Teoria kształcenia w przestrzeni medialnej – między tradycją a zmianą

Main Article Content

Katarzyna Borawska-Kalbarczyk

Abstrakt

Celem artykułu jest opis przemian współczesnej teorii kształcenia rozpatrywanych na tle przeobrażeń związanych z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowej. Edukacja w ujęciu tradycyjnym staje się mało skuteczna w obliczu ciągłych i szybkich zmian otaczającej rzeczywistości. Dostrzega się sprzeczność pomiędzy atrakcyjnością aktywności ucznia w przestrzeni mobilnej, jego oczekiwaniami kierowanymi pod adresem szkoły a transmisyjnym sposobem realizacji treści kształcenia. Autorka udowadnia tezę, że potrzebne jest twórcze podejście do zmiany myślenia na temat metod edukacyjnego praktykowania i nowych form budowania wspólnoty uczących się, uwzględniając wartości tkwiące w kulturze szkoły i nowoczesne akcenty medialnej przestrzeni.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bauman, Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2007). Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. T. I (s. 139-154). Gdańsk: GWP.
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (tł. S. Cieśla). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bell, D. (1973). The Coming of Post-industrial Society: A Venture In Social Forecasting. New York: Basic Books.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2016). Szkolne środowisko uczenia się jako dydaktyczna płaszczyzna współpracy nauczyciela i uczniów w obszarze rozwijania kompetencji informacyjnych. W: A. Minczanowska, A. Szafrańska-Gajdzica, M.J. Szymański (red.), Szkoła. Wspólnota dążeń? (s. 172-187). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Brown, J.S. (2002). Growing Up Digital: How the Web Changes Work, Education, and the Ways People Learn (http://www.johnseelybrown.com/Growing_up_digital.pdf).
Buckingham, D. (2008). Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej. W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 151-169). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci (tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chałas, K. (2014). Edukacja przez projekty – perspektywa aksjologiczna. W: A. Karpińska, A. Szwarc (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym (s. 177-186). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. (tłum. R. Czaplińska-Muternilchowa). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Drucker, P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. (tł. G. Karnas).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 40-49). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Edukacja: jest w niej ukryty skarb, (1998). Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (tłum. A. Szulżycka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens, A. (2008). Konsekwencje nowoczesności. (tłum. E. Klekot). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Hankała, A. (2013). Autonomia uczenia się człowieka w świecie technologii informatycznej. W: M. Tanaś, Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia (s. 29-45). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kasprzak, P., Kłakówna, Z.A., Kołodziej, P., Regiewicz, A., Waligóra, A. (2016). Edukacja w czasach cyfrowej zarazy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kostyło, H. (2013). Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (s. 83-100). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krauze-Sikorska, H., Klichowski M. (2013). Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. (tłum. M. Zawadzka). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Mapa umiejętności XXI wieku (2008). Partnership for 21st Century Skills we współpracy z National Council for Social Studies. Waszyngton (http://www.edunews.pl/images/pdf/ umiejetnoscixxi_pl.pdf).
Miąso, J. (2013), Starcie paradygmatów koncepcji człowieka – homo sapiens sapiens kontra homo mediens – konieczność sięgania głębiej ku pozytywnemu pedagogicznemu modelowaniu. W: J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja (s. 245-254). Kraków: Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
Morbitzer, J. (2009). Interakcja człowiek – Internet – refleksje pedagogiczne. W: J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji. Kraków: Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny.
Morbitzer, J. (2015). O nowej przestrzeni edukacyjnej w hybrydowym świecie. „Labor et Educatio” 3, 411-430.
Morbitzer, J. (2016). Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 13, 59-68.
Muszyński, H. (2011-12). Nauczyciel w świecie medialnym. „Neodidagmata” 33/34, 39-47.
Nowak, J. (2014). Szkoła – nowe przestrzenie edukacyjne. W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. Tom I (s. 76-87). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Sztompka, P. (2004). Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny: teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak Horyzont.
Szymański, M.J. (2005). Funkcje edukacji szkolnej w zmieniającym się społeczeństwie. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości (s. 105-115). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szymański, M.J. (2016). Szkoła – między tradycją, dążeniem do nowoczesności i chaosem. W: M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Z. Zbróg (red.), Zrozumieć szkołę. Konteksty zmian (s. 25-35). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Tadeusiewicz, T. (2010). Zagrożenia w cyberprzestrzeni. „Nauka” 4, 31-42 (http://www.pan.poznan. pl/nauki/N_410_05_Tadeusiewicz.pdf).
Urry, J. (2009). Socjologia mobilności (tłum. J. Stawiński). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wrońska, M. (2015). Eksplozja informacji versus eksplozja ignorancji. W: J. Morbitzer, D. Morańska, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja (s. 398-405). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.