Wartości chrześcijańskie a przystosowanie i niedostosowanie społeczne współczesnego młodego pokolenia
Main Article Content
Abstrakt
Wartości odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka, przy czym ważną sprawą jest, jakie wartości człowiek przyjmuje oraz jaką ma ich hierarchię. W chrześcijaństwie u podstaw przyjmowania wartości leży zrozumienie ich treści oraz znaczenia dla integralnego rozwoju osobowego i tworzenia dobra wspólnego. Należy więc zwrócić szczególną uwagę, aby młode pokolenie świadomie przyjmowało wartości chrześcijańskie, ukazując ich walor i mądrość oraz korzyści indywidualne i społeczne z ich przyjęcia (akceptacji) i praktycznego wcielania wżycie. Młodość jest szczególnym okresem życia i należy zmierzać, aby ona świadomie akceptowała wartości chrześcijańskie, tłumacząc ich sens, wyjaśniając znaczenie i uzasadniając życiowym doświadczeniem. Ważne jest, aby młodzi ludzie samodzielnie uznawali ewangeliczne wartości, przyjmowali je i czynili z nich cząstkę swojej osobowości. Takie postępowanie ułatwi młodym ludziom przystosowanie społeczne do wartościowych społeczności i ochroni od niedostosowania społecznego.
Article Details
Bibliografia
Denek K.: Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań–Toruń: Wydawnictwo EDYTOR 1994.
Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. VII, red. E. Różycka, J. M. Śnieciński, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 2005.
Florek A.: Przystosowanie szkolne uczniów w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej i niektóre jego uwarunkowania, „Psychologia Wychowawcza” 1983, nr 4.
Gajda J.: Wartości w życiu człowieka, Lubin: Wydawnictwo: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 1997.
Gańczarczyk A.: Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1994.
Grzegorzewska M.: Pedagogika specjalna (skrypt wykładów), Warszawa: PIPS 1964.
Hilgard E. R.: Wprowadzenie do psychologii, Warszawa: PWN 1967.
Jeruszka U.: Problemy metodyki badań nad wartościami uczniów szkół zawodowych dla młodzieży, w: Z badań w pedagogice nad wartościami, red. W. Furmanek, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006.
Jusiak R.: Refleksje o świecie wartości nauczycieli w kontekście transformacji ustrojowej w Polsce, „Studia Sandomierskie”. Teologia-Filozofia-Historia 9(2002).
Jusiak R.: Kościół katolicki wobec wybranych kwestii społecznych i religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009.
Jusiak R.: Współczesny fenomen polskiej pobożności ludowej, „Myśl Ludowa” 1(2009).
Kazubowska U.: Rodzina jako najważniejsza przestrzeń kształtowania się systemu wartości i tożsamości dziecka, w: Wartości w rodzinie: ciągłość i zmiana, red. W. Muszyński, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010.
Kłoskowska A.: Socjologia kultury, Warszawa: PWN 1981.
Kojs W.: Działanie edukacyjne jako wartość i wskaźnik wartości- wybrane kwestie metodologiczne i pedagogiczne, w: Z badań w pedagogice nad wartościami, red. W. Furmanek, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2006.
Kołodziej A.: Rola grup w procesie przystosowania jednostki, „Psychologia Wychowawcza” 1973, nr 2.
Mały słownik etyczny, red. S. Jedynak, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta 1994.
Marody M.: Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa: PWN 1976.
Michałowski S.: Pedagogia wartości, Bielsko-Biała: Wydawnictwo DEBIT 1993.
Mielicka H.: Socjologia wychowania – wybór tekstów, Kielce: Wydawnictwo Stachurski 2000.
Newcomb, Social Psychology, New York 1970.
Olechnicki K., Załęcki P.: Słownik socjologiczny, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC 1997.
Ossowski S.: Dzieła, t. III: Z zagadnień psychologii społecznej, Warszawa: PWN 1967.
Ostrowska K.: W poszukiwaniu wartości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1994.
Pospiszyl K., Żabczyńska E.: Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, Warszawa: PWN 1985.
Przetacznikowa M., Kaiser J.: Czynniki emocjonalne i społeczne w rozwoju przystosowania człowieka do środowiska, w: Czynniki rozwoju człowieka, red. N. Wolański, Warszawa: PWM 1972.
Reber A. S.: Słownik psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2000.
Rokeach M.: The Nature of Human Values, New York 1973.
Słownik psychologiczny, red. W. Szewczuk, Warszawa: Wiedza Powszechna 1979.
Stępień A. B.: Wstęp do filozofii, Lublin: Wydawnictwo KUL 2001.
Szczepański J.: Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa: PWN 1972.
Szymański M. J.: Młodzież wobec wartości, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 1998.
Świda H.: Pojęcie wartości i jej znaczenie dla funkcjonowania osobowości, w: Młodzież a wartości, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 1979.
Talarczyk M.: Znaczenie wartości, „Wychowawca” 2004, nr6.
Turowski J.: Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin: TN KUL 1994.
Wawro F. W.: Współczesne elity a wartości i kwalifikacje, w: Społeczne światy wartości. Księga pamiątkowa z okazji 70. Jubileuszu prof. dr hab. Józefa Styka, red. A. Kolasa-Nowak, W. Misztal, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2012.
Wawro F. W.: Kierunki wartościowania młodzieży licealnej w kontekstach społecznych, w: Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, red. F. W. Wawro, Lublin 2008.
Wawro F. W.: Wybory wartościujące polskiej młodzieży na emigracji: Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, red. F. W. Wawro, Lublin 2008.
Wawro F. W.: Wartości i plany życiowe młodzieży w świetle badań, w: Młodzież w kontekście formowania się nowoczesnych społeczeństw, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
Wysocka E.: Młodzież a wartości. Rozbieżność interpretacji wartościowania młodzieży w świetle odmiennych perspektyw teoretycznych i metodologicznych, w: Z badań w pedagogice nad wartościami, red. W. Furmanek, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2006.
Żygulski K.: Wartości i wzory kultury, Warszawa: Instytut Wydawniczy CRZZ 1975.