Kategoria odpowiedzialności w strukturze jednostkowej wiedzy o wychowaniu – predyktory i przejawy. Komunikat z badań
Main Article Content
Abstrakt
Niniejszy tekst jest włączeniem się w pedagogiczną refleksję nad odpowiedzialnością w wychowaniu w rodzinie. Przedstawiam w formie komunikatu wybrane rezultaty badań własnych i próbę ich interpretacji. Zgromadzone w ich wyniku dane empiryczne umożliwiają sformułowanie wniosków i przewidywań co do odpowiedzialności jako schematu wiedzy, jej predyktorów i przejawów, a także jej funkcji regulacyjnych.
Article Details
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
Anderson H.D.: Conversation, language, and possibilities. A postmodern approach to therapy, New York: Harper Collins 1997.
Brzozowski P.: Skala Wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Podręcznik, bw., Warszawa 1996.
Cieślak K.: Polska wersja skali G.B. Spaniera służącej do pomiaru jakości związku małżeńskiego (DAS), „Przegląd Psychologiczny” 32(1989), nr 4, s. 1041-1050.
Czapiński J.: „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania, w: E. Paszkiewicz, T. Sustrowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, t. IV, Warszawa 1985, s. 283-300.
Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2001.
Ingarden R.: Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1987.
Izdebska J.: Relacje międzyludzkie w środowisku życia dziecka, w: J. Izdebska (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym. Wybrane zagadnienia i źródła pedagogiki społecznej, Białystok: Trans Humana 2003.
Kawula S.: Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” 2004.
Kelly G.A.: The psychology of personal construct, New York: Horton 1955.
Kofta M., Doliński D.: Poznawcze podejście do osobowości, w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. II, Gdańsk: GWP 2003, s. 561-601.
Kuczyńska A.: Inwentarz do oceny płci psychologicznej. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa: PWN 1992.
Lewicki P.: Formalne właściwości struktur poznawczych – teoria i metody badań, w: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. III, Warszawa: PWN 1978, s. 411-420.
Maruszewski T.: Pojęcia sztuczne, pojęcia naturalne i pojęcia dziwne, w: A. Biela, J. Brzeziński, T. Marek (red.), Społeczne, eksperymentalne i metodologiczne konteksty procesów poznawczych człowieka, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1995, s. 225-249.
Maruszewski T.: Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk: GWP 2002.
Nowak M.: Komunikacyjny i relacyjny wymiar wychowania w rodzinie, w: H. Cudak, H. Marzec (red.), Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy, t. II, Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2005.
Opozda D.: Zastosowanie teorii schematów społecznych w wyjaśnianiu i rozumieniu jednostkowej wiedzy o wychowaniu, „Roczniki Nauk Społecznych” 38(2010), nr 2.
Opozda D.: „Jednostkowa wiedza” jako konstrukt teoretyczno-badawczy stosowany w pedagogice – zarys refleksji, „Rocznik Lubuski” 38(2012), cz. 2, s. 215-230.
Opozda D.: Relacyjny wymiar wychowania w perspektywie związku między jakością relacji małżeńskiej a spostrzeganiem rzeczywistości wychowania w rodzinie, w: K. Ferenz, E. Kowalska (red.), „Wychowanie w Rodzinie”, t. IV, Odmienne sytuacje i nowe zadania, Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski 2012, s. 117-139.
Opozda D.: Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2012.
Popielski K.: „Sens” i „wartość” życia jako kategorie antropologiczno-psychologiczne, w: K. Popielski (red.), Człowiek – pytanie otwarte. Studia z logoteorii i logoterapii, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1987, s. 107-141.
Przecławska A. (red.), Relacje między ludźmi jako przedmiot badań pedagogicznych. Studia z pedagogiki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1993.
Rokeach M.: The nature of human values, New York: The Free Press 1973.
Schwartz S.H., Bilsky W.: Toward a uniwersal psychological structure of human Values, “Jornual of Personality and Social Psychology” 53(1987), n 3, s. 550-562.
Rubacha K.: Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, s. 21-34.
Wojcieszke B.: Struktury wiedzy i rozumienie świata społecznego, w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. III, Gdańsk: GWP 2003.
Wojcieszke B.: Teoria schematów społecznych. Struktura i funkcjonowanie jednostkowej wiedzy o otoczeniu społecznym, Wrocław: Ossolineum 1986.
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1982.
Wojtyła K.: Osoba i czyn, Kraków: Wydawnictwo „Znak” 1985.
Brzozowski P.: Skala Wartości (SW). Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Podręcznik, bw., Warszawa 1996.
Cieślak K.: Polska wersja skali G.B. Spaniera służącej do pomiaru jakości związku małżeńskiego (DAS), „Przegląd Psychologiczny” 32(1989), nr 4, s. 1041-1050.
Czapiński J.: „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania, w: E. Paszkiewicz, T. Sustrowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, t. IV, Warszawa 1985, s. 283-300.
Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2001.
Ingarden R.: Książeczka o człowieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie 1987.
Izdebska J.: Relacje międzyludzkie w środowisku życia dziecka, w: J. Izdebska (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym. Wybrane zagadnienia i źródła pedagogiki społecznej, Białystok: Trans Humana 2003.
Kawula S.: Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” 2004.
Kelly G.A.: The psychology of personal construct, New York: Horton 1955.
Kofta M., Doliński D.: Poznawcze podejście do osobowości, w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. II, Gdańsk: GWP 2003, s. 561-601.
Kuczyńska A.: Inwentarz do oceny płci psychologicznej. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa: PWN 1992.
Lewicki P.: Formalne właściwości struktur poznawczych – teoria i metody badań, w: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. III, Warszawa: PWN 1978, s. 411-420.
Maruszewski T.: Pojęcia sztuczne, pojęcia naturalne i pojęcia dziwne, w: A. Biela, J. Brzeziński, T. Marek (red.), Społeczne, eksperymentalne i metodologiczne konteksty procesów poznawczych człowieka, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1995, s. 225-249.
Maruszewski T.: Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata, Gdańsk: GWP 2002.
Nowak M.: Komunikacyjny i relacyjny wymiar wychowania w rodzinie, w: H. Cudak, H. Marzec (red.), Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy, t. II, Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej 2005.
Opozda D.: Zastosowanie teorii schematów społecznych w wyjaśnianiu i rozumieniu jednostkowej wiedzy o wychowaniu, „Roczniki Nauk Społecznych” 38(2010), nr 2.
Opozda D.: „Jednostkowa wiedza” jako konstrukt teoretyczno-badawczy stosowany w pedagogice – zarys refleksji, „Rocznik Lubuski” 38(2012), cz. 2, s. 215-230.
Opozda D.: Relacyjny wymiar wychowania w perspektywie związku między jakością relacji małżeńskiej a spostrzeganiem rzeczywistości wychowania w rodzinie, w: K. Ferenz, E. Kowalska (red.), „Wychowanie w Rodzinie”, t. IV, Odmienne sytuacje i nowe zadania, Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski 2012, s. 117-139.
Opozda D.: Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2012.
Popielski K.: „Sens” i „wartość” życia jako kategorie antropologiczno-psychologiczne, w: K. Popielski (red.), Człowiek – pytanie otwarte. Studia z logoteorii i logoterapii, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1987, s. 107-141.
Przecławska A. (red.), Relacje między ludźmi jako przedmiot badań pedagogicznych. Studia z pedagogiki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1993.
Rokeach M.: The nature of human values, New York: The Free Press 1973.
Schwartz S.H., Bilsky W.: Toward a uniwersal psychological structure of human Values, “Jornual of Personality and Social Psychology” 53(1987), n 3, s. 550-562.
Rubacha K.: Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, s. 21-34.
Wojcieszke B.: Struktury wiedzy i rozumienie świata społecznego, w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. III, Gdańsk: GWP 2003.
Wojcieszke B.: Teoria schematów społecznych. Struktura i funkcjonowanie jednostkowej wiedzy o otoczeniu społecznym, Wrocław: Ossolineum 1986.
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1982.
Wojtyła K.: Osoba i czyn, Kraków: Wydawnictwo „Znak” 1985.