Didactique et Sociologie, deux sciences pour appréhender le rapport aux savoirs de l'apprenant

Main Article Content

Caterine Nafti-Malherbe
Marie-Laure Jurado

Abstrakt

Dydaktyka i socjologia, dwie nauki mające na celu uchwycenie relacji z wiedzą ucznia


Pisząc ten artykuł, staramy się wykazać, że związek między dydaktyką a socjologią może zmniejszyć nierówności edukacyjne. Uważamy, że musimy zerwać z podziałem różnych nauk, aby przejść do wspólnej wiedzy. Ta nowa wiedza naukowa będzie szczególnie przydatna we Francji do ograniczenia niepowodzeń szkolnych ze względu na heterogeniczność uczniów, aby uwzględniając wiedzę jako fakt społeczny, przyczynić się wraz ze specjalistami dydaktyki do integracji w transpozycji dydaktycznej osobistego związku ucznia z wiedzą. Transpozycja dydaktyczna i stosunek do wiedzy odsyłają nas do antropologii przedmiotu.

Article Details

Dział
Artykuły

Bibliografia

Bautier, E., Goigoux, R. (2004). Difficultés d’apprentissage, processus de secondarisation et pratiques enseignantes: une hypothèse relationnelle. «Revue française de pédagogie» 148, 89-100.
Bautier, E., Rayou, P. (2009). Les inégalités d'apprentissage. Programmes, pratiques et malentendus scolaires. Paris: PUF.
Bernstein, B. (1975). Classe et pédagogies visibles et invisibles. Paris: CERI/OCDE.
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1967). Les héritiers. Paris: Seuil.
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1970). La reproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Minuit.
Bourdieu, P. (1993). Réponses. Paris: Seuil.
Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques (didactique des mathématiques 1970-1990). Grenoble: La pensée sauvage.
Castel, R. (2003). L’insécurité sociale: qu’est-ce qu’être protégé? Paris: Seuil.
Charlot, B. et al. (1992). Rapport au savoir. Banlieue et ailleurs. Paris: Seuil.
Charlot, B. (1997). Du Rapport au savoir. Éléments pour une théorie. Paris: Anthropos.
Charlot, B. (2001). Les jeunes et le savoir: perspectives internationales. Paris: Anthropos.
Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble: La pensée sauvage.
Deauviau, J. & Terrail, J-P. (ed.) (1997/2005). Les sociologues, l’école et la transmission des savoirs. Paris: La Dispute.
Dubet, F. (2002). Le déclin de l’institution, Paris: Seuil.
Dubet, F. & Martucelli, D. (1996). A l’école. Sociologie de l’expérience scolaire. Paris: Seuil.
Durkheim, E. (1990). L’évolution pédagogique en France. Paris: PUF.
Eribon, E. (2013). La société comme verdict. Paris: Flammarion.
Ernaux, A. (1984). Les armoires vides. Paris: Gallimard.
Forquin, J.-C. (2008). Sociologie du curriculum. Revue: Presses universitaires de Rennes.
Johsua, S. & Lahire, B. (1999/2). Pour une didactique sociologique. Entretien avec Samuel Johsua. «Education et sociétés. Revue internationale de sociologie de l’éducation» 4, 29-56.
Lahire, B. (2002). A quoi sert la sociologie? Paris: La Découverte.
Lahire, B. (2007). La sociologie, la didactique et leurs domaines scientifiques. «Education et didactique» 1, 73-81.
Sensevy, G., Mercier, A. (dir.) (2007). Agir ensemble: l’action didactique conjointe du professeur et des élèves. Rennes : Presses universitaires de Rennes.
Schubauer-Leoni, M.-L. (1988). Le contrat didactique: une construction théorique et une connaissance pratique. «Interactions didactiques» 9, 67-81 .