Funkcje wartości w wychowaniu
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcony został refleksji nad funkcjami wartości w kontekście dynamiki procesu wychowania. Ścieranie się różnorodnych poglądów filozoficznych na temat wartości w życiu człowieka rodzi na gruncie pedagogicznym konkretne, często rozbieżne koncepcje. Należy jednak pamiętać, że w centrum tych rozważań powinno zawsze stać dobro wychowanka. Dlatego nie ulega wątpliwości, że stałość systemu wartości jest gwarantem efektywności procesu wychowania prowadzącego do stawania się bardziej człowiekiem.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Chałas K., Funkcje wartości w wychowaniu, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne 2016, s. 373.
Chałas K., Funkcje wartości w wychowaniu, w: Z. Struzik (red.), Mały słownik aksjologiczny, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II 2013, s. 104-105.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, t. I, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Colman A.M., Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
Cycero, Tusculanae Disputationes, V, 54.
Dudzikowa M., Praca młodzieży nad sobą, Warszawa: Spółka Wydawnicza TERRA 1993.
Gajda J., Wartości w wychowaniu, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2007, s. 38-41.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis”, Watykan 1979, nr 14.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. dla rodzin w Portugalii, 15.05.1982, w: J. Żukowicz (red.), Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, Kraków 1990.
Jaworski R., Trwałe wartości w zmiennym świecie, „Edukacja Dorosłych” 2005, nr 2-3, s. 15-21.
Jedynak S., Kojkoł J. (red.), Encyklopedia filozofii wychowania, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta 2009.
Kagan M.S., Filosofskaja teoria cennosti, Skt. Peterburg: Petropolis 1997.
Kunicka M., Wychowanie a etyka odpowiedzialności, „Teraźniejszość − Człowiek − Edukacja” 18(2015), nr 3(71), s. 59-70.
Moczoń M., Szkoła z charakterem – kształtowanie systemu wartości gimnazjalistów, „Meritum” 2007, nr 1, s. 38-41.
Nawolokowa N.P., Andrjejewa W.M., Praktyczna pedagogika dlja wczytelja, Charkiw: Osnowa 2009.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008, s. 341.
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: K. Popielski (red.), Człowiek − wartości − sens. Studia z psychologii egzystencji, Lublin: RW KUL 1996, s. 241-259.
Obuchowski K., Psychologia ludzkich dążeń, Warszawa: PWN 1972.
Olejnik S., Eudajmonizm. Studium nad podstawami etyki, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1958.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1992.
Rodziński A., U podstaw kultury moralnej, Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych 1980, s. 45-64.
Ryczan K., Wychowanie ku wartościom, w: P. Piotrowski (red.), Na przełomie stuleci. Naród − Kościół − Państwo w XIX i XX wieku, Lublin: KIK 1997, s. 551-556.
Siewiora J., Dziedzictwo moralne a duchowa kreatywność nauczyciela, w: J. Siewiora (red.), Szkoła i jej etyczne wyzwania, Tarnów: Biblos 2015, s. 119-136.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, nr 10, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallottinum 1986.
Sztompka P., Zaufanie w erze cywilizacji, cyt. za: J. Urban, Profilaktyka a wychowanie przez wartości, „Wychowawca” 2008, nr 1 (181), s. 16-18.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków: Wydawnictwo WAM 2009, s. 226.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2001.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1994, s. 207.
Chałas K., Funkcje wartości w wychowaniu, w: Z. Struzik (red.), Mały słownik aksjologiczny, Warszawa: Instytut Papieża Jana Pawła II 2013, s. 104-105.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom, t. I, Lublin−Kielce: Wydawnictwo Jedność 2006.
Colman A.M., Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009.
Cycero, Tusculanae Disputationes, V, 54.
Dudzikowa M., Praca młodzieży nad sobą, Warszawa: Spółka Wydawnicza TERRA 1993.
Gajda J., Wartości w wychowaniu, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2007, s. 38-41.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis”, Watykan 1979, nr 14.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św. dla rodzin w Portugalii, 15.05.1982, w: J. Żukowicz (red.), Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, Kraków 1990.
Jaworski R., Trwałe wartości w zmiennym świecie, „Edukacja Dorosłych” 2005, nr 2-3, s. 15-21.
Jedynak S., Kojkoł J. (red.), Encyklopedia filozofii wychowania, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta 2009.
Kagan M.S., Filosofskaja teoria cennosti, Skt. Peterburg: Petropolis 1997.
Kunicka M., Wychowanie a etyka odpowiedzialności, „Teraźniejszość − Człowiek − Edukacja” 18(2015), nr 3(71), s. 59-70.
Moczoń M., Szkoła z charakterem – kształtowanie systemu wartości gimnazjalistów, „Meritum” 2007, nr 1, s. 38-41.
Nawolokowa N.P., Andrjejewa W.M., Praktyczna pedagogika dlja wczytelja, Charkiw: Osnowa 2009.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008, s. 341.
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: K. Popielski (red.), Człowiek − wartości − sens. Studia z psychologii egzystencji, Lublin: RW KUL 1996, s. 241-259.
Obuchowski K., Psychologia ludzkich dążeń, Warszawa: PWN 1972.
Olejnik S., Eudajmonizm. Studium nad podstawami etyki, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1958.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1992.
Rodziński A., U podstaw kultury moralnej, Warszawa: Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych 1980, s. 45-64.
Ryczan K., Wychowanie ku wartościom, w: P. Piotrowski (red.), Na przełomie stuleci. Naród − Kościół − Państwo w XIX i XX wieku, Lublin: KIK 1997, s. 551-556.
Siewiora J., Dziedzictwo moralne a duchowa kreatywność nauczyciela, w: J. Siewiora (red.), Szkoła i jej etyczne wyzwania, Tarnów: Biblos 2015, s. 119-136.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, nr 10, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań: Pallottinum 1986.
Sztompka P., Zaufanie w erze cywilizacji, cyt. za: J. Urban, Profilaktyka a wychowanie przez wartości, „Wychowawca” 2008, nr 1 (181), s. 16-18.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków: Wydawnictwo WAM 2009, s. 226.
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2001.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1994, s. 207.