Dydaktyczny wymiar integralnego rozwoju i wychowania osoby ucznia w świetle koncepcji Stefana Kunowskiego i Podstawy programowej

Main Article Content

Krystyna Chałas

Abstrakt

W kontekście tematu opracowania pojawia się podstawowe pytanie: jak przedstawia się dydaktyczny wymiar poszczególnych warstw rozwoju człowieka w odniesieniu do Podstawy programowej? Powyższe pytanie implikuje pytania szczegółowe: jaki zakres zadań szkoły występuje w Podstawie programowej w aspekcie poszczególnych warstwic?; w których przedmiotach skoncentrowane są treści odpowiadające poszczególnym warstwicom?; jaki zakres celów ogólnych i szczegółowych występuje w przedmiotach nauczania w odniesieniu do warstwic?; jakiego rodzaju metody pracy wychowawczo-dydaktycznej proponowane są w Podstawie programowej w odniesieniu do poszczególnych warstwic?


Odpowiedzi na powyższe pytania poszukiwano metodą analizy i syntezy materiału. Analizowanymi materiałami były: koncepcja integralnego rozwoju i wychowania oraz Podstawa programowa dla klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Kukołowicz, T. (1999). Stefana Kunowskiego koncepcja wychowania integralnego. W: F. Adamski (red.), Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania (s. 219-222). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kunowski, S. (1967). Kerygmatyczna realizacja odnowy wychowania chrześcijańskiego. „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 14, z. 3, 73-88.
Kunowski, S. (1961). Nauczycielskie poznawanie uczniów. „Kwartalnik Pedagogiczny” 3, 43-70.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dziennik Ustaw. 24.02.2017. poz. 356. Załącznik nr 2.
Szlosek, F. (1998). Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. Radom: Wydział Nauczycielski Wyższej Szkoły Inżynierskiej im. K. Pułaskiego: Instytut Technologii Eksploatacji.