 21(1), 97-108.
Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: personal values, alternative pedagogies and standards. „Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Years Education” 39(1), 65-82.
Waite, S. (2013). Knowing your place in the world: how place and culture support and obstruct educational aims. „Cambridge Journal of Education” 43(4), 413-434.
Waite, S., Pratt, N. (2017). Theoretical Perspectives on Learning Outside the Classroom – Relationships Between Learning and Place. In: S. Waite (ed.), Children Learning Outside the Classroom, (s. 7-22). London: Sage.
Ward Thompson, C., Aspinall, P., Montarzino, A. (2008). The childhood factor: adult visits to green places and the significance of childhood experience. „Environment and Behaviour” 40(1), 111-143.
Zielińska, H. (1996). Ivan Illich – między romantyzmem a anarchizmem pedagogicznym. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.